بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 5 مرداد 1393      13:29

تمایل اروپایی ها برای فروض قطعات هواپیما به ایران

کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی کشور گفت: با لغو تحریم های ایران و آغاز فروش قطعات یدکی هواپیماها توسط شرکت بوئینگ به ایران ایر، دیگر شرکت های اروپایی نیز برای فروش قطعات هواپیماهای زمینگیر به ایران ترغیب می شوند.

اقتصاد ایرانی: علیرضا بحیرایی با بیان این که، تحریم های هوایی یکی از مشکلات اصلی توسعه صنعت هوایی کشور محسوب می شود، افزود: شرکت های هوایی داخلی قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماهای خود را با زحمات زیادی تهیه می کنند تا این صنعت همچنان بر روی پای خود بایستد.
وی با بیان اینکه کشور ما وسعت زیادی دارد و برای جا به جایی مردم نیازمند حمل و نقل هوایی پویا و کارآمد هستیم، گفت: با این حال تحریم ها سبب شده بسیاری از هواپیماهای کشور بدون این که عمر مفید خود را به پایان برساند، زودتر از زمان مقرر زمینگیر شوند که با لغو تحریم ها شاهد تحولاتی خوبی در این عرصه خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، این کارشناس رسمی دادگستری در زمینه صنعت هوایی و فضایی کشور تاکید کرد: در کشورهای اروپایی یک هواپیما پس از 20 تا 30 سال پرواز از رده خارج می شود، در حالی که در ایران عمر مفید برخی از هواپیماها تمام نشده، زمینگیر شده اند و با لغو تحریم ها و تامین قطعات آن توسط بوئینگ و دیگر شرکت های سازنده اروپایی، بسیاری از این هواپیماها که بین 100 تا 120 فروند برآورد می شوند، به پرواز در می آیند.
مدرس صنعت هوانوردی کشور اظهار داشت: عمر مفید یک هواپیمای مسافربری با توجه به نوع هواپیما می تواند حداقل بیش از 60 هزار ساعت پرواز باشد و حتی برخی از شرکت ها با اجرای دستورالعمل های جدید شرکت های سازنده و انجام تعمیرات فنی، عمر مفید هواپیماهای خود را می توانند تا به بیش از 100 هزار ساعت پرواز افزایش دهند.
بحیرایی گفت: هواپیماهای مسافربری در برخی از شرکت های هوایی پس از عمر مفید خود زمینگیر می شوند، اما در کشور ما به دلیل تحریم ها برخی از هواپیماها زودتر از موعد مقرر از رده خارج شده اند و شرکت ها برای تهیه قطعات یدکی مورد نیاز خود از دلالان و واسطه ها که از بیش از دو و یا سه ماه طول می کشد با پرداخت بیش از سه برابری قیمت آن هزینه های زیادی را متحمل می شوند.
وی با بیان این که، هم اکنون هواپیمایی داریم که با 35 سال عمر تنها با 20 هزار ساعت پرواز زمینگیر شده است، گفت: با این حال لغو تحریم ها می تواند این نوع هواپیماها را وارد عرصه عملیات هوایی کند.
این کارشناس صنعت هوایی تصریح کرد: صنعت حمل و نقل هوایی صنعت بسیار پیچیده ای است و با وجود نیروهای کارآمد، مراکز آموزشی معتبر و مدیران توانمند در این عرصه، تحریم ها همچنان مشکلات زیادی را برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور تحمیل کرده است.
یادآور می شود؛ روزنامه وال استریت ژورنال دو روز پیش اعلام کرد: شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا برای فروش قطعات یدکی به ایران ایر به توافق رسیده و بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی برای انجام معاملات با ایران در آینده ای نزدیک اعلام آمادگی کرده اند.
وزارت خزانه داری آمریکا چندی پیش به دو شرکت بوئینگ و جنرال الکتریک مجوز داد که در راستای توافق ایران با کشورهای گروه 5+1 بتوانند قطعات یدکی هواپیما به ایران بفروشند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir