بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مرداد 1393      11:30

ناهماهنگی دولت، مجلس و شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

کشمکش و بلاتکلیفی بر سر قیمت خودرو به نفع مصرف کنندگان و خودروسازان نبوده و در این وسط تنها دلالان خودرو از این وضعیت سود می برند.
نویسنده :
کیومرث شریفی

اقتصاد ایرانی: پرچالش­ ترین موضوع روزهای اخیر اقتصاد و صنعت کشور، موضوع قیمت ­گذاری خودرو است. حدود یک ماه پیش رئیس شورای رقابت، پس از بیش از یک سال کش و قوس و برگزاری جلسات متعدد، قیمت نهایی خودروهای داخلی را با احتساب هزینه هایی چون استاندارد آلایندگی یورو 4 و کیسه هوا اعلام کرد. هر چند بر اساس اعلام شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین 5.5 درصد افزایش یافته بود، اما برخی از نمایندگان مجلس، با اظهاراتی در رابطه با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت ها به این موضوع اعتراض کردند.

با رسانه ­ای شدن این گفته نمایندگان مجلس، دولت به تکاپو افتاد تا این افزایش بی ­سابقه قیمت خودرو را تعدیل نماید. به­گونه­ ای که، سخنگوی دولت در نشست با خبرنگاران رسانه ­ها، از اظهار تکدر رییس جمهور نسبت به افزایش قیمت خودروهای داخلی خبر داد و خواستار بررسی مجدد قیمت ها از سوی شورای رقابت شد.

اما مدتی بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که اطلاعات نادرستی به رییس جمهور مبنی بر افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خودروها ارایه شده بود، که با ارایه اطلاعات واقعی، تکدر رییس جمهور برطرف شده است.

یکی از نکات مثبت نرخ­های جدید اعلامی توسط شورای رقابت، رضایت نسبی خودروسازان و به تبع آن افزایش تیراژ تولید آنها بود، که باعث شد قیمت بازار خودروها تا حدود زیادی کاهش یابد. لذا به دلیل از بین رفتن فاصله قیمت بازار و کارخانه بسیاری از خودروها، زمینه برای خرید خودرو با قصد سرمایه گذاری از بین رفت و مصرف کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو با قیمت­های مناسب­ تر نمودند.

همچنین، قیمت ­های اعلامی شورای رقابت، باعث ایجاد نگرش مثبت در سرمایه ­گذاران و صاحبان صنایع در زمینه تغییر سیاست­های تثبیت قیمت دولت شد و موجب رونق تولید و انتشار جو روانی مثبت در بازار سرمایه گردید.

اما مجدداً برخی نمایندگان مجلس موضوع جدیدی را در این رابطه مطرح کردند، که اساساً شورای رقابت حق قیمت گذاری خودروها را ندارد و تنها باید به اعلام فرمول جدید قیمت گذاری خودرو بسنده کند.

در این زمینه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کردند که خودروسازان اطلاعات نادرستی به شورای رقابت درباره هزینه های تولید محصولات خود داده اند و قیمت این محصولات باید کاهش یابد. هرچند پاسخ قاطعانه مدیران شرکت­های خودروسازی در رابطه با اینکه اطلاعات ارایه شده توسط خودروسازان به شورای رقابت واقعی و صحیح بوده است، نیز نتوانست این نمایندگان را قانع نماید.

رسانه ها به نقل از برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که قیمت خودرو ها بین 10 تا 30 درصد کاهش می یابد. حال باید دید که با وجود تورم حدود 30 درصدی و افزایش هزینه ­های تولید از یک سو و رشد میانگین 5/5 درصدی قیمت­ها در سال 93، این نمایندگان بر اساس چه مبنایی وعده کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت­ها را می ­دهند. آیا این نمایندگان نگران واکنش افکار عمومی به عدم تحقق وعده کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو، پس از این همه هیاهوی رسانه ­ای نیستند!؟

بر این اساس، فارغ از ایجاد مجدد موج منفی و نااطمینانی در بازار سرمایه، این سوال مطرح است که چرا بین دولت و مجلس با نهادهای قانونی همچون شورای رقابت، باز هم نشانه­ هایی از تصمیمات شدیداً ناهماهنگ، به چشم می­ خورد.

در نهایت باید به این نکته اذعان نمود که این وضعیت بلاتکلیفی قیمت ها به نفع مصرف کنندگان و خودروسازان نبوده و تنها به سود دلالان خودرو است. لذا باید هرچه زودتر تکلیف قیمت خودروهای داخلی از سوی نهادهای مربوطه تعیین شود تا هم خودروسازان و هم مصرف کنندگان تکلیف خود را در این باره بدانند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : شورای رقابت - قیمت خودرو
نظرات کاربران
علی
دوشنبه 20 مرداد 1393      18:54

یاتوجه به کیفیت پایین خودروها و قیمت بالای آن و قدرت خرید کم مردم بهتر است خودروسازان قیمت را کمی پایین بیاورند تا تقاضا بالا رود و فروش خودرو از رکود خارج شود. ورود خودرو نیز به رقابتی کردن خودرو کمک می کند تا خودروسازان کیفیت را بالا ببرند
رضا رجبی
پنجشنبه 23 مرداد 1393      16:55

آقای ویراستار این همه نظر خوب مینوشتم چاپ نمیکردید که حتی بنده فکر کردم کسی اون پشت به نظرات اهمیتی نمیده حالا این پیشنهاد دوستمون رو که خیلی پیش پاافتاده هست منتشر کردین ! جالبه بهرحال!! اما خودرو که یکی از محصولات کشور عزیزمون هست و هیچ جای دنیا به غیر از ایران خریدار ندارن پس مردم که قاعده هرم هستند و باید باید فشار بر دوش اونها باشه فقط مشتری هستند؛ اگر دولت از حق خودش از خودرو دست میکشید که حدود۳۰% هست هم مردم راضی بودن هم خودرو ساز ضرر نمیکرد اما امان از دست تحمل فشار این کف هرم! داستان طولانی و تکراری هست که تمام مردم ایران راه حلش رو بلدن اما حیف که این دولتمردان بعد از نشستن بر مسند قدرت دچار الزایمر شده و یادشون میره جواب سوالها چی بوده!!!
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir