بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1391      14:43

ماهیت خرده‌فروشی در جهان به کدام سو می‌رود؟

تا سال 2022، روش‌های نوین تجاری مانند تجارت الکترونیکی، تجارت با استفاده از موبایل و تجارت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی؛ ماهیت خرده‌ فروشی در جهان را تغییر خواهند داد.

در سال 2002 شرکت آمازون (Amazon) درآمد خود را معادل 3.39 میلیارد دلار آمریکا اعلام کرد، گرچه این رقم همانند قطره ای در اقیانوس 2.3 تریلیون دلاری بازارهای آمریکا است؛ اما انتظار می رود که درآمد این شرکت تا پایان سال جاری از مرز 50 میلیارد دلار عبور کند. کل حجم خرده فروشی از طریق اینترنت (آنلاین) معادل 10 درصد معاملات بازارهای آمریکا است. انگلستان بالاترین سهم را در خریدهای آنلاین در دنیا در اختیار دارد؛ بر طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز تحقیقات خرده فروشی(1)، تخمین زده می شود که خریدهای تحت وب انگلیسی ها در سال 2012 معادل 13.2 درصد کل شاخص خرده فروشی این کشور باشد. همچنان که این بازارهای نوظهور به پیشرفت ادامه می دهند، نرخ رشد آن ها نیز سریع تر می شود. در سال گذشته کشور چین گزارش کرد که معاملات بنگاه با مصرف کننده از طریق اینترنت(2)، رشدی معادل 53.7 درصد داشته است که حجم این معاملات معادل 123.2 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

 

شاخص فروش (میلیارد دلار)

 

2002

2011

شاخص کل خرده فروشی آمریکا

2314.05

3260.07

حجم کل معاملات آمازون

3.93

48.08

 

                                         منبع: اکونومیست، اینوستوپدیا

بخش اعظم این روند رو به رشد به دلیل آسان بودن خرید از طریق کامپیوترهای رومیزی و یا لپ تاپ ها در محل کار یا خانه است، که البته این روند تنها یک بعد جدید به رفتار مصرف کنندگان اضافه کرده است. اخیراً نیز ظهور تلفن های هوشمند و رشد ناگهانی نرم افزارهای خرید تلفنی (اپلیکیشن های خرید)، انقلابی در تصمیم گیری افراد برای انتخاب محل خرید کالاها ایجاد کرده است. موسسه فارستر (Forrester)، یک شرکت آمریکایی پژوهشی در زمینه بازارها، پیش بینی کرده است که در اروپا بین سال های 2011 تا 2017، ارزش معاملات خرده فروشی از طریق موبایل 11 برابر خواهد شد. با توجه به رشد روزافزون نرم افزارهای خرید تلفنی، این گزارش محافظه کارانه به نظر می رسد زیرا قطعاً در سال 2022، معاملات با استفاده از دستگاه موبایل از اصلی ترین ابزار خرید خواهد بود. این روزها، توانایی مصرف کنندگان در اقدام به خرید های آنی، هنگام راه رفتن یا حرکت کرد در شیوه های مختلف در حال افزایش است. امروزه با استفاده از نرم افزارهای تلفن های همراه، افراد امکان جستجوی سریع کالاهای مورد نظرشان را از طریق کد پاسخ سریع (QR Code) (3) و یا عکس های این بارکدهای دو بعدی دارند و حتی می توانند همزمان کالاهای تبلیغ شده از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه اشان را خریداری کنند. در سال های اخیر نمایشگاه های مجازی کالاها به سرعت توسعه یافتند و افراد با بازدید از این نمایشگاه ها و مقایسه قیمت از طریق گوشی تلفن همراه، اقدام به خرید کالای مورد نظر می کنند.

تصمیم گیری در مورد محل خرید کالاها در دنیای واقعی هم اندازه دنیای مجازی در حال تغییر است. شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نیز پایگاه مناسبی برای تعاملات نام های تجاری با مصرف کنندگان هستند؛ از سوی دیگر، بازاریابی ویروسی(4) و تجارت الکترونیکی از طریق شبکه های اجتماعی(5) یک کانال جدید برای خرده فروشان به منظور فروش کالا هایشان ایجاد کرده است. اگرچه بعد از آمار نا امید کننده فروش و بسته شدن بعضی از سایت های فروش کالا، این کانال جدید تا حدی محدود شد اما ظهور یک شبکه اجتماعی جدید به نام پینترست (Pinterest) باعث شد که با بالا رفتن میزان بازدید برای کالاها و محصولات به اشتراک گذاشته شده در این سایت، فرصت های خرده فروشی به سرعت افزایش یابد. در همین راستا، یکی از غول های بزرگ تجارت الکترونیکی، شرکت Rakuten، هزینه هنگفتی را صرف سرمایه گذاری در سایت پینترست کرد تا از این شبکه برای تبلیغ کالاهای محبوب افراد استفاده کند.

تکنولوژی بخش مهم و کلیدی در پیشرفت این روندها بازی می کند؛ و قطعاً در سال 2022 با بازاری روبرو خواهیم شد که سهم خریدهای آنلاین از کل حجم فروش خرده فروشی در این بازار نسبت به زمان جاری بسیار بیشتر خواهد بود. پیش بینی می شود که بازارهای آنلاین مهم در دنیا مانند بازارهای کشور انگلستان سهمی در حدود یک سوم یا بیشتر از کل معاملات فروش خواهند داشت. خریدهای اینترنتی به صورت سنتی، محدود به کالاهایی مانند کتاب ها، فایل های دانلودی و وسایل الکترونیکی شده است. گرچه باید متذکر شد که نه تنها دیدگاه هایی مانند "امتحان کن و سپس خرید کن" در مورد کالاهایی مانند پوشاک و خوار و بار اقبال چندانی نیافت؛ بلکه با موفقیت بنگاه هایی مانند ASOS، یک فروشگاه موفق آنلاین برای پوشاک، و افزایش روند فروش اینترنتی برای خرده فروشان مهم خوار و بار؛ نادرستی این دیدگاه ها نیز اثبات شد.

اگرچه تکنولوژی علی الخصوص نرم افزارهای تبلت ها و تلفن های هوشمند و افزایش امکان ارتباطات و انتخابات، مهم ترین عامل تاثیر گذار بر این روند خواهد بود اما بحران اخیر اقتصادی مانند یک کاتالیزور در تغییر رفتار عاقلانه مصرف کننده تاثیر گذاشته است. شکل گیری سایت های مقایسه قیمت برای خرده فروشی یک موضوع جدید نیست اما بحران اقتصادی باعث شد تا انگیزه مصرف کنندگان برای خرید های آنلاین به شدت افزایش یابد. برخی از سایت های مقایسه قیمت محدود به بررسی قیمت یک کالای منحصر به فرد بودند، اما سایت های جدیدی مانند mySupermarket در انگلستان این امکان را به مصرف کنندگان می دهند که قیمت کل سبد کالاهای مورد نیازشان را در فروشگاه های خرده فروشی مهم مقایسه کنند و بهترین پیشنهاد را برای خرید انتخاب کنند. شبکه اجتماعی آمریکایی Groupon نیز به عنوان یک وسیله برای ارتباط افراد مایل به ارائه تخفیف برای کالاهای اشان و یا ارائه پیشنهادهای ویژه به افراد در جستجوی تخفیف، ایجاد شد. این مفهوم در جهان علی الخصوص در کشور چین مورد اقبال عمومی قرار گرفت. اگرچه شبکه اجتماعی Groupon در این کشور عملکرد ضعیفی داشت اما سایت های کوپنی و ارائه دهنده تخفیف به خوبی در این کشور در حال فعالیت هستند.

کارشناسان اکونومیست پیش بینی می کنند که تا سال 2022، تکنولوژی های معطوف به چانه زنی قیمت، توسعه و گسترش یابند؛ در نتیجه سایت های متخصص در این زمینه خواهند توانست بهترین گزینه ها یا پیشنهادها از نوع خدمات سایت Groupon را در قالب خدمات خرده فروشی پیش خرید کردن و خریدهای شخصی ارائه کنند. سایت های متخصص در زمینه مقایسه قیمت نیز قادر خواهند بود سبد کالاهای مختلف را بین خرده فروش های مختلف بررسی کنند تا "بهترین قیمت" را برای هر کالا پیدا کنند. سایت های بازاریابی که محلی برای رقابت مجازی بین خرده فروشان مختلف هستند، حداکثر تعداد گزینه های انتخابی موجود را در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند داد. سایت هایی مانند eBay و Amazon در حال حاضر نیز در حال تغییر مفهوم محل فیزیکی بازار هستند. اخیراً در انگلستان شرکت Tesco، یک سایت فعال در زمینه تجارت الکترونیک، اعلام کرده است که چنین هدفی را دنبال می کند و به نظر می رسد که سایر بازیگران جهانی این بازار نیز به همین سو حرکت خواهند کرد. در نتیجه پیش بینی می شود که در سال 2022، خرده فروشان در یک رقابت شانه به شانه با یکدیگر و با تولیدکنندگان کالاهای زنجیره عرضه از طریق پایگاه های اینترنتی رقابت خواهند کرد.

با افزایش درآمدها، تکنولوژی های تشخیص پیشرفته این امکان را به مصرف کنندگان خواهند داد تا مستقیماً با استفاده از دستگاه های تلفن همراه از طریق کانال های مختلف اقدام به خرید آنی و لحظه ای کنند. نوآوری ها در زمینه تطبیق بیشتر تکنولوژی های با واقعیت، گسترش خواهند یافت و از سوی دیگر شبکه های اجتماعی نیز بستر مناسبی برای تعاملات در این زمینه خواهند بود. افزایش تولید کالاهای مجازی مانند دانلود فایل های موسیقی، ویدیو و بازی ها بر پایه مبتنی بر فن آوری ابری گسترش خواهند یافت و پیش بینی می شود که در سال 2022 محصولات فیزیکی مانند CD، DVD و کنسول های بازی به استثنای ابزارهای کوچک کامپیوتری کاملاً از رده خارج خواهند شد. شرکت Electronic Arts، یکی از غول های بزرگ نرم افزاری در دنیا، اعلام کرده است که برای تبدیل شدن به یک تولید کننده بازی های دیجیتالی در آینده نزدیک برنامه ریزی کرده است؛ شرکت Sony نیز با همین قصد، شرکت Gaikai را به تملک خود درآورده است.

 (1): Center for Retail Research
(2):   consumer-to-business
(3): نوعی رمز ماتریسی است که به آن بارکد دو بعدی هم گفته می شود.
(4): viral marketing : بازاریابی ویروسی به معنای تبلیغ کردن کالاها در بین افراد به هر تعداد ممکن، بدون آنکه پولی برای این تبلیغات صرف شود (مانند تبلیغات در فضای شبکه اجتماعی فیس بوک).
(5): social storefront: مدلی از تجارت الکترونیکی است که شرکت ها لیستی از کالاهای خود را در شبکه های اجتماعی قرار می دهند و خریداران از طریق تعاملات ایجاد شده در این شبکه ها اقدام به خرید کالا می کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir