بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 دى 1392      17:34
رصد شهرهایی که بیشترین میلیونر را در خود جایی داده اند

کشورهایی که میلیونرتولید می کنند

سال 2013 به اتمام رسید و شاید بهترین زمان برای بررسی طبقه ای ناشناخته در جامعه چین فرا رسیده باشد، طبقه ثروتمندان چین

مصطفی مالکی تهرانی

تحلیلگر

سال 2013 به اتمام رسید و شاید بهترین زمان برای بررسی طبقه ای ناشناخته در جامعه چین فرا رسیده باشد، طبقه ثروتمندان چین. ویژگیهای ثروتمندان دومین اقتصاد بزرگ دنیا برای بسیاری از علاقه مندان جالب خواهد بود اگر از منظری دیگر به آن نگاه کنیم . از زمان اجرای سیاستهای اقتصادی نوین در چین رشد چشمگیر این اقتصاد به عنوان یک الگوی منحصر به فرد مورد مطالعه و تحقیق بسیاری قرار گرفته است، اما در اینجا به دنبال آن هستیم تا با شناسائی و بررسی  برخی خصوصیات عوامل تاثیر گذار در این فرآیند و ارائه تحلیل هر یک از رفتارهای ایشان به الگوی رفتار عوامل اقتصادی چین دست یابیم که این موضوع به عنوان یکی از مهمترین ارکان مطالعات ورود به بازار بزرگ چین کمک شایانی به دست اندرکاران این حوزه می نماید .

در این تحقیق سه طبقه از جامعه ثروتمندان چین مورد مطالعه قرار گرفته اند که عبارتند از طبقه میلیونر ، فوق میلیونر و طبقه میلیاردهای چینی که ثروتی بالاتر از ده میلیارد یوآن دارند .

رشد 1.062 درصدی جمعیت میلیونرهای چینی طی دوره پنج ساله اخیر نشان از روزهای طلائی آینده دارد و این نوید را خواهد داد که طبقه نوسرمایه دار چین برای بازار های کالاهای لوکس و صادراتی به آن کشور مشتریانی رویائی خواهند بود .

طبقه نوکیسگان دارای خصوصیات روانی مشترکی هستند که در تمام ادوار یکسان بوده که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  • مصرف گرائی در راستای ارضای میل تملک
  • ایجاد حس یکپارچگی با دیگران در جامعه هدف مورد نظر
  • تعالی بخشیدن به ارضای میل فرهنگی و رفع کمبودهای معنوی بخصوص در جوامع غیر مذهبی
  • ایجاد حس فرد محوری بر اساس تملک اشیا و تقویت حس خود ارزشی
  • ایجاد حس پیروزی در کشمکش های ایدئولوژیک

وقتی در لیست بیست شهر اول دنیا از نظر تعداد میلیونرها دقت می کنیم ، متوجه می شویم که حوزه چین بزرگ با داشتن سه شهر در رتبه اول منطقه  قرار گرفته است و آخر بودن شهرهایی مثل مسکو در منطقه آسیا نشان از اهمیت موضوع سرمایه داری در چین دارد . و دومین کشور بعد از ایالات متحده آمریکا می باشد که از تعداد شهرهای صاحب سرمایه دار برخوردار است .

تنوع مشاغل صاحبان سرمایه در چین نشان می دهد که تقریبا  نیمی از طبقه میلیونرهای چینی در زمینه بازرگانی فعالت دارند . این موضوع یعنی نوسانات اقتصادی کمترین میزان اثر را در این افراد داشته ، لذا می توان به استمرار وجود این طبقه در سالهای آینده نیز خوشبین بود .

 

اینک باید دید که جمعیت 1،050،000 نفری میلیونرهای چینی در کدام شهرها تمرکز بیشتری داشته و دلیل آن چیست . با نگاهی به نمودار زیر در میبابیم که شهرهای پکن و شانگهای به عنوان قطب بازرگانی چین از بیشترین تعداد میلیونر برخوردار بوده و در عوض شهرهائی مانند تبت با اختصاص 460 نفر در آخرین رده قرار دارد . این افراد بیشتر در حوزه های غیر تجاری مانند مدیران ارشد با حقوق بالا فعالیت دارند ، لذا برای کسانی که به دنبال جمعیت شناسایی میلونرهای چین هستند ذکر این نکته بسیار ضروری است که در شهرهایی مانند تبت ، اگرچه جمعیت قابل قبولی از ثروتمندان را دارا است ، اما این طبقه فاقد  بسیاری از ویژگیهای طبقه نو سرمایه دار است . بنابراین  در فرآیند های تجاری ، این جامعه به عنوان جامعه هدف نمی تواند مورد بازار سازی قرار گیرد . همچنین احتمال کوچیدن این افراد حتی با وجود قوانین سخت حاکم بر نقل و انتقال افراد در چین محتمل بوده و شاید هم بتوان گفت چون اکثریت این جامعه به نوعی صاحب حقوق هستند لذا انگیزه لازم را برای هزینه کردن نداشته و سعی در مخفی ماندن از دید دیگران دارند . 

جمعیت فوق میلیونر

این طبقه از ثروتمندان چین با داشتن 64500 نفر با رشد دو درصدی نسبت به سال 2012 مواجه بوده اند . فعالین حوزه اقتصاد به خوبی آگاه هستند که رشد دو درصدی در یک جامعه آماری رشد بسیار بالا و خوب است بخصوص اگر این رشد در زمینه کسب ثروت باشد ، چون به زیر ساختهای عظیم و محکم اقتصادی نیاز دارد . همچنین با مقایسه رشد 1.062 درصدی طبقه میلیونر های چینی ، در می یابیم که در سالهای آینده فاصله رشد سرمایه داری در چین از شدت بیشتری برخوردار می گردد به نحوی که افراد جامعه به صورت مستقیم به طبقه فوق میلیونر می رسند . طبیعی است در چنین شرایطی چون رشد خیلی سریع انجام شده ، لذا میل به خرید نیز از شیب تندتری نسبت سالهای اخیر برخوردار است . همچنین با توجه به اینکه بیش از هشتاد درصد افراد این جامعه صاحبان بازرگانی می باشند لذا از اقتدار بیشتری در تصمیم گیری ها و هزینه کردن برخوردار هستند . البته در این طبقه از وجود افراد با حقوق های بالا خبری نیست و این به استقلال تصمیم گیری های کلان این طبقه دلالت و اشاره دارد .

در تقسیمات جغرافیائی طبقه فوق میلیونر های چینی مجددا پکن و شانگهای در رتبه های نخست جای گرفته  و تبت با 50 نفر در رتبه آخر این دسته بندی واقع شده است .

طبقه میلیاردهای چین

جمعیت میلیاردرهای چین با رشد بسیار نادر و عجیب هشت درصدی نسبت به سال 2012 به رقم 8100 نفر بالغ شده اند . اینان کسانی هستند که ثروتی معادل یا بالاتر از ده میلیارد یوآن داشته و جالب تر آنکه از این تعداد 280 نفر فوق میلیاردر می باشند . از مجموع این افراد 2700 نفر میلیاردرهای معروف و 5400 نفر به عنوان غیر معروف شناخته شده اند . رشد عجیب و سرسام آور طبقه میلیاردر ها در چین در دنیا کم سابقه است و شاید هم مانند دیگر آمار های مربوط به چین بی سابقه باشد اما نکته مهم در این رشد این است که بخشی از این طبقه مستقیم از لایه های پائین تر ثروتمندان به آن اضافه شده و بخشی دیگر از طبقات پائین تر خود وارد می شوند و این به مفهوم وجود یک جامعه با پتانسیل خرید فوق تصور است . به عبارتی می توان اینگونه گفت که در چین 8100 موزه خصوصی وجود دارد که برای آن در هر سال نیاز به خرید کالای لوکس و گران قیمت دارند در ذیل نگاهی آماری داریم به میزان و نوع خرید طبقه ثروتمندان چین .

پنج موضوع اول سرمایه گذاری طبقه ثروتمندان در چین طی سالهای 2011 تا 2013

کاهش هزینه در بخش مسکن طی سالهای اخیر و رشد سرمایه گذاری در کلیکسون های هنری موضوع بسیار مهمی است که نشان از ورود این طبقه به بازار خرید کالای گران دارد .

اگر به راستی قصد ورود به بازار چین را داریم ، باید به سمت ارائه کالاهای لوکس و کلکسیونی حرکت کنیم تا بتوانیم از این فرصت بی نظیر تاریخی بهره لازم را ببریم.

هشت اولویت اول خرید کالای لوکس در طبقه ثروتمندان چین طی سالهای 2011 تا 2013

با نگاهی به هشت اولیت خرید چینی ها پی می بریم که این طبقه طی سالهای اخیر از یک عقلانیت خرید برخوردار شده و به سمت به رخ کشیدن سرمایه خود با خرید کالاهای خراب نشدنی مانند کالاهای گروه هنرهای مدرن دارند . کم شدن سهم ساعت و خودرو های لوکس در این طبقه نشان می دهد که بازار این نوع کالاها به دلیل وجود قیمت حداکثری قابلیت رشد بیشتر را نداشته لذا میل به خرید این گروه کالائی در میان جامعه آماری ما کم شده ، به عوض کالاهائی که غیر قابل قیمت گذاری بوده و مانند مشابه نداشته از رشد بسیار چشمگیری برخوردار می باشند .

 در خاتمه لازم به ذکر است که کشور ایران با داشتن هنرهای منحصر به فرد مانند صنایع دستی خاص ، فرش و تابلو فرش و همچنین جواهر سازی  ، با کمی درایت و بینش می تواند از این بازار بزرگ و غیر قابل باور برای خود فرصتی بی نظیر پدید آورد . تصور کنید که بتوانیم با تعریف صحیح و بازاریابی علمی و به روز برای افراد این طبقه با جمعیتی معادل 1،050،000 نفر فرش تهیه کنیم ، به طور یقین اگر تنها و فقط هر یک از این افراد در سال یک متر از انواع فرش های نفیس ایرانی خریداری کنند و یا یک عدد از صنایع دستی کشور ما را در زمره کالاهای لوکسشان در نظر بیاورند ، و با توجه به میزان تولیدات خودمان در می یابیم که چه فرصتی عظیمی برای ایران به وجود آمده است.

 

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
سعید کاشانی
دوشنبه 30 دى 1392      16:1

آقای مالکی سلام. ممنون از اینکه ما را از نقطه نظرات و مقالاتتان آگاه میکنید.پیشنهاد خوب و مبتنی بر امار شما حتما مورد توجه فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت. باشد تا این تلاش شما گامی باشد در راه قطع وابستگی به نفت. انشاا...
محمد .پ
سه شنبه 1 بهمن 1392      10:41

با سلام بررسی تحلیلی جنابعالی بسیار خوب است ولیکن دست اندر کاران بازار ایران در بخش صادرات در عمل نشان داده اند که برای بدست آوردن سهمی از صادرات با ارایه محصولات بی کیفیت ویا با پایین آوردن قیمت به کمک به افزایش صادرات و کسب درامد های غیرسرمایه ای (نفت، منابع زیرزمینی) بازار را یه سایر رقبای خارجی می دهند بنابر این هرکسی که اولین سری صادرات را انجام دهد برنده این ماراتن در اول ماجرا خواهد بود ای کاش در هر زمینه ای به دور دستها بنگریم و از این فرصتها به خوبی استفاده کنیم .
محمد. پ اصلاح متن قبل
چهارشنبه 2 بهمن 1392      11:9

با سلام بررسی تحلیلی جنابعالی بسیار خوب است ولیکن دست اندر کاران بازار ایران در بخش صادرات در عمل نشان داده اند که برای بدست آوردن سهمی از صادرات با ارایه محصولات بی کیفیت ویا با پایین آوردن قیمت به جای کمک به افزایش صادرات و کسب درامد های غیرسرمایه ای ( منظور از درآمد سرمایه ای نفت و منابع زیرزمینی) بازار را یه سایر رقبای خارجی می دهند بنابر این هرکسی که اولین سری صادرات را انجام دهد برنده این ماراتن در اول ماجرا خواهد بود ای کاش در هر زمینه ای به دور دستها بنگریم و از این فرصتها به خوبی استفاده کنیم .
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir