بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردين 1393      20:4

بازدید سرزده وزیر راه و شهرسازی از مرکز مدیریت راه های کشور

وزیر راه و شهرسازی امروز سرزده از مرکز مدیریت راه های کشور واقع در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای که مسئولیت شناسایی سریعتر وقایع و نیازهای جاده ای و رفع گلوگاه های ترافیکی و یا نیازها در کوتاهترین زمان ممکن را دارد؛ بازدید کرد

عباس آخوندی پیش از ظهر امروز سه شنبه با حضور در مرکز مدیریت راههای کشور به کارکنان این مرکز که مدیریت هوشمند جاده های کشور را برعهده دارند؛ خسته نباشید گفت.
مرکز مدیریت راههای کشور از آذرماه سال 87 با هدف بهینه سازی بهره برداری از راههای کشور و حداقل نمودن تاخیر در جریان ترافیک جاده ای شکل گرفت.
این مرکز که سالها عنوان "اطلاعات راه ها" را یدک می کشید مسئولیت اولیه اطلاع رسانی از وضعیت راههای کشور را به عهده داشت که این وظیفه را به کمک نیروهای متعهد و مجرب خود در قالبی سنتی اما موثر در سطح ادارات کل راه سراسر کشور و همچنین در سطح ستاد در حوزه ایمنی ترافیک دنبال می کرد.
از سال 85 حرکت جدیدی در سازمان در زمینه شکل گیری مرکز مدیریت اطلاعات راهها و نوین سازی سامانه ها شکل گرفت که در همین چارچوب، اختصاص فضای مناسبی در ساختمان شماره 3 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در دستور کار قرار گرفت تا جایی که مرکز فعلی مدیریت راههای کشور در همین فضا در حال فعالیت می باشند. با این حال، هدف اولیه از شکل گیری و بهره برداری از مرکز، متمرکز بر توسعه فنآوریها و تا حدودی مدیریت اطلاعات ترافیک بود و مدیریت عملیات جاده ای محور فعالیتهای مرکز به حساب نمی آمد.
با ارتقاء سطح فعالیتهای مرکز به حوزه "مدیریت ترافیک جاده ای" و تغییر نام مرکز از مرکز اطلاعات راهها به "مرکز مدیریت راهها" ضرورت تدوین روالهای عملیاتی و وارد شدن به عرصه مدیریت ترافیک جاده ای با استفاده از بانکهای داده موجود سازمان، فنآوریها و زیرساختهای ارتباطی و در سایه ارتباط تنگاتنگ با پلیس راه کشور در دستور کار مرکز قرار گرفت.
روشهای مختلف شناسایی وقایع جاده ای شامل شناسایی با روشهای معمول و عرف، شناسایی به کمک ابزار تصویری هوشمند، شناسایی با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند و شناسایی سریعتر وقایع جاده ای با روشهای معمولی است.
شناسایی سریعتر وقایع جاده ای چگونه امکانپذیر است؟
با توجه به آنکه شناسایی سریعتر وقایع جاده ای از جمله فعالیتهای اساسی یک مرکز مدیریت راه تلقی می شود بنابراین شناخت وقایع جاده ای با روشهای مختلف از جمله مهمترین اقداماتی می باشد که یک مرکز بایستی در مورد آن برنامه ریزی کند.
یکی از موثرترین ابزارهای شناسایی وقایع جاده ای، استفاده از دوربینهای هوشمند شناسایی خودکار وقایع (AID ) می باشد. این دوربینها که ترکیبی از دوربینهای شناسگر و دوربین نظارتی هستند از طریق دوربین های شناسگر خود، شرایط ترافیک در حوالی محل استقرار دوربین شامل کاهش ناگهانی سرعت جریان عبوری در حوالی محل استقرار دوربین، وقوع صف ترافیکی در حوالی محل استقرار دوربین، توقف یک وسیله در حاشیه مسیر و یا سطح راه، حرکت وسایل در خلاف جهت، وجود اشیاء بزرگ بر سطح راه و عبور عابر از عرض راه و ...را به طور خودکار تشخیص داده و بمحض تشخیص با ارسال آلارم برای اپراتور(های) مستقر در مرکز، وی را از وقوع یک واقعه غیر قبال انتظار در سطح راه اگاه می سازد.
شناسایی سریعتر وقایع جاده ای با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند
اگرچه دوربینهای نظارتی هوشمند از جمله ابزارهای هوشمند خاص شناسایی وقایع در سطح شبکه راهها محسوب می گردد اما با استفاده از نتایج عددی سایر ابزارهای هوشمند نیز می توان نسبت به شناسایی وقایع جاده ای اقدام نمود. بعنوان مثال، چنانچه داده های برخط دستگاههای ترافیک شمار در ساعت اوج ترافیک در یک محور گویای افت ناگهانی جریان ترافیک باشد، این وضعیت می تواند گویای وقوع نوعی انسداد جاده ای در بالادست محل استقرار ترافیک شمار باشد. همچنین با ردیابی موقعیت ماشین آلات مجهز به GPS در سطح شبکه می توان پارامترهایی چون تخمین زمان سفر و یا وقوع انسدادهای جاده ای را بصورت خودکار شناسایی نمود و در جهت رفع آنها کوشید.
روشهای مختلف شناسایی وقایع جاده ای
روشهای مختلف شناسایی وقایع جاده ای شامل شناسایی با روشهای معمول و عرف، شناسایی به کمک ابزار تصویری هوشمند، شناسایی با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند و شناسایی سریعتر وقایع جاده ای با روشهای معمولی است.
از جمله روشهای معمول شناسایی وقایع جاده ای می توان به تماس کاربران جاده ای از سطح شبکه راهها، تماس رانندگان وسایل نقلیه حرفه ای (راهیاران)، تماس گشتهای راه در سطح راهها، و دریافت نمابر از سایر ارگانهای ذیربط (پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره کرد. از میان مجموعه روشهای برشمرده، در شرایط موجود، استفاده از خدمات راهیاران و همچنین برقراری ارتباط منظم شعبه مرکز مدیریت راهها در اداره کل حمل و نقل با سایر ارگانهای ذیربط و تعریف روالهای عملیاتی مورد نیاز برای اطلاع رسانی به دیگر عوامل موثر استانی از جمله مهمترین اقداماتی می باشد که انتظار می رود برای فعالسازی شعب مرکز در ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استانهای سراسر کشور مورد انتظار باشد.
در طرح راهیار، تعدادی از رانندگان ناوگان حرفه ای استان که سوابق قبلی ایشان نشانگر علاقه و حس مشارکت آنها در رفع مشکلات و کمک به سایرین باشد انتخاب شده و کارت راهیار برای ایشان صادر می گردد. اپراتور(های) مرکز مدیریت راهها با این رانندگان در ارتباط مستمر بوده و نتایج مشاهدات ایشان را مرتبا در سامانه نرم افزاری ثبت وقایع مرکزثبت خواهند نمود و اقدامات بعدی لازم برای رفع سریعتر وقایع گزارش شده را انجام خواهند داد.
علاوه بر این با تعریف همکاریهای لازم با دستگاههای دیگر موثر مانند پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و ... نیز می توان روالهایی را تعریف نمود تا در صورت بروز هر گونه واقعه، موضوع بصورت تلفنی و یا نمابر و یا ... به شعبه مرکز اطلاع داده شده تا اقدامات بعدی مترتب بر آن صورت گیرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir