بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهريور 1393      13:17

دبی، درس هایی از مجازی ترین شهر جهان

دبی احتمالا مجازی ترین شهر در دنیا است که در مقایسه با جمعیت نه چندان زیاد آن، از سطح بالای جذب سرمایه گذاری و بازدیدکننده برخوردار است.

اقتصاد ایرانی: دبی در بسیاری از چیزها منحصر به فرد است. دبی به دلیل اندازه،  مقیاس و رشد اقتصادی مشهور است اما با این وجود تنها 2 میلیون نفر  جمعیت  دارد. این شهر عمدا یک استراتژی رشد سریع را دنبال می کند و رشد زیرساخت ها و بخش املاک و مستغلات آن، از تقاضا موجود بالاتر است.

تفکر "آن را بساز، آنها خواهند آمد"، دارایی را به عنوان قسمت کلیدی در ملت سازی قلمداد نموده و مسئولین شهر هم تمام تلاش خود را معطوف کاهش موانع موجود – نظیر دسترسی به زمین، محدودیت های منطقه بندی یا تاخیر به خاطر مسائل قضایی - بر سر توسعه نموده اند. توسعه مناطق آزاد تجاری و بالاخص گشایش بازار املاک به روی مالکیت خارجی منجر به توسعه گسترده در دبی در اواسط دهه 2000 گردید به طوری که 60 درصد شرکت های بزرگ ساخت و ساز جهان بصورت همزمان، در این شهر مشغول به فعالیت بودند.

با بروز بحران مالی جهانی، این دوره بی سابقه در سال 2008 ناگهان به پایان رسید. توسعه سریع این شهر و تکیه قبلی این توسعه بر سرمایه ها، منابع و تخصص خارجی، به انقباض آنی اقتصاد دبی ختم شد و در پی آن جمعیت شهر سقوط معناداری نمود و سطح بیکاری نیز افزایش یافت. همچنین این بحران تاثیر عمده ای روی بازار املاک داخلی داشت.

به عنوان مثال خروج سرمایه از دبی باعث شد تا بین اکتبر 2008 و دسامبر 2010، به طور متوسط قیمت املاک مسکونی بیش از 40 درصد سقوط کند که بزرگترین سقوط ارزش املاک و مستغلات در منطقه را این شهر تجربه نمود. سرمایه گذاران در اوج رکود درسال 2010، به شدت در مورد بازار املاک دبی مردد بوده و در عوض عربستان سعودی، مصر، دوحه و ابوظبی را ترجیح می دادند. حدود 45 درصد از سرمایه گذاران حداقل تا 24 ماه، انتظار بهبود در بازار دبی را نداشتند.

سه سال بعد، شرایط اقتصادی و بازار املاک و مستغلات به خوبی در حال بهبود است. رشد جمعیت و نرخ اشتغال سالانه حدود 5 درصد افزایش داشته و در همین مدت، میانگین قیمت مسکن بیش از 20 درصد در سال 2013 افزایش داشته است.

جالب اینکه مدل آینده دبی با وجود تغییرات و هدفمند شدن مختصر، همچنان بخش عمده ای از آن دست نخورده باقی مانده است. ویژگی های این مدل را می توان اینگونه برشمرد؛ ارائه محیطی باز با مالیات کم برای سرمایه گذاری خارجی و ورود نیروی کار، سطح بالای هزینه روی بازاریابی جهانی و تاکید ممتد بر سرمایه گذاری روی بافت های اجتماعی و فیزیکی شهر.

هم اکنون موفقیت دبی در دنبال نمودن این رویکرد بسیار متفاوت شهرسازی، در سطح اطمینان سرمایه گذاری و ورود سرمایه به آن آشکار است. رتبه سوم دبی در گزارش اخیر شرکت جونز لانگ لاسال پیرامون میزان پویایی و جنب و جوش 111 شهر در جهان،  بیانگر زنده شدن مجدد این شهر است.

 در سال 2013 تمایلات سرمایه گذاران به دبی نسبت به بازارهای دیگر در خاورمیانه قوی تر بود. دبی به عنوان پناهگاه امن در منطقه ای پرآشوب، با سطح بالای شفافیت و قوانین منسجم (نسبت به دیگر بازارهای منطقه) و سهولت سرمایه گذاری برای بازیگران منطقه ای و جهانی، این شهر را مجددا به مقصد نخست سرمایه گذاری در بخش املاک تبدیل کرده است. براساس اعلام دپارتمان زمین دبی،  سرمایه گذاری کل در این بخش از 8.8 میلیارد دلار در سال 2009 به بیش از 44 میلیارد دلار در سال  2013 افزایش داشته است.

امکانات مجازی شهر هر روز بیش از گذشته ارتقا یافته و مسئولین این شهر در صدد هستند شهری فراتر از ساکنین محلی آن و برای شهروندان جهانی بسازند. دبی احتمالا مجازی ترین شهر در دنیا است که در مقایسه با جمعیت نه چندان زیاد آن، از سطح بالای جذب سرمایه گذاری و بازدیدکننده برخوردار است.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir