بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تير 1393      13:9

آشفتگی در اطلاع‌رسانی قیمت خودرو

اقتصاد ایرانی: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت: ظاهراً قرار نیست دولت تدبیر و امید برای پایان دادن به آشفتگی و هرج و مرج زیان بار موجود در فرایند اطلاع رسانی خود تدبیری بیندیشد.
تکرار ماجراهایی که به دلیل ناهماهنگی و عملکردهای جزیره ای طی یک سال اخیر شاهد آن بوده ایم، به روشنی دارای این پیام تلخ است که یا دولت هنوز به عمق وگستره پیامدهای منفی ضعف در اطلاع رسانی و ناهماهنگی در تبیین مواضع و رویکردهای خود خصوصاً در حوزه اقتصادی پی نبرده یا در علاج این مشکل دچار ناتوانی است.
نمونه اخیر این ضعف را می توان به وضوح در ماجرای افزایش قیمت خودرو مشاهده کرد. کافی است مروری کوتاه بر اظهارات مسئولان مستقیم و غیرمستقیم دولتی در این مورد داشته باشیم تا مشخص شود چرا مردم، دولت را درباره افزایش قیمت خودرو مقصر می دانند.
-
 سخنگوی دولت با صراحت و به دفعات مخالفت دولت را با هرگونه افزایش قیمت اعلام می کند.
-
 وزیر صنعت، معدن، تجارت از ضرورت افزایش قیمت برخی محصولات بویژه خودرو سخن می گوید.
-
 رئیس شورای رقابت که منصوب رئیس جمهوری است، مصوبه افزایش قیمت خودرو را از شورا می گیرد.
-
 نمایندگان مجلس می گویند خودروسازها سندسازی می کنند و اساساً فرمول محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت طرح نشده است.
-
 خودروسازان، ریز افزایش قیمت ها و تجزیه و تحلیل آن را منتشر می کنند تا اتهام سندسازی را از خود رفع کنند.
-
 سخنگوی دولت از تکدر خاطر رئیس جمهور بابت افزایش قیمت خودرو خبر می دهد.
-
 وزیر صنعت می گوید به رئیس جمهور اطلاعات غلط داده اند.
-
 نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس از بازنگری قیمت های جدید خودرو خبر می دهد.
-
 مدیر عامل بزرگترین شرکت خودروساز کشور می گوید قرار نیست فرمول بازنگری شود و...
در جریان تمامی این مبادلات و تأیید و تکذیب ها یک اتفاق همواره تکرار می شود؛ افزایش قیمت خودرو در بازار.
به دیگر سخن ضعف شدید دولت در مدیریت فرایند تصمیم گیری درباره قیمت خودرو و عدم شفافیت کافی در نهادها و بنگاه های مسئول، نه تنها به تضییع حقوق مشتریان می انجامد بلکه سرمایه گرانبهای اعتماد عمومی به دولت را نیز به شدت دچار نقصان می کند.
رئیس جمهوری باید برای پایان دادن به هرج و مرج اطلاع رسانی و بازگشت آرامش و اعتماد به افکار عمومی هرچه سریع تر و با جدیت وارد عمل شود.
وزیر کهنه کار و باسابقه صنعت، معدن و تجارت باید دلائل دفاع خود از افزایش قیمت خودرو را آن هم در شرایطی که طی حدود یک سال اخیر مؤلفه های تأثیرگذاری مانند نرخ ارز، نوسان معناداری نداشته اند برای افکار عمومی توضیح دهد.
سخنگوی دولت باید برای مردم تشریح کند که معنای مخالفت دولت با افزایش قیمت ها چیست و مردم چگونه باید این مخالفت جدی را با موافقت دولت با افزایش قیمت لبنیات و... جمع کنند؟
نمایندگان ناظر شورای رقابت باید توضیح دهند که چرا پس از اعلام فرمول جدید محاسبه قیمت خودرو، بی اطلاعی خود را از این ماجرا اعلام کرده اند؟
رئیس شورای رقابت باید توضیح دهد که آیا ریز قیمت های ارائه شده از سوی خودروسازان، واقعی و کارشناسی شده است یا طبق گفته برخی نمایندگان مجلس، سندسازی است؟
خودروسازان باید تأثیر افزایش مالیات، عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه شخص ثالث و سهمی که به بخش های مختلف مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و... از هر خودرو تعلق می گیرد را برای افکار عمومی توضیح دهند.
به این ترتیب شاید بتوان امیدوار بود، آشفتگی و هرج و مرجی که در جریان اطلاع رسانی دولت وجود دارد تا حدودی برطرف شود و بخشی از اعتماد لطمه دیده جبران گردد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir