بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1392      12:27

سهم انواع خودرو در بازار ایران

خیابان ها و جاده های کشور، در شرایطی انواع و اقسام خودروهای داخلی و خارجی را در خود جای داده اند که در این بین، بیشترین سهم را محصولات 20 تا 40 میلیون تومانی در اختیار دارند و کمترین سهم نیز نصیب 40 تا 60 میلیون تومانی ها شده است.

بنابر آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروهای سواری کشور در شش دسته قیمتی «زیر 20 میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان»، «60 تا 80 میلیون تومان»، «80 تا 100 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومان» تقسیم و سهم هر گروه در بازار ایران مشخص شده است. بر این اساس، «زیر 20 میلیونی ها» 47.8 درصد از کل خودروهای سواری کشور را طی نیمه نخست امسال در اختیار دارند و «20 تا 40 میلیونی ها» نیز از سهمی 48.6 درصدی برخوردارند. همچنین، خودروهای «40 تا 60 میلیونی» نیز دو دهم درصد بازار ایران را در اختیار دارند و سهم «60 تا 80 میلیونی ها» هم به 1.67درصد می رسد.
در مورد خودروهای «80 تا 100» میلیونی نیز گزارش شده که تنها شش دهم درصد از سهم بازار در دست آنهاست. در نهایت «خودروهای بالای 100 میلیون تومان» نیز تنها 1.1 درصد در بازار کشور سهم دارند. با این حساب، بیشترین سهم بازار خودرو کشور در دست «20 تا 40 میلیون تومانی ها» است، خودروهایی که ترکیبی از ایران خودرو و پارس خودرو و خودروسازان بخش خصوصی به شمار می روند. از سوی دیگر، کمترین سهم بازار خودروهای کشور را نیز «40 تا 60 میلیونی ها» در اختیار دارند و در این گروه تنها «کیا پیکانتو و گریت وال» به چشم می آیند. آمار نشان می دهد بازار خودروهای سواری ایران در دست خودروسازان داخلی است و سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) بالای 90 درصد بازار را در اختیار دارند. این در شرایطی است که تنوع خودروهای مونتاژی و وارداتی بیش از داخلی ها گزارش شده است. اما نگاهی بیندازیم به جزئیات سهم بازار خودروهای کشور و ببینیم هر خودرویی چه سهمی در این بازار دارد. بنابر گزارش شرکت بازرسی، خودروهای گروه زیر 20 میلیونی را پرایدها به همراه تیبا و MVM مدل 110 تشکیل می دهند و در این بین، MVM تنها چهار دهم درصد سهم دارد و باقی در اختیار مدل های پراید و تیبا است. بر این اساس، پراید 131 بیشترین سهم را داراست و 69.8 درصد از خودروهای زیر 20 میلیون تومان کشور را این مدل به خود اختصاص داده است. پراید 111 نیز 13.6 درصد سهم دارد و مدل 132 هم سهمی فقط چهار درصدی را به خود می بیند. همچنین مدل 141 هم کمترین سهم را بین پرایدها دارد؛ یعنی تنها یک درصد. دیگر خودرو گروه زیر 20 میلیون تومانی ها نیز که تیبا باشد، 11.2 درصد از محصولات این گروه را به خود اختصاص داده است. اعضای این گروه همگی جزو خودروهای کم کیفیت کشور به شمار می روند، اما چون از قیمت پایین تری نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند، مشتریانشان بیشتر است.
به سراغ گروه «20 تا 40 میلیونی ها» برویم که توانسته اند بیشترین سهم بازار خودروهای سواری کشور را ازآن خود کنند. در این گروه، پژو پارس و پژو 405 به ترتیب 27.2 و 17.4 درصد سهم دارند که در مقایسه با سایر خودروها سهم های بیشتری به حساب می آید. رانا و سمند معمولی هم به ترتیب 10.2 و 10 درصد در گروه 20 تا 40 میلیونی ها سهم دارند. دیگر مدل سمند به نام EF7 نیز 8.5 درصد سهم را به خود می بیند و پژو 206 نیز تنها 8.8 درصد خودروهای این گروه را به خود اختصاص داده که سهم مدل های هاچ بک آن بیشتر است. طبق آمار، خودروهای چینی مانند جک و توجوی و ام وی ام مدل 530 و ام وی ام مدل 315 و لیفان 620 نیز در مجموع 5.2درصد در گروه 20 تا 40 میلیونی ها سهم دارند و در این بین، مدل 315 بیشترین سهم را داراست. این گروه، اما سه مدل تندر-90 (پارس تندر، تندر ایران خودرو و تندر پارس خودرو) را نیز در خود جای داده که مجموعا سهمی 12 درصدی را به خود اختصاص داده اند. تندر پارس خودرو بیشترین سهم را بین تندرهای موجود داراست.
گروه 40 تا 60 میلیونی نیز فقط دو عضو دارد که کیاپیکانتو سهمی 38 درصدی را داراست و گریت وال نیز 62 درصد سهم را به خود اختصاص داده است. در دسته بعدی هم که همان 60 تا 80 میلیونی ها باشند، فقط با مگان و ام وی ام مدل X33 و لیفان X60 روبه رو می شویم که در این بین، لیفان دارای بیشترین سهم (38.1 درصد) است. ام وی ام X33 هم 33.4 درصد سهم دارد و 28.5 درصد باقی مانده نیز سهم مگان شده است.
اما در گروه 80 تا 100 میلیون تومانی ها هم با پنج خودرو روبه رو می شویم که در بین آنها، نیو سراتو بیشترین سهم را (52.1 درصد)، در اختیار دارد. مزدا3 نیز 24.8 درصد سهم گروه 80 تا 100 میلیونی ها را به خود اختصاص داده و دو محصول ام جی (ام جی 6 و ام جی 550) نیز در مجموع 18.5 درصد خودروهای این گروه را به خود اختصاص داده اند. سهم هیوندایی i20 نیز از این گروه فقط 4.6 درصد است.
اما سری هم به گروه بالای 100 میلیونی ها بزنیم که در بین خودروهای این گروه، نیسان تیانا با 30.8درصد، بیشترین سهم را داراست. پس از تیانا، این کیا اپتیماست که توانسته 5.15 درصد از خودروهای گروه بالای 100 میلیون تومان را به خود اختصاص دهد. سوزوکی گرندویتارا و هیوندایی سوناتا نیز به ترتیب 11.1  و 8.9 درصد سهم از این گروه دارند و سهم هیوندایی آزرا و جنسیس نیز هر کدام 1.8درصد برآورد شده است. همچنین میتسوبیشی ASX نیز 5.9 درصد در گروه بالای 100 میلیونی ها سهم دارد. اسپورتیج نیز خودرویی است که توانسته 9.6 درصد از محصولات این گروه سهم داشته باشد. سهم هیوندایی IX55 هم پنج درصد گزارش شده و سورنتو و وراکروز نیز هر کدام 3.8 درصد از خودروهای بالای 100 میلیون تومان کشور را شامل می شوند. همچنین کیاموهاوی نیز 2.1درصد از گروه تحت بررسی سهم دارد.

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir