بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1393      13:48

چه کنیم تا یک صادر کننده مطرح در منطقه باشیم؟

محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران از شرایط پیش روی تجارت ایران با اجرایی شدن بسته دولت برای خروج از رکود توضیح می دهد.

اقتصاد ایرانی: محسن بهرامی ارض اقدس نامش به حوزه « تجارت » گره خورده است. او که روزگاری در وزارت بازرگانی سکان معاونت توسعه بازرگانی داخلی را در دست داشت در دولت یازدهم بار دیگر به عنوان مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری مشغول به کار شد و تا کنون واکنش های قابل توجهی به عملکرد حوزه تجارت داشته است. او در کنار سمت مشاور معاون اجرایی ریاست جمهوری در حال حاضر ریاست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران را نیز بر عهده دارد تا نقش آفرینی برجسته تری در حوزه تجارت داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، با بهرامی ارض اقدس در رابطه با نقش بسته خروج از رکود دولت در حوزه تجارت به گفت و گو نشستیم. گفت و گویی که به نقش گمرک در این رابطه ادامه پیدا کرد. آنچه در ادامه می خوانید متن کامل گفت و گو با محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران است:

دولت با توجه به وضعیت اقتصاد ایران بسته ای را برای خروج از رکود تعریف کرد. ارزیابی شما از بسته سیاست های اقتصادی جدید دولت برای خروج از رکود در حوزه تجارت چیست؟

یک بخش از این بسته، اصلاح رویه ها و تسهیل در رفتار دستگاه های دولتی است و بخش دیگر آن برای حذف قوانین مزاحم که نیاز به مصوبه مجلس دارد و در بخش دیگر خود دولت موظف است مقرراتی را که کار را سخت می کند و دست و پا گیر است از میان بردارد.

خوشبختانه در ارتباط با گمرک با وجود سیستم پنجره واحد گمرکی، یک مقدار از اصلاحات از قبل انجام شده و آنچه که به نظر می رسد می تواند در بهبود فضای کسب وکار موثر باشد و یکی از ارکان خروج از رکود بدون تورم است، کوتاه کردن زمان کار در دستگاه های دولتی از جملهکاهش زمان دریافت مجوز ترخیص کالا است. تسهیلاتی که در گمرک برای ورود موقت پیش بینی شده، بحث دریافت ضمانت نامه از واحد های معتبر و پرداخت سریع مابه التفاوت کالاهایی که به عنوان مواد اولیه در کالاهای صادراتی مصرف می شود از بندهای مشخص این بسته سیاستی است.

بحث تسهیل در ترانزیت کالا از دیگر بخش های این بسته سیاستی است، تسهیل در محموله های ترانزیتی که بدون تغییر وارد کشور می شوند و عینا صادرات مجدد می شوند.

موضوع تسهیل در ترخیص مواد اولیه واحد های تولیدی که الان خروج کالاهایشان از گمرک مستلزم پرداخت عوارض گمرکی است و این موضوع مقداری زمان بر است.

یعنی پروسه کوتاه کردن تشریفات گمرکی به رونق تجاری منتهی خواهد شد؟

کوتاه کردن زمان تشریفات گمرکی با توجه به هزینه های بالای مالی آن در کشور می تواند اثر فوق العاده در رونق تولید و تجارت داشته باشد. وقتی پروسه صادرات کالا 24 روز و فرایند واردات و ترخیص کالا 40 روز به طول می انجامد در هر ماه هزینه های مالی صادرکننده و واردکننده به قیمت تمام شده کالا اضافه می شود و آن را غیراقتصادی می کند. بنابراین هرچقدر این زمان کوتاه شود، عملا یک صرفه جویی در قیمت تمام شده کالاها و خدمات و هزینه فعالان اقتصادی، چه صادرکنندگان و چه واردکنندگان به وجود خواهد آمد.

البته گمرک تلاش کرده تا سامانه اظهار از راه دور را عملیاتی کند و براساس آن درگیری نیروی انسانی در فعالیت های گمرکی به حداقل ممکن می سد. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

من نمی خواستم به صورت مستقیم به این موضوع بپردازم. ولی باید بگویم بدنه دستگاه های اجرایی به صورت عام، در دولت های نهم و دهم دچار یک نوع فساد اداری شدند که صدمات و آسیب های آن را همه ما دیدیم و حس کردیم. در این زمینه هرچقدر مابتوانیم ارتباط ارباب رجوع را با مراجعین کم کنیم و این ارتباط از طریق سیستم و به صورت مکانیزه انجام شود به کاهش با فساد و مبارزه با آن کمک می کند.

برخوردهایی که قائم به شخص است نه قانون در واقع، گلوگاه فساد است یعنی با این کار ما تشخیص را به عهده افراد گذاشتیم و اختیار را به آنها داده ایم تا بتوانند قانون را به نفع خود و برای سؤاستفاده تفسیر کنند و آن را دور بزنند، بنابراین ما هر چقدر بتوانیم این ارتباط را کم کنیم و سیستم را به سمت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی ببریم طبیعتا به همان میزان در مبارزه با فساد موفق بوده ایم و تا آنجایی که من اطلاع دارم سامانه جامع الکترونیکی که با همت آقای کرباسیان در حمایت از تولید و تسهیل صادرات در گمرک راه اندازی شده خیلی موفق بوده و باید برای سایر سازمان های دولتی الگو باشد.

بر این اساس پیکان اجرایی شدن چنین اقدام هایی در حوزه تجارت به سمت رشد و شکوفایی است؟

بحث اجرایی کردن قانون جدید گمرک، ایجاد پنجره واحد گمرکی، تسهیل در روابط مراجعین به گمرک با راه اندازی سامانه اظهار الکترونیکی از راه دور و مسائلی از این دست را باید در زمره اقدامات ارزنده گمرک به حساب آورد، موضوع بیش بود و کم بود در اظهارنامه ها متأسفانه به کرات دیده می شود و پرونده های متعددی بهعنوان بیش بود و کم بود از سوی برخی از مشترکین تشکیل شده بود که خوشبختانه با برگشت مجدد دکتر کرباسیان به گمرک شاهد کاهش چشمگیر و حتی رفع این موارد هستیم.

بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های جدید اقتصادی دولت وظایفی بر عهده دستگاه های دولتی و خصوصی گذاشته شده است، این دو بسته چگونه می توانند مکمل یکدیگر باشند؟

بسته خروج از رکود بدون تورم در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده و محور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا و برون نگر، حمایت از تولید داخلی است و همانطور که عرض کردم گمرک با کمک ها و تسهیلاتی که می تواند به تولید کنندگان ارائه دهد، مانند تسریع در ترخیص ماشین آلات، خطوط تولید و تجهیزات، و کمک به تسریع ترخیص مواد اولیه با ضمانت نامه، چک و ... نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

کمک به صدور آسان و سریع کالاهای تولیدی، بررسی مجوزهای صادراتی در محل واحد های تولیدی و از این قبیل اقدامات برای تقویت تولید داخلی و حمایت آن به ویژه تولید صادرات گرا و صادرات محور و حمایت از صادرکنندگان، از جمله کارهایی است که می تواند توسط گمرک صورت گیرد.

یکی از تاکیدات دولت در بسته پیشنهادی اخیر توسعه تجارت فرامرزی با محور افزایش صادرات غیرنفتی است، نظر شما در این رابطه چیست و برای تقویت و توسعه صادرات با توجه به شرایطی که در بازارهای بین المللی وجود دارد، باید چه کار کنیم تا به عنوان یک صادر کننده مطرح در منطقه شناخته شویم؟

نظام اداری، بنادر، گمرکات، انبارها، سیستم حمل ونقل، سردخانه ها و خدمات بازرگانی در کشور ما، واردات محور است و به همین دلیل یک تغییر رویکرد اساسی در همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط با تجارت فرامرزی از جمله سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرک باید صورت بگیرد و جهت گیری ها باید تغییر کند یعنی اینکه ما باید به جای اینکه در خدمت واردات باشیم، باید به صادرات و صادرکننده کمک کنیم تا تراز تجاری کشور به نفع صادرات تغییر یابد واین موضوع شامل همه است.

در ارتباط با نقش گمرک در این موضوع نیازمند انجام اقداماتی هستیم که، 24 ساعته کردن فعالیت گمرکات، جلوگیری از توقف غیر منطقی کالا در گمرک، تسریع در ترخیص کالاهای صادارتی و وارداتی، اعتماد به بخش خصوصی. اعتبار دادن به فعالان خوش نام بخش خصوصی اعم از صادرکنندگان و واردکنندگان از جمله آنها است. این ها مواردی است که گمرک می تواند در جهت ارتقای کیفیت خدمت رسانی به فعالان اقتصادی به کار گرفته شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir