بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهريور 1393      13:57

پیش به سوی خودروهای بی سیم

تکنولوژی جدید این امکان را به وجود آورده که ماشین هایی امن تر، با آلایندگی و آسیب کمتر تولید شوند. ماشین های متصل می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر و با سیستم مدیریت ترافیک در تماس باشند و بدون ایجاد مزاحمت برای عابران و دیگر وسایل نقلیه، مسافران را جابه جا کرده و جای پارک مناسب پیدا کنند.

اقتصاد ایرانی: اختراع اتومبیل توسط هنری فورد و تولید آن برای عرضه انبوه در بازار در سده پیش، فواید فراوانی داشت. اختراع اتومبیل باعث شکوفایی رشد اقتصادی شد، جابه جایی مردم را تسهیل کرد و باعث شد مردم سرگرمی های بیشتری داشته باشند. تعجبی نیست که انسان چنان علاقه ای به اتومبیل ها پیدا کرده که امروزه میلیاردها ماشین در جاده های جهان وجود دارد.

اما اتومبیل، مشکلات زیادی نیز به بار آورده است. آلودگی هوای ناشی از استفاده از اتومبیل، باعث خفگی و مرگ مردم می شود. برآورد می شود 1.24 میلیون نفر در سال در اثر حوادث جاده جان خود را از دست می دهند و 50 میلیون نفر آسیب می بینند. سالانه حدود 90 میلیارد ساعت از وقت رانندگان و مسافران در ترافیک هدر می رود. در برخی شهرهای مملو از ماشین، یک سوم بنزین مصرفی برای یافتن جایی برای پارک ماشین استفاده می شود.

خوشبختانه یک تکنولوژی جدید این امکان را به وجود آورده که ماشین هایی امن تر، با آلایندگی و آسیب کمتر تولید شوند. ماشین های متصل ـ که شامل ماشین های بدون راننده می شود اما در آینده نزدیک همچنان از انسان برای رانندگی آن استفاده می شود ـ می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر و با سیستم مدیریت ترافیک در تماس باشند و بدون ایجاد مزاحمت برای عابران و دیگر وسایل نقلیه، مسافران را جابه جا کرده و جای پارک مناسب پیدا کنند.

هوشمندسازی

برخی از بخش های این تحول هم اکنون اتفاق افتاده است. بسیاری از ماشین های جدید در حال حاضر با امکاناتی تجهیز شده اند که به آن ها اجازه می دهد فاصله خود را با دیگر ماشین ها حفظ کنند و در خط وسائل نقلیه موتوری با سرعت مجاز باقی مانده، جای پارک پیدا کنند و در آن پارک شوند. این ماشین ها در حال تجهیز به ارتباطات ماهواره ای نیز هستند: به زودی همه ماشین های جدید در اروپا ملزم می شوند تا از امکاناتی استفاده کنند که بتواند در صورت بروز تصادف، به شکل خودکار سازمان های کمک اضطراری را آگاه کند. سنگاپور با استفاده از وسایل مختلف برای روان سازی جریان ترافیک طی ساعات اوج، پیشگام حرکت در این روند است. بریتانیا پیشگام ساخت ماشین های هوشمند است که به طور خودکار سرعت را با وضعیت جاده تنظیم می کند. ترکیب این نوآوری ها می تواند سیستم کارآمدتری را ایجاد کند که در آن اتومبیل ها و رانندگان از خطرات و انسداد مسیر آگاه شوند و از این طریق عبور و مرور همواره با بیشترین سرعت در جریان خواهد بود و ماشین ها به طور منظم و با فاصله اندک از یکدیگر حرکت خواهند کرد ولی احتمال بروز تصادف کم خواهد بود.

همان طور که تنظیم مقررات کمک کرده اند که بهره وری سوخت افزایش یابد، دود اگزوز کم شود و تجهیزات ضد لغزش ایجاد شود، مشارکت دولت برای استفاده از اتومبیل های متصل در جاده ها ضروری است. این روند آغاز شده است. اوایل سال جاری، نهادهای استاندارد اروپا بر سر قوانین مشترکی در رابطه با اتومبیلها و زیرساخت های ارتباط ترافیکی توافق کردند. دیگران باید از این روند پیروی کنند. دولت ها باید مهلت معینی برای تجهیز اتومبیل ها به امکانات ارتباط ترافیکی در نظر بگیرند و برای اتومبیل های موجود فرصتی تعیین کنند تا خود را با این تجهیزات به روز کنند.

اگر قرار باشد اتومبیل ها به یکدیگر متصل باشند، باید زیرساخت های جدیدی ایجاد شود. جاده ها و پارکینگ ها باید به گیرنده هایی متصل شوند که اتومبیل ها را شناسایی کنند؛ بزرگراه ها باید خطوط معینی داشته باشند که اتومبیل ها را در یک خط قرار دهد. اما این کارها ضرورتا پرهزینه نیست. روزآمد کردن پیام های ترافیکی به نحوی که بتوان آن ها را از طریق سیستم مرکزی مدیریت ترافیک کنترل کرد، بسیار ارزان تر از ساخت جاده های جدید است.

هر چه زودتر این تغییرات صورت گیرد و اتومبیل ها به شبکه هوشمند ترافیک متصل شوند، مدل سنگاپوری اخذ مالیات متغیر برای پارک خودرو و استفاده از جاده، سریع تر به هنجار تبدیل می شود. در این صورت رانندگان انگیزه کافی برای اجتناب از مکان ها و اوقات شلوغ را دارند و توان این کار را نیز دارند.

در گذشته استفاده بیشتر مردم از اتومبیل شخصی، به معنای جاده های بیشتر، ترافیک بیشتر، مرگ و میر بیشتر ناشی از تصادفات رانندگی و آلودگی هوای بیشتر بود. در آینده، خودروهای متصل می توانند بشر را از لذت رانندگی در جاده ها با دردسر کمتری بهره مند کنند.

منبع: اکونومیست

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir