بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 اسفند 1392      13:54

خودروهای بی‌کیفیت بنزین پاک را دود می‌کنند

درصورتی که وعده عرضه سراسری بنزین پاک و ضرب‌الاجل خودروسازان برای عرضه همه خودروهای داخلی با استاندارد یورو4تا پایان خرداد‌ماه سال آینده عملیاتی شود 10 تا 20درصد در کاهش آلایندگی هوا مؤثر خواهد بود

تردد بیش از ۱۴میلیون خودرو بنزین سوز فاقد استاندارد یورو۴ وبیش از ۱۱میلیون موتور سیکلت، آخرین تدابیر اندیشیده شده برای آبی شدن آسمان این شهرها را خنثی می کند.

به گزارش همشهری، توقف عرضه بنزین پتروشیمی ها، اجرای برخی تکالیف معوق وزارت نفت و شرکت های خودروسازی برای عرضه تدریجی بنزین پاک، تولید خودروهای یورو4 و بازنگری در استاندارد مصرف سوخت خودروهای بنزینی، آخرین تیر ترکش سیاستگذاران برای خروج کلانشهرها از بن بست آلودگی هواست. همچنین کیفیت خودرو و سوخت هنوز محل مناقشه وزارت نفت، خودروسازان و سازمان استاندارد است. دست اندرکاران تأمین سوخت با تأکید بر افزایش آلایندگی ناشی از به کارگیری این سوخت در خودروهای فاقد استاندارد یورو4 تلاش دارند تا توپ بی تدبیری و افزایش آلودگی هوا را به زمین خودروسازان بیندازند و شرکت های خودروسازی این اتهامات را رد می کنند.

کشمکش ها در حالی ادامه دارد که بررسی تعداد و تنوع کیفی ناوگان بنزین سوز کشور بیانگر تأثیر حداقلی عرضه بنزین پاک و تولید خودروهای دارای استاندارد سوخت یورو4 بر کاهش آلودگی هواست. درصورتی که وعده عرضه سراسری بنزین پاک و ضرب الاجل خودروسازان برای عرضه همه خودروهای داخلی با استاندارد یورو4تا پایان خرداد ماه سال آینده عملیاتی شود 10 تا 20درصد در کاهش آلایندگی هوا مؤثر خواهد بود. میزان آلایندگی با استاندارد بنزین یورو4 به ازای هر کیلومتر پیمایش 1.18گرم گاز آلاینده و در خودروهای یورو2.70 گرم است که نشان دهنده اختلاف آلایندگی 1.52 گرمی است.

با این روند سهم ادامه تردد خودروهای یورو 2با سوخت یورو4 که دارای عدد اکتان95 و میزان سولفور و بنزن پایین تری نسبت به سوخت پاک با عدد اکتان92 است در آلودگی هوا بسیار بالا خواهد بود. درصورت تداوم عرضه بنزین یورو2 با عدد اکتان82 در برخی جایگاه ها و یا تردد بیش از 3میلیون خودروی فرسوده کاربراتوری با هر نوع سوختی نیز، امید چندانی به رویت آسمان آبی و هوای پاک در کلانشهرها نیست.

عرضه خودروهای برقی

مشاور خودروی وزیر صنعت با تأکید بر تأثیر عرضه بنزین پاک بر کاهش آلایندگی هوا، معضل اصلی کلانشهرها را تردد خودروهای دارای استاندارد سوخت پایین قلمداد کرده و به همشهری گفت: عرضه سوخت پاک یا یورو4تنها یک راهکار برای کاهش آلایندگی هوای کلانشهرهاست. اکنون بخش عمده ای از ناوگان بنزین سوز کشور عمری بیش از 5 تا 6 سال دارند و تردد حدود 20میلیون وسیله نقلیه بنزین سوز با استاندارد سوخت پایین عامل اصلی آلودگی هواست. به گفته بیوک علیمرادلو برخی خودروها مانند تندر90 از ابتدا با استاندارد یورو4 عرضه شده و اغلب خودروهای وارداتی به استثنای برخی خودروهای چینی که مطابق با نیاز مناطق مختلف جهان عرضه می شود دارای استاندارد یورو4 است. با این شرایط درصورتی که خودروهای یورو4 و بنزین پاک عرضه شود کاهش حداکثر 20درصدی آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: طبق سند چشم انداز 20ساله باید میزان آلودگی هوای کلانشهرها در افق 1404در حد کشورهای اروپایی باشد و برای تحقق این هدف باید استفاده از خودروهای برقی با همکاری وزارت صنعت، خودروسازان و شهرداری ها در دستور کار قرار گیرد.

عرضه خودروهای یورو4

درحالی که خودروهای دارای استاندارد سوخت یورو4 سهم حداقلی از ناوگان سواری بنزین سوز کشور دارند مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه اکنون 60درصد محصولات این شرکت با استاندارد یورو4 تولید می شود، گفت: می توانیم در مهلت تعیین شده تا پایان خرداد ماه سال آینده همه خودروها را با استاندارد سوخت یورو4 عرضه کنیم. به گفته هاشم یکه زارع اکنون محصولات 206، ویتارا سوزوکی، ال90و درصدی از محصولات پژوپارس و سمند مجهز به استاندارد یورو4هستند.

در گروه سایپا نیز تیانا، تیبا، مگان و تمام محصولات بم خودرو، کرمان خودرو و مدیران خودرو با استاندارد یورو4عرضه می شود. دبیر انجمن خودروسازان نیز از تحمیل هزینه 2میلیون تومانی هر خودرو یورو4 بر مصرف کنندگان تأکید و از تأثیر حداقلی عرضه بنزین پاک بر کاهش آلایندگی هوا خبر می دهد. به اعتقاد احمد نعمت بخش درصورت عرضه بنزین پاک و تولید خودروهای یورو4 تا تیر ماه سال آینده آلودگی هوا 13درصد کاهش می یابد.

کاهش 20درصدی آلایندگی

یک کارشناس صنعت خودرو تأثیر استفاده از بنزین یورو4در خودروهای دارای استاندارد یورو2را کاهش 20درصدی میزان آلاینده ها در مقایسه با بنزین یورو2قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت: استفاده از سوخت پاک یا یورو4بر عملکرد موتور خودروهای دارای استاندارد یورو2تأثیر منفی ندارد. به گفته اصغر جهانگرد، وقتی کیفیت و عدد اکتان بنزین بالاتر می رود، ضریب احتراق سوخت در موتور خودروها بهتر می شود. همچنین براساس اهداف پیش بینی شده استفاده توأم از بنزین پاک و سیستم سوخت یورو4، میزان آلایندگی هوا را تا 20درصد کاهش می دهد.

 
 
 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir