اقتصاد ایرانی: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: فعال نبودن مراکز تحقیق و توسعه پاشنه آشیل صنعت خودروی کشور است.
آرش محبی نژاد اظهار کرد: اگرچه بخشی از مشکلات صنعت خودرو در سال های اخیر ناشی از شرایط داخلی و خارجی است اما بخشی از آن نیز به عدم فعالیت مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو باز می گردد.
وی با بیان این که به دلیل فعال نبودن مراکز تحقیق و توسعه تنوع خودروهای داخلی در سال های اخیر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: چند مدل خودروی خاص سالیان سال است که در کشور تولید می شوند و به دلیل عدم توانمندی صنعت خودرو برای تولید خودروهای جدید واردات این محصول افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته چهار تا پنج درصد پول فروش خودرو در تحقیق و توسعه هزینه می شود با این حال این اتفاق در ایران نمی افتد.
وی افزود: فعال نبودن مراکز تحقیق و توسعه در حالی است که طبق سند چشم انداز توسعه در افق ایران 1404 باید جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، رتبه پنجم در آسیا و رتبه یازدهم جهان را داشته باشیم.
محبی نژاد با بیان این که برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه باید مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو فعال شود، تصریح کرد: در این زمینه همایش تحقیق و توسعه صنایع و معادن در سوم و چهارم تیرماه برگزار خواهد شد که در آن به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو نیز پرداخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش آغازی برای فعال شدن مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و رسیدن به اهداف بالادستی کشور در این حوزه باشد.