بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1393      13:39
تبعات افزایش فاصله طبقاتی در کشور چیست؟

تقابل اتول های میلیاردی با ماشین های ارزان قیمت در خیابان ها

در هفته گذشته آمارهای جالبی از واردات خودرو به کشور از سوی گمرک ایران منتشر شد و فهرستی از گران ترن خودروهایی که در فرودین ماه به ایران وارد شدند، انتشار یافت. براساس این گزارش روند ورادات خودرو نشان می دهد ورود نمونه های گران قیمت خودرو با رشد 348 درصدی از نظر تعداد و 344 درصدی از نظر قیمت رو به رو بوده شده است.

«ایران زمین» بود و ماشین های لوکس و فوق لوکسش که غروب ها این بلوار منطقه شهرک غرب را بالا و پایین می کردند. نمایشگاه متحرک ماشین های مدل بالا، بدون ترافیک آنچنانی، از بنز و بی ام و تا پورش و لامبورگینی. البته این بالا و پایین کردن ها تا زمانی بود که جانشین فرمانده ناجا «دور دور کردن» را ممنوع نکرده بود. بعد از این جریان، دیگر تمام خیابان های شهر، شاهد عرض اندام و خودنمایی خودروهای مدل بالایی شدند که در این چند سال اخیر، تعدادشان هم خیلی زیاد شده است.

به گزارش پایش پرس، در هفته گذشته آمارهای جالبی از واردات خودرو به کشور از سوی گمرک ایران منتشر شد و فهرستی از گران ترن خودروهایی که در فرودین ماه به ایران وارد شدند، انتشار یافت. براساس این گزارش روند ورادات خودرو نشان می دهد ورود نمونه های گران قیمت خودرو با رشد 348 درصدی از نظر تعداد و 344 درصدی از نظر قیمت رو به رو بوده شده است.

اتفاقی که البته تازگی ندارد هفته اول دی ماه سال گذشته نیز گمرک در گزارشی اعلام کرد که در نه ماهه اول سال 92 صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۸۷ درصدی و در عوض واردات آن افزایش ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه داشته است. به این ترتیب، از ابتدای فروردین تا همین اواخر آذرماه امسال، 44 هزار و  647دستگاه به ارزش ۹۲۴ میلیون دلار خودرو به کشور وارد شده است. در حالی که همین آمار در نه ماه اول سال 91، 29 هزار و ۹۱۶،دستگاه به ارزش ۷۰۴ میلیون دلار، بوده است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی نه ماهه سال 1392 مبلغ 20 هزار و 704 دلار (نزدیک به 3.05 برابر هر خودروی صادراتی) بوده است. یعنی هر ماشینی که به کشور وارد شده، به طور میانگین قیمتش حدود 62 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که قیمت ماشین پراید، بیشترین خودرویی که ایرانی ها از آن استفاده می کنند، به طور میانگین 15 میلیون تومان است. به این ترتیب، هر یک دستگاه خودرویی که وارد کشور می شود، به طور میانگین تقریبا چهار برابر پراید قیمت دارد. این قیمت ها نشان از وارد شدن خودروهای لوکس و گران قیمت به کشور است. البته با این حال، تنها خودروی فراری وارداتی با مشخصات 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک دو در قرمز به ارزش 204 هزار و 642 دلار که در شهریورماه امسال وارد کشور شد، گران قیمت ترین خودروی وارداتی در هفت ماهه نخست سال جاری لقب گرفت.

رده های دوم و سوم گران ترین خودروهای وارداتی هم به دو محصول بنز شامل مرسدس SL500 مدل 2013 رنگ سفید و مرسدس S500 با حجم موتور 5000 سی سی مدل 2012 اختصاص یافت. ارزش گمرکی این دو خودرو بدون احتساب تعرفه و عوارض به ترتیب 175 هزار و 431 دلار و 175 هزار و 192 دلار بوده است. البته هزینه واردات آن 443 میلیون و 750 هزار تومان ثبت شده است.

دو محصول دیگر بنز نیز رده های چهارم و پنجم گران ترین خودروهای وارداتی به ایران را در سال جاری تاکنون بدست آوردند. ضمن اینکه محصولاتی از تویوتا، بی ام و و پورشه هم رده های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دادند.

براساس فهرست سازمان توسعه تجارت، تاکنون 110 مدل خودروی خارجی مجوز ورود به ایران را در سال 92 بدست آورده اند. تاکنون خودروهای کره ای (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بی ام و)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران شده اند تا در کنار خودروهایی مانند پراید، پیکان در خیابان های کشور تردد کنند. البته با اینکه در این فهرست خودروهای مجاز سازمان توسعه تجارت، برای واردات در سال جاری نام برندهای فوق لوکس مانند پورشه و مازراتی به چشم نمی خورد و به عبارتی آنها امسال اجازه ورود به ایران را ندارند ولی در آذر ماه سال جاری تعداد 20 خودرو پورشه مدل کاین و پانامرا به ارزش حدود 3 میلیارد تومان وارد کشور شده است. به عبارتی همچنان این ماشین ها در خیابان های شهر در حال تردد هستند یا به قول مسئولان نیروی پلیس، «دور دور» می کنند و نگاه عابران پیاده و رانندگان خودروهای دیگر را به خود جلب می کنند.

جلب کردنی که از یک نگاه خیره شروع می شود و گاهی حتی به خط انداختن این خودروهای لوکس و فوق لوکس هم می رسد. خط انداختنی که می تواند خسارت زیادی به صاحبان این خودروها برساند. به هر حال، وجود این خودروهای لوکس و فوق لوکس که در پشت فرمان آنها، جوانانی بیست، سی ساله نشسته اند و در خیابان های شهر در کنار ماشین هایی که شاید قیمت کل آنها، تنها به اندازه سپر این ماشین ها هم نباشد، نوعی آسیب اجتماعی تلقی می شود. البته به اعتقاد سعید خراط ها، جامعه شناس، صرف داشتن یک ماشین لوکس به طور مستقیم یک آسیب یا یک مساله اجتماعی نیست. او می گوید: «با این حال، وجود همین خودروهای لوکس و فوق لوکس، با قیمت های آنچنانی که گاهی به اندازه یک واحد آپارتمان هستند، نشان از مسایل و مشکلات دیگری نظیر فاصله طبقانی، پول های باد آورده، فساد و رانت خواری و رابطه در نهاد های قضایی، مقننه و اجرایی کشور است.»

خراط ها همین طور ادامه میدهد: «البته باید توجه کرد که وجود این وسایل لوکس، مادی گرایی و به نوعی مادی شدن فضایی عمومی جامعه را نشان می دهد. جایگزین شدن ارزش های مادی، به جای ارزش های فرهنگی و معنوی، مردم را به سمت مادیات کشیده است. به این ترتیب، مردم سعی می کنند به هر قیمتی هم که شده به این سو بروند و وسایلی که از جمله نیازهای واقعی و اصلی شان نیست را تهیه کنند. برطرف کردن این نیازهای غیراساسی هم تنها از مادی گرایی شدن جامعه سرچشمه می گیرد.»

البته باید توجه کرد که بالاخره عرضه و تقاضایی وجود داشته است و شاید نتوان یک حکم صادر کرد مبنی بر این که وقتی خودرویی با قیمت 10 میلیون تومان در حال تردد است، خودروی چند صد میلیون تومانی نباید وجود داشته باشد. چرا که خودروهای لوکس در کشورهای مختلف ساخته می شوند و مسلما عده ای هم متقضی هستند که عرضه ای هم صورت می گیرد. به عبارتی نمی توان جلوی تولید این نوع خودروها و کالاها را گرفت. درباره این موضوع، خراط ها معتقد است که چنین سیستمی در کشورهای سرمایه داری، درست است. در این کشورها هرکسی که در آمد بیشتری داشته باشد، مسلما دارایی بیشتری هم خواهد داشت. اما این روند در کشورهای کمونیستی وجود ندارد و مذموم به شمار می رود. در ایران هم با توجه به قانون اساسی و تعلیمات دینی، نباید چنین نمودهایی در جامعه وجود داشته باشد. او راه حل این ماجرا را ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به کشور نمی داند. این جامعه شناس می گوید: «جلوگیری از ورود، اصلا روش مقابله ای ریشه ای نیست. برخورد ریشه ای در اصل برخورد با فساد، رانت خواری و مادی گرایی است. باید بررسی شود که این پول های باد آورده چرا به وجود آمده است که در کنار آن، افرادی می توانند خودروهای ورای توان عمومی جامعه سوار شوند.» به گفته او، مهم این است که مادی گرایی، رانت خواری با بخش نامه و قانون درست نمی شود. این رفتار ها در جامعه دیگر تبدیل به فرهنگ شده، باید با اقدامات بلند مدت و ریشه ای این فرهنگ و نمود آن از بین برود.

 

جدول واردات خودرو پورشه به کشور در آذر ماه 1392

خودرو

مقصد

قیمت

8 پورشه  کاین  نو  

تهران

159600000

پورشه کاین

تهران

199500000

پورشه  کاین  اس  نو     

تهران

237000000

6 پورشه کاین نو

یزد

1192600000

4 پورشه پانامرا

یزد

1189600000

 

   

در جدول زیر گران قیمت ترین خودروهای وارداتی به کشور در فروردین 93 براساس آمار گمرک ایران را می بینید:

 

خودرو

ارز واردات(دلار)

قیمت بازار (ریال)

بنزSl500      

177084

16,600,000,000

مازراتی  کواترو پورته   

134880

13,600,000,000

بی ام و ایکس 5         

71556

8,100,000,000

بنز ML350            

68066

11.250.000.000

تویوتا لندکروز GRJ200L                

54464

4.350.000.000

بنز E 200                        

53538

3.900.000.000

بی ام و 528 سال 2014            

47735

3,400,000,000

بی ام و x3            

43965

3,550,000,000

بنز c200                     

41674

2.950.000.000

تویوتا لکسوس ES250        

33038

2.700.000.000

 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir