بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مرداد 1393      15:23

چگونه پکن مقامات محلی را تحت نظر دارد؟

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که از مارس 2013 زمام امور را به دست گرفته، برای مقابله با فساد، افزایش کنترل دولت مرکزی بر دولت های محلی را در پیش گرفته است.

اقتصاد ایرانی: اوایل ماه ژوئن، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، هفت تیم بازرسی ویژه به سرتاسر چین فرستاد. ماموریت این گروه ها بازرسی بوروکراتیک بود. آن ها وظیفه داشتند میزان پایبندی مقامات رسمی محلی را به اصلاحات بلندپروازانه رئیس جمهور چین بررسی کنند. اصلاحاتی که شامل دستیابی به اهداف جدید زیست محیطی، حذف مجوزهای غیرضروری برای تجارت و کاهش هزینه های رسمی برای سفر و تفریح می شود. این گروه ها با ترکیبی بیش از صد مقام رسمی و با آگاهی دقیق نسبت به اصلاحات شی جین پینگ، به بازرسی از مقامات محلی و ادارات پرداختند و داده های بسیاری را بررسی کردند تا مخالفان را ریشه کن کنند.

بعد از ده روز بازرسی از استان های متمرد چین، این گروه یک گزارش هزار صفحه ای با یک نتیجه گیری ساده ارائه کرد: رهبران محلی که به دنبال منافع اقتصادی خود هستند، به طور مداوم از دستورالعمل های پکن سرپیچی می کنند.

ممکن است این نتیجه برای جین پینگ غیرمنتظره نبوده باشد. طی سالهای گذشته او برنامه ای جدید برای اصلاحات اقتصادی تدوین کرده که مدل قدیمی را کنار می زند ـ مدلی که کیفیت هوا، خاک و آب را برای رشد تولید ناخالص داخلی قربانی می کرد ـ تا حفاظت از محیط زیست و رشد پایدار در اولویت قرار گیرد. جین پینگ در مجمع همکاری های اقتصادی آسیا ـ پاسیفیک در اکتبر 2013 به اصطلاح با تخلیه حوض برای صید ماهی و قربانی کردن توسعه بلند مدت و سرمایه گذاری کیفی به خاطر سرعت بخشیدن به رشد، مخالفت کرد.

با این حال پیشرفت اندکی در اجرای دستورالعمل صادره از پکن در مناطق کلیدی قابل مشاهده است. برای مثال در مورد ساخت مسکن ارزان قیمت، شکستن انحصار دولتی و بهبود فضا برای بخش خصوصی پیشرفت اندکی صورت گرفته است. در همه این موارد، رهبران محلی در عدم اجرایی شدن این اصلاحات نقش به سزایی دارند.

در واقع روابط پکن و این استان ها همیشه مشکل ساز بوده است. دولت مرکزی چین به برادر بزرگتری که همه چیز را می بیند و همه چیز را می داند، معروف بود، اما حقیقت چیز دیگری است. البته مقامات رسمی در پکن قدرت زیادی دارند ـ آن ها می توانند شورشیان را زندانی کنند یا کارخانه ها را تعطیل کنند ـ اما تلاش می کنند استان به استان و شهر به شهر سیاست های مد نظر خود را اجرا کنند.

بزرگترین چالش مقامات مرکزی چین، ساختار بوروکراتیک فعلی است که در آن بخش های محلی وزارتخانه های مرکزی تنها به صورت غیررسمی به پکن گزارش می دهند. رهبران استانی با اعمال کنترل روی بوروکراسی محلی، تاثیر بسیار زیادی روی روند سیاستگذاری می گذارند. همان طور که در چین گفته می شود «بهشت متعالی است و امپراطور بسیار دور از ماست». در واقع پکن به طور سنتی تا وقتی عملکرد مقامات محلی بر چشم اندازهای کلان اقتصادی تاثیر منفی نداشته باشد، با دیده اغماض با آنها برخورد می کند.  

اما در حال حاضر، با ناکارآمدی برنامه اقتصادی قدیمی این کشور، چنین سیستمی بیش از این پذیرفته نیست. این بی توجهی نسبت به پکن، پیشرفت در همه زمینه های سیاستگذاری از بهبود وضعیت مالکیت معنوی تا حفاظت از محیط زیست و مبارزه با فساد را تهدید می کند. برای مثال طرح های هوای پاک چین را در نظر بگیرید. در سال 2010، پکن برای فروش اتومبیل های دارای سوخت پاک، یارانه اختصاص داد تا 500 هزار اتومبیل تا سال 2015 فروخته شود. اما مقامات محلی که تلاش می کنند از منافع خود محافظت کنند، تنها به خودروهای داخلی یارانه می دهند. در نتیجه تاکنون کمتر از 45 هزار خودرو با سوخت پاک فروخته شده است که بسیار کمتر از اهداف اولیه است. حوزه دیگری که از عدم هماهنگی در سطح محلی رنج می برد، کسب و کارهای کوچک است. پکن تلاش کرده است تا با تسهیل سرمایه گذاری امن، سرمایه گذاری خصوصی را تحریک کند، اما مقامات محلی این روند را بسیار پیچیده تر کرده اند. بانک های محلی اعتبار سررسید وام ها را 50 درصد کاهش دادند و فرآیند تصویب آن ها را 150 درصد افزایش داده اند.

جین پینگ نشان داده است هم توانایی و هم اراده اخذ تصمیم های سخت برای اداره امور کشور را دارد. با این حال تحلیل گران، این گروه های بازرسی را نشانه ضعف او دانسته اند، در واقع این مساله شاید بر عکس این  ادعا را نشان دهد. رئیس جمهور چین سریع تر از هر رهبر چینی دیگری از زمان دنگ شیائوپینگ در دهه 70 و 80 میلادی به تحکیم قدرت پرداخته است. برای مثال او برای ایجاد یک سیستم قانونی عادلانه تر، در جولای گذشته دادگاه های محلی ایجاد کرد تا بر مقامات استانی نظارت کند. او برای یافتن راه حلی واقعی برای بحران آلودگی هوا در چین، یک نیروی ویژه محلی متشکل از مقامات رسمی شهرهای پکن و تیانجین و استان هبی تشکیل داد. و برای مبارزه با فساد دولتی، روندی که در آن کمیته های محلی حزب می توانند مدارک سوء استفاده را به پکن ارائه دهند، متمرکز کرد. اصلاح در بوروکراسی 2600 ساله چین، کار آسانی نیست اما به نظر می رسد جین پینگ برای این کار آماده است.

در نهایت گروه های بازرسی تنها یک راه حل موقتی است. آن ها این پیام قوی را مخابره می کنند که پکن بر آن ها نظارت می کند، اما هیچ وقت آن تعداد گروه بازرسی وجود نخواهد داشت که بر ساختارهای نهادینه ای غلبه کند که به مقامات رسمی اجازه می دهد تفسیری موسع از قانون ارائه دهند. حالا که جین پینگ به وجود این سیاست های نادرست پی برده، سوال اینجاست که آیا او می خواهد از سرمایه سیاسی خود برای شروع تغییرات ساختاری ضروری برای ایجاد اصلاحات دائمی استفاده کند. تغییر گروه های بازرسی از مقامات اداری به سطح مرکزی یا حتی ایجاد دفاتر محلی می تواند نشانه ای قاطع از قصد رئیس جمهور برای تغییر سیستم باشد. اگر چین نتواند اصلاحات را اجرایی کند و اقتصاد خود را احیا کند، شکست این کشور در سرتاسر جهان طنین انداز خواهد شد.

منبع: فارن افرز


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir