بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393      10:42
تمام اطلاعاتی که باید در مورد پروژه بزرگ و مشکوک برج سازی بدانید

ساختمان سازانی که نام و نشانی ندارند

هر روز گروه های جدیدی به صف برج سازان کشور افزوده می شوند.

کارخانه از ساعت 5 بعد از ظهر فعالیت های خود را قدری کم می کند. اما از ساعت 7 صبح تمامی کارگران، مهندسان و حتی مدیران عالی رتبه شرکت مدام اطراف سوله های سیاه و عظیم سیمانی می چرخند. بافت ساختمان به اوج فرسودگی رسیده و برای ادامه حیاتش به نظارت های دائم نیاز دارد. سوله کارخانه و خط تولید دوسوی اتوبان قرار گرفته​ اند و خط تسمه ای فرسوده ای انبار و برج های پخت بزرگ کارخانه سیمان آبیک را بهم وصل می کند. برج های بلندقامت کارخانه سیمان آبیک طی سی سال گذشته، ذرات سیمان را در فضای اطراف کارخانه پراکنده اند. ذراتی که پس از سه دهه فضای اطراف یکی از بزرگترین کارخانه های سیمان ایران را خاکستری کرده است. یکی از ساکنان بومی منطقه آبیک که طی 20 سال گذشته همسایه کارخانه بوده است، می گوید:« ذرات معلق سیمان برای خیلی از اهالی منطقه بیماری آسم را به همراه آورده است.» کمی دورتر از همین فضای غم انگیز و سیمان زده، 5 سال دیگر پارک یخ، آکواریم دریایی، برج 66 طبقه، رستوران بین المللی و سالن 10 هزار نفر اجتماعات و البته سینماهای مدرن راه اندازی می شود. به این ترتیب کارخانه سیمان آبیک همسایه ای جدید و البته مرموز پیدا می کند.

 

پروژه بزرگ و مشکوک چیست؟

« 66طبقه با ارتقاع 230 متر، 5000 واحد تجاری،سالن همایش 5000 نفره ، 6 تالار عروسی ، پارک برف و یخ – پارک آبی – پارک دلفین- باغ پرندگان- باغ گل، باغ موزه مینیاتور،  دریاچه مصنوعی ، سالن های ورزشی تفریحی و سرگرمی های کودکان و نوجوانان، رستوران گردان و 60 رستوران و محل پذیرایی.» تمامی این اطلاعات در سایت رسمی شرکت در مورد مجموعه ای درج شده که هیچ مقام رسمی به غیر از اداره فرهنگ و ارشاد و اداره مسکن و شهرسازی قزوین، اطلاعی از سرنوشت آن ندارد.

سایت رسمی شرکت توصیه می کند سرمایه گذاران خرددارایی هایشان را برای کسب سود به حساب مالکان پروژه ای واریز کنند که هنوز حتی کلنگ فاز اولیه احداث آن هم به زمین سفت و سیمانی جنب کارخانه سیمان آبیک نخورده است.

 برآوردهای شرکت نشان می دهد سالیانه حداقل 100 هزار نفر در منطقه آبیک تردد می کنند. به همین جهت مالکان پروژه براین باورند که 12 هزار نفر را برای خدمت رسانی به این گروه به استخدام در می آورند ولی حداقل مشاهدات میدانی از محل اجرای پروژه تایید می کند، خبری از ساخت و سازهای عظیم نیست.

 در صورتی که پروژه ساختمانی به نتیجه برسد باید 15 هزار نفرهم  در سه شیفت 24 ساعته برای واحدهای تجاری مجموعه کار کنند. بزرگترین هایپرمارکت کشور هم قرار است در همین منطقه احداث شود. البته پیش از این بنیاد تعاون ناجا مدعی بود، بزرگترین بازار کشور را در پروژه بزرگ مگامال شهرک اکباتان تهران راه اندازی کرده است. براساس آنچه در سایت پروژه قید شده، رستوران های مجموعه هم غذاهای هندی، ژاپنی و چینی را به متقاضیان به همراه «اینترنت رایگان» عرضه کند. تقریبا تمامی اطلاعات فنی پروژه در سایت رسمی شرکت آمده ولی هیچ اثری از نام و نشان سازندگان، سرمایه گذاران و مدیران شرکت نیست، سرمایه گذارانی که قرار است کارخانه سیمان آبیک را از تنهایی درآورند.

آنها کیستند؟

دفترشان در بالادسترین نقطه سعادت آباد واقع شده است. آپارتمانی بزرگ که در سالن اصلی آن 40 منشی برای پاسخگوی به سرمایه گذاران کنارهم نشسته اند. تقریبا همگی آنها هم به درستی از هویت سازندگان پروژه اطلاعی ندارند.

دکترغنی، مهندس اسفندیاری و مهندس شجاعی به همراه یک خانم دکتر دیگر مالکان 75 درصد سهام این مجموعه به شمار می آیند. همین گروه چهار نفره قصد دارند 25 درصد از سهام پروژه را به خریداران خرد ارائه دهند. مشاور سرمایه گذاری شرکت تاکید دارد این گروه به هیچ نهادحاکمیتی وابسته نیست و از سوی نهادی خصوصی اداره می شود. شرکت احتمالا خصوصی این گروه پیش از این پروژه های شهرک سازی در نور، لاهیجان و قزوین را انجام داده است. آگهی های روزنامه رسمی تایید می کند، در دو مرحله اسفندیاری و شجاعی به عنوان اعضای جدید به هیات مدیره اضافه شده اند ولی حتی در آگهی تاسیس رسمی شرکت هم نامی از دکترغنی نیامده است. با این وجود یکی از مشاوران تلفنی شرکت از غنی به عنوان یک عضو گروه هیات مدیره یاد می کند. تیم چهار نفره پیش از راه اندازی پروژه اتوبان قزوین، شانس خودشان را در فعالیت های دیگر آزموده بودند. «پردیسبان ایرانیان» یکی از زیرمجموعه های شرکت ساختمانی «ایستابهارستان نورشرق» به شمار می آید که آن هم توسط همین هیات چهار نفره اداره می شود. هلدینگ پردیسبان ایرانیان هم تنها برای ساخت برج «کاسپین» و چندین پروژه ساختمانی دیگر راه اندازی شده است.

اصل ماجرا چیست؟

شرکت «پردیسبان ایرانیان» کلنگ احداث پروژه ساختمانی «کاسپین» در شمال آزاد راه تهران- قزوین و نزدیک شهرآبیک را زده است. یکی از منشی های شرکت که اطلاعات رسمی را به سهامداران ارائه می دهد، می گوید:«محل احداث پروژه اصلا جای پرتی نیست. برای انتخاب این محل مطالعات زیادی انجام شده است.» پروژه ای که او از آن دفاع می کند، دو کیلومتر دورتر از جاده تهران- قزوین قرار دارد. اما بازهم مشاور سرمایه گذاری شرکت می گوید:« این محل معروف به جاده ابریشم است. روزانه یک میلیون خودرو از این جاده عبور می کند و البته در شهر دانشگاهی آبیک 28 داتشگاه و مجموعه دانشگاهی وجود دارد. بنابراین احداث مجموعه توریسی و تفریحی در این منطقه سنجیده شده است.»

 بررسی اطلاعات روزنامه رسمی کشور نشان می دهد شرکت «ایستابهارستان نور شرق» مالک اصلی برج کاسپین و شرکت «پردیسبان ایرانیان» در دومین روز از بهمن ماه سال گذشته افتتاح شده است. براین اساس تقریبا تمامی پروژه های ساختمانی و شهرک سازی قبلی این گروه با نام شرکتی دیگر انجام شده بود. همین موضوع سبب شده تا دسترسی به اطلاعات دقیق از سازندگان برج «کاسپین» دشوار شود.

براساس آگهی که در روزنامه رسمی کشور درج شده، سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد و 750 میلیون تومان بوده است. سرمایه اولیه شرکت تقریبا برابر با قیمت خرید دو واحد آپارتمانی در همین منطقه از تهران است.

موسسان شرکت تمامی سرمایه اولیه را برای تقسیم بین شرکا، به سهم های یک ریالی تقسیم کرده اند. به گفته یکی از منشی های تلفنی شرکت سال گذشته قیمت هر سهم قابل واگذاری به سرمایه گذاران تنها 2 تومان بوده ولی همین سهام امسال به قیمت 46 تومان رسیده است.

آنها به سپاه تعلق دارند؟

پروژه​ای که سعید اسفندیاری و رضا شجاعی و شرکایشان در اتوبان تهران قزوین کلنگ زده اند، حداقل از نظر نام به پروژه بزرگ شرکت «ایرانیان اطلس» متعلق به بنیاد تعاون سپاه و بانک انصار شباهت زیادی دارد ولی مدیران میانی شرکت همگی تاکید دارند که رابطه ای میان این مجموعه و ساختمان سازی های سپاه وجود ندارد. بررسی های میدانی نشان می دهد که شجاعی مالک این پروژه عضوء انجمن مهندسان مشاور کشور است ولی حداقل در فضای مجازی و در بین ساختمان سازان مطرح تهرانی، نشانی از او وجود ندارد. نام او تنها در آگهی های رسمی شرکت درج شده است. آخرین بار هم روزنامه کاروکارگر آگهی تمدید مهلت فعالیت هیات مدیره را به چاپ رساند.

شرکت تحت مدیریت این دو، در کیش، مشهد، تهران ، شیراز و اصفهان هم کلنگ احداث برج های جدید را زده است. اما پروژه بزرگ گروه چهار نفره مالک ساختمان اتوبان تهران- قم هنوز به مرحله اولیه نیز نرسیده است. به گفته یکی از مدیران شرکت تاکنون تنها بلوارکشی و آزمایش آب و خاک محل احداث برج ها کلید خورده است. برآوردهای اولیه هم نشان می دهد حداقل 5 سال زمان تا انتهای پروژه باقی مانده با این حال هر فردحقیقی می تواند از 6 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان سهام پروژه اتوبان قزوین را خریداری کند. برای خرید بیش از یک میلیارد تومان سهام هم مدیرعامل شرکت با خریدار مذاکرات را ادامه می دهد. سایت شرکت هم اعلام کرده اجرای این پروژه در راستای «خلق حماسه» اقتصادی صورت گرفته است.

سرنوشت برج های اتوبان قزوین چه می شود؟

«فقط یک تصویر سه بعدی کامپیوتری». این تنها محصول یکسال گذشته شرکت «پردیسبان ایرانیان» است. پروژه هرچند از نظر مجریان گمنام آن پیش رفته ولی از مشاهدات میدانی گرفته تا استنادات سایت رسمی شرکت، همگی نشان می دهند هرآنچه در جاده تهران- قزوین رخ داده، حصارکشی زمینی بایر اطراف متروهشتگرد است.

شرکت به سهامداران وعده ارائه ضمانت نامه های معتبر بانکی را می دهد ولی نوشته های وبلاگی برخی از خریداران سهام این مجموعه نشان می دهد خریداران سهام چندان اعتمادی به آنها ندارند. برخی خریداران سهام این پروژه در وبلاگ های شخصی​شان به گلایه از مالکان شرکت پرداخته اند و حتی گروهی از آنها نوشته اند وکلایشان را راهی دفتر سعادت آباد کرده اند. با این حال شرکت همچنان تاکید می​کند سود تضمین شده را به خریداران ارائه می دهد. البته پیش از آن برخی خریداران سهام برج رویایی و ساخته نشده، ترجیح می دهند تصویری از اولین حرکت ها برای ساخت این پروژه را روی سایت شرکت ببینند.

 

 

 

 

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir