بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مرداد 1393      10:35

بازگشایی آسمان ایران به روی پروازهای خارجی

اقتصاد ایرانی: شورای عالی امنیت ملی طرحی را تصویب کرده که در صورت نهایی شدن، فضای هوایی ایران را به روی هواپیماها می گشاید؛ طرحی که در کنار اعتبار بین المللی از نظر اقتصادی نیز سودآوری بسیاری دارد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته محمدعلی ایلخانی - مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور - خبر از طرحی داد که در صورت نهایی شدن و هماهنگی های لازم با نیروهای مسلح، مناطق ممنوعه پروازی را به پنج منطقه کاهش می دهد.

این درحالی است که در حال حاضر 261 منطقه در حریم هوایی ایران اجازه پرواز ندارند. مناطق نظامی، پادگانی، آموزشی و مرتفع اصلی ترین مکان ها برای جلوگیری از پرواز هستند که بنا به دلایل مختلف از سوی نهادهای نظامی قابلیت پرواز را ندارند.

مناطقی که به گفته ایلخانی بسیاری از آن ها به چند دهه قبل بازمی گردند و حتی بحث امنیتی بعضی از آن ها تنها در چند ساعت از روز به وجود می آید.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها پیش از این نیز به ایسنا گفته بود با هماهنگی های لازم که بناست با ستاد نیروهای مسلح صورت گیرد تعدادی از این مناطق کم خواهند شد.

اما ایلخانی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده تنها مناطقی که همچنان در فهرست ممنوعه پرواز باقی خواهند ماند نیروگاه های هسته ای کشور هستند و در دیگر مناطق پروازها با شرایطی خاص عملیاتی خواهند شد.

به گفته وی از این پس در صورت موافقت ستاد نیروهای مسلح در مناطق ممنوعه فعلی، هواپیماهای بین المللی در ارتفاع 30 هزار پا و هواپیماهای کشوری در ارتفاع 28 هزار پا اجازه پرواز دارند.

این مساله در کنار آن که محدودیت های مسیری ایران در راه حرکت ترانزیتی هواپیماهای بین المللی را از بین می برد باعث گسترده شدن اقبال شرکت های خارجی به عبور از حریم هوایی کشور نیز می شود؛ اتفاقی که در سال های گذشته سالانه 120 میلیون دلار درآمد خالص عاید کشور کرده و در صورت افزایش نیز از نظر اقتصادی صرفه بالایی خواهد داشت.

این مساله در حالی است که با توجه به مشکلات سیاسی و درگیری های داخلی در دو کشور عراق و اوکراین تقاضای شرکت های خارجی برای ورود به حریم هوایی ایران افزایش چشمگیری داشته و به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور در هفته گذشته رشدی 100 درصدی را به ثبت رسانده است.

باز کردن مسیرهای ترانزیتی جدید، گسترش مشارکت و همکاری های بین المللی و بالا رفتن رتبه ایران در شاخص ایکائو از جمله نخستین عواملی است که می تواند پس از کم شدن مناطق ممنوعه پروازی در این زمینه تاثیرگذار باشد.

تجهیز رادارها و ستادهای امنیت پرواز کشور در پنج سال آینده به بودجه ای 250 میلیون دلاری احتیاج خواهد داشت که فراهم کردن فضای عبور هواپیماهای خارجی و محدود کردن مناطق ممنوعه پرواز می تواند بخش عمده ای از این منابع مورد نیاز را تامین کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir