بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تير 1393      10:44

بیاتیان: افزایش قیمت‌های اعلامی شورای رقابت غیرمنطقی است

اقتصاد ایرانی: دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت به هیچ وجه منطقی نیست، گفت: متأسفانه در بحث افزایش قیمت خودرو شاهد افزایش تقریباً ۲۰ درصدی قیمت هستیم و این امر خیلی با شعارهای دولت هماهنگ نیست.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد بیاتیان در سنندج، با اشاره به قیمت های اعلام شده برای خودروهای تولید داخل توسط شورای رقابت، اظهار کرد: رئیس شورای رقابت که توسط رئیس جمهور انتخاب می شود بدون رضایت سایر اعضا بویژه نمایندگان مجلس، افزایش قیمت خودرو را اعلام کرده است.

قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت به هیچ وجه منطقی نیست

وی گفت: از طرفی رئیس شورای رقابت اعلام کرده که قیمت خودروهای تولید داخل بین 3.75 تا 5 درصد افزایش پیدا کرده است ولی متأسفانه در عمل افزایشی بین حداقل 5 و حداکثر 20 درصد و مقداری بالاتر در قیمت خودرو را شاهد هستیم.

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت به هیچ وجه منطقی نیست تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده که تورم به 14 درصد رسیده است متأسفانه در بحث افزایش قیمت خودرو شاهد افزایش تقریباً 20 درصدی قیمت هستیم و این امر خیلی با شعارها، عملکرد و برنامه های دولت هماهنگ نیست.

شورای رقابت حق تعیین قیمت خودرو را ندارد

وی گفت: در کنار این امر شورای رقابت با توجه به جایگاه و اساسنامه ای که دارد حق تعیین قیمت خودرو را ندارد و این شورا تنها باید دستورالعمل تعریف و ارائه کند و نباید سراغ عدد و رقم برود.

بیاتیان افزود: متأسفانه شیوه غلطی به وجود آمده است و شورای رقابت عدد و رقم برای قیمت خودروهای مختلف تعیین می کند در حالی که این شورا باید دستورالعمل قیمت گذاری برای هر دوره ای یا مقطعی مشخص کند بنابراین اعلام قیمت خودرو خارج از حیطه اختیارات شورای رقابت است.

افزایش فعلی قیمت خودرو قابل قبول نیست

وی خاطر نشان کرد: در حالت فعلی و با توجه به وضعیتی که وجود دارد این افزایش قابل قبول نیست و بحث مهم تر در این میان در نظر گرفتن نصب آپشن های اجباری بر روی خودروهای تولیدی داخل مانند ایربگ و ترمز ABS  است که امکانات یادشده مرتبط با ایمنی خودروها و سلامت مردم است و این آپشن ها در قیمت گذاری جدید لحاظ شده است و به نظر می رسد این کار به نفع جامعه، ایمنی مردم و سلامت شهروندان نیست.

شورای رقابت حتماً باید در قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کند

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای رقابت حتماً باید در قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کرده و تنها نسبت به تعیین دستورالعمل قیمت خودرو اقدام کند و رویکرد اعضا در مسیر افزایش کیفیت خودرو و به تبع آن رضایت مندی مردم باشد و شورا وارد حوزه اعداد و ارقام نشود.

وی با اشاره به اینکه در حالت کلی خودروسازان ملزم به اجرای دستورات شورای رقابت هستند گفت: ولی خودروسازان اگر به متن قانون دقت کنند در می یابند که شورای رقابت باید دستورالعمل قیمت تعیین کند و شرکت های خودروسازی بنابراین دستورالعمل می توانند از اعمال این قیمت ها سرپیچی کنند چون منطبق بر قانون نیست.

بیاتیان افزود: مطمئن هستم برخی دستورات در شرایط فعلی انجام شدنی نیست، از طرفی خودروسازان وابسته به دولت هستند و دولت سهام دار کارخانجات خودروسازی است و در نهایت خود دولت باز به خودروسازان فرصت می دهد و از راهنمایی و رانندگی و استاندارد برای آنها فرصت می گیرد و عملاً مانند سال های گذشته بحث استاندارد بودن خودروها، بحث اجرای استاندارد یورو 4 و سایر استانداردها متأسفانه انجام نمی شود.

خودروسازان از قیمت های اعلام شده فعلی خوشحال هستند

وی خاطر نشان کرد: خودروسازان نه اینکه در اجرای دستورالعمل شورای رقابت الزام داشته باشند ولی در حال حاضر از قیمت های اعلام شده خوشحال هستند و این قیمت ها به نفع خودروسازان و به ضرر مصرف کننده است.

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در این باره که چرا دولت به جای سهام داری در صنعت خودرو دست به شرکت داری زده است گفت: فعلاً راه حلی برای تغییر این روند متصور نیست و ما اگر بخواهیم در صنعت خودروسازی پیشرفت کنیم و به معنای واقعی کلمه خودروساز باشیم دولت باید نسبت به واگذاری سهام خود در شرکت های خودروسازی ـ چه سهامی که به صورت مستقیم و چه سهامی که به صورت غیرمستقیم در اختیار دارد ـ اقدام کند.

با رقابتی شدن تولید خودرو نیازی به شورای رقابت نداریم

وی افزود: در کنار این کار یعنی در صورتی که سهام شرکت های خودروسازی واگذار شود سایر کسانی که در بخش خصوصی دارای توانمندی هستند وارد عرصه ایجاد واحدهای خودروسازی می شوند و مطمئناً فضای کنونی و انحصاری تولید خودرو به یک فضای رقابتی تبدیل می شود و در آن زمان نیازی به شورای رقابت نخواهیم داشت و نیاز به این شورا در مقطع فعلی هم به دلیل وجود فضای انحصاری در تولید خودرو است.

بیاتیان گفت: دولت اعلام کرده است برای اینکه از فضای انحصاری تولید خودرو خارج شویم باید در مناطق آزاد یک شرکت خودروسازی یا قطب سوم خودروسازی ایجاد شود ولی باز به نظر می رسد چون خود دولت در این روش هم دست اندرکار است این روند هم راه حل مشکل نیست و باید بخش خصوصی وارد گود شود و ایجاد شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: اگر خودروسازان داخلی با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا و نه فقط رنو و پژو در راستای افزایش سرمایه گذاری شرکت های خارجی وارد شراکت شوند این کار قدم اول برای ایجاد خودروسازی به روز و مطابق استانداردهای جهانی است.

در صنعت خودرو، دولت هم بازیکن و هم داور است و هیچ گاه از خود خطا نمی گیرد

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکل و معضل صنعت خودروسازی کشور دست اندرکار بودن دولت در این صنعت است یعنی دولت هم داور و هم بازیکن در بحث خودروسازی است بنابراین در این بازی دولت هیچگاه هیچ خطایی از خود نمی گیرد یعنی مشکل، نظارت دولت بر کار دولت است و بدیهی است اگر بخش خصوصی در این عرصه فعال باشد نظارت دولت آسان تر است.

وی گفت: اگر واردات خودروهای با کیفیت آزاد شده و فضای رقابتی در کشور در بحث خودرو ایجاد شود بازار انحصاری این محصول شکسته شده و دلالان و واسطه ها هم نمی توانند از این فضا به نفع خود استفاده کرده و به راحتی خودروهای شرکتی را خریداری کنند و با ایجاد بازار سیاه سودهای کلان به جیب زده و مردم در این میان متضرر شوند.

کاهش تعرفه واردات خودرو، خودروسازان را ورشکست می کند

بیاتیان در پاسخ به این سؤال که آیا بحثی برای کاهش تعرفه واردات خودرو هست یا خیر گفت: هم بحث کاهش تعرفه هست و هم نیست، در حالت فعلی این کار به ضرر کشور است یعنی با کاهش تعرفه واردات خودرو، شرکت های خودروساز ورشکست می شوند و تعداد زیادی از افراد شاغل در صنعت خودرو بیکار می شوند.

وی افزود: ابتدا باید خودروهای باکیفیت و مطابق با ذائقه مشتری تولید کنیم و سپس تعرفه واردات را به 5 درصد و حتی صفر برسانیم تا بازار رقابتی شود و آنگاه قیمت هر خودرو بسته به میزان استقبال مشتری افزایش یا کاهش پیدا می کند.

با قیمت های اعلام شده، رکود در انتظار بازار خودرو است

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با قیمت های اعلام شده فعلی و عرضه کم خودرو، بازار دچار رکود خواهد شد و تا قیمت منطقی نشود نقدینگی مردم هم به سوی این بازار نخواهد رفت.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره فشار تحریم های اقتصادی بر صنعت خودرو گفت: بیش از آنکه تحریم های خارجی بر صنعت خودروسازی فشار وارد کرده باشد تحریم های داخلی و تحریم از طرف مشتریان به دلیل نقش پررنگ دلالان، واسطه ها و شبه بورسی ها به این صنعت فشار وارد کرده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir