بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1393      11:15

لغو تحریم بانک مرکزی

اقتصاد ایرانی: همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در نیویورک و در شرایطی که این مذاکرات به مرحله بسیار حساس و تعیین کننده ای رسیده است، دادگاه اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد که تصمیم سال 2012 شورای اروپا برای تحریم و انسداد دارایی های بانک مرکزی باید لغو شود. اگرچه این حکم دادگاه اتحادیه اروپا حکمی «بدوی» است و به معنای لغو فوری تحریم بانک مرکزی ایران توسط این اتحادیه نیست و قابل تجدید نظر است، اما صدور آن در بحبوحه مذاکرات هسته ای و در شرایطی که مقامات آمریکایی همچنان روی مواضع خود پافشاری می کنند، می تواند پیغامی برای مقامات کاخ سفید مبنی بر این باشد که اروپایی ها دیگر خواهان ادامه تحریم ها علیه ایران نیستند تا مقامات واشنگتن این خطر را احساس کنند که شاید در ادامه تحریم ها و فشار ها علیه ایران تنها بمانند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در صورت لغو «احتمالی» تحریم های اتحادیه اروپا موانع نقل و انتقال مالی ایران و کشورهای حوزه یورو به حداقل خواهد رسید. همچنین ایران می تواند حجم تجارت ها و دادوستد خود را با کشورهای اروپایی افزایش دهد و هزینه نقل و انتقال مالی نیز به حداقل خواهد رسید و سرعت تبادلات مالی افزایش می یابد. بنابراین می توان پیش بینی کرد که با حکم دادگاه اروپا، بر حجم رفت وآمدهای اروپایی به داخل کشور افزوده شود. این گزارش به تبعات منفی این تحریم ها و همچنین پیامد های مثبت لغو «احتمالی» آن ها پرداخته است.

لغو تحریم بانک مرکزی ایران
6 ساعت مذاکرات سیاسی و کارشناسی ایران و آمریکا در نیویورک
همزمان با برگزاری هفتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در نیویورک و خوش بینی وزیر امور خارجه ایران به حصول توافق هسته ای، دادگاه اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد که تصمیم سال ۲۰۱۲ (1390) شورای اروپا برای تحریم و انسداد دارایی های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.
این حکم توسط شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا صادر شده و به معنی لغو فوری تحریم بانک مرکزی ایران توسط این اتحادیه نیست و قابل تجدیدنظر است. دادگاه اتحادیه اروپا می گوید شورای اروپا برای ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرده و به هیچ نقل وانتقال مشخصی اشاره نکرده است و از این رو این تصمیم باید لغو شود.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در ژانویه 2012 اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به دلیل نگرانی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران خرید نفت از ایران را قطع کند و بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار دهد. به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران دارایی های این بانک نیز در اروپا مسدود شد. تحریم های اتحادیه اروپا به دنبال رشته ای از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل وضع شد. شورای اروپا در آن مقطع اعلام کرد که یکی از دلایل تحریم بانک مرکزی ایران کمک این نهاد مالی به دور زدن تحریم های بین المللی علیه ایران بوده است.
انتشار این خبر در بحبوحه گفت وگوهای هسته ای نیویورک می تواند به فضای مذاکرات شکل دهد. هفتمین دور مذاکرات جامع هسته ای دیروز جمعه ساعت 10 صبح به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.
این مذاکرات به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات های 1+5 برگزار شد. تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست ظریف بامداد سه شنبه 25 شهریور ماه به منظور شرکت در این مذاکرات و انجام رایزنی های دوجانبه با اعضای 1+5 و همچنین شرکت درشصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد. ظریف ظهر چهارشنبه 26 شهریور ماه در محل اقامتگاه ایران در یک ناهار کاری پذیرای کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که این گفت وگوها سه ساعت و نیم به طول انجامید و مقرر شد هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.
در ادامه نمایندگان ایران و آمریکا حدود 6ساعت با یکدیگر در سطوح سیاسی و کارشناسی به صورت دوجانبه مذاکره کردند. این گفت وگوها روز چهارشنبه به وقت محلی در سطح سیاسی برگزار شد که سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف با ویلیام جوزف برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 دو ساعت و نیم مذاکره داشتند.
هیات های کارشناسی ایران و آمریکا نیز بیش از سه ساعت پنج شنبه شب با یکدیگر مذاکره کردند تا از اختلافات جدی میان طرفین کاسته شود. این مذاکرات دوجانبه پیش از برگزاری نشست رسمی ایران و گروه 1+5 در نیویورک، سومین دور مذاکرات رسمی دوجانبه ایران و آمریکا در دو ماه اخیر است که طرفین تاکنون ده ها ساعت با یکدیگر بر سر موارد اختلافی مذاکره کرده اند.
معاونان ظریف همچنین صبح پنج شنبه 27 شهریور ماه به وقت محلی با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و اعضای تیم مذاکره کننده روسیه در گروه 1+5 به مدت 2 ساعت به رایزنی پرداختند. تیم کارشناسی ایران همچنین پنج شنبه شب با تیم های کارشناسی آمریکا و روسیه به صورت جداگانه به گفت وگو پرداختند. دیپلمات ها این مذاکرات را در جهت درک مواضع طرفین، مفید ارزیابی می کنند، اما منابع آگاه می گویند که اختلافات همچنان باقی بوده و تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است.

خوش بینی ظریف به توافق
همزمان محمدجواد ظریف در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد با یادآوری اراده جدی و حسن نیت ایران برای رسیدن به راه حل در موضوع هسته ای گفت که نسبت به حصول توافق خوش بین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکان پذیر است. ظریف روز پنج شنبه به وقت محلی با «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و طرفین در مورد آخرین وضعیت منطقه و تحولات افغانستان و عراق، تهدید روبه گسترش تروریسم و افراطی گری و روند مذاکرات هسته ای تبادل نظر کردند. ظریف در این دیدار دیدگاه ها و اقدامات ایران به منظور حفظ ثبات و امنیت منطقه، روابط با همسایگان و روند همکاری ها از جمله با دولت جدید عراق را تشریح کرد. وزیر امورخارجه گفت: «ایران متعهد به کمک به تقویت امنیت منطقه بوده و روابط خوب با همسایگان و کمک به بهبود شرایط و مبارزه با افراطی گری و تروریسم را مورد توجه دارد.» او ضمن مرور گفت و گوها در مورد روند مذاکرات هسته ای و اراده جدی و حسن نیت ایران برای رسیدن به راه حل، افزود: «نسبت به حصول توافق خوش بین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکان پذیر است.» دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار ضمن تشریح اقدامات این نهاد در نقاط مختلف و ازجمله اوضاع در افغانستان، عراق، لیبی و لبنان و مبارزه با تروریسم و افراطی گری، گفت که ایران بازیگر مهمی در منطقه است و می تواند برای حل مشکلات نقش سازنده ای را ایفا کند و استفاده از ظرفیت ایران باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ادعاهای نامعتبر آژانس
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ گاه هیچ سند معتبری برای ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی وجود نداشته است، گفت: «به زودی یک نشست فنی درباره دو اقدام عملی باقیمانده خواهیم داشت تا این دو موضوع را نیز به نتیجه برسانیم.»
«رضا نجفی» روز پنج شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: «هیچ گاه هیچ سند معتبری برای ادعاهای مربوط «PMD» وجود نداشته و همان طور که در گزارش مدیر کل سابق به آن اشاره شد، حتی آژانس ابزارهای محدودی برای تایید مستقل اعتبار اسنادی که مبنای این موضوع را تشکیل می دهند، دارد؛ بنا براین در واقع هیچ سیستمی وجود ندارد که مستلزم «ارزیابی سیستمی» باشد.» نجفی افزود: «در چندین ماه اخیر، براساس چارچوب برای همکاری، ایران به صورت داوطلبانه 18 اقدام عملی را انجام داده است که از این میان، دو اقدام به علت پیچیدگی، بی اعتباری اطلاعات آژانس یا به عبارت بهتر بی اعتباری اطلاعاتی که به آژانس داده شده بودند و نبود شواهد مستدل در اختیار آژانس، تاکنون تکمیل نشده است.» نماینده ایران در آژانس گفت: «در نظر داریم به زودی یک نشست فنی دیگر در خصوص این دو اقدام داشته باشیم تا آنها را به نتیجه برسانیم و به محض اینکه این دو موضوع، روشن و بسته شوند، می توانیم شروع به اجرای اقدامات عملی جدید کنیم.»

ظریف و کری دیدار می کنند
از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از دیدار دوجانبه ظریف و کری در نیویورک خبر داد. این مقام ارشد روز پنج شنبه با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: «ما فکر می کنیم دیپلماسی بهترین راه حل به سرانجام رسیدن پرونده هسته ای است.» او همچنین دیدارهای دو روز گذشته با ایران در چارچوب مذاکرات هسته ای را سازنده خواند.
این مقام آمریکایی همچنین گفت: «اینکه ما می خواهیم هر تفاهمی شفاف باشد، زیاده خواهی نیست.» بر اساس گزارش رسانه های خارجی، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که روحانی و اوباما برنامه ای برای دیدار ندارند، اما اوباما آماده است و این امر به ایران بستگی دارد.»
همچنین یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته ای از تعهد رئیس جمهور این کشور به رژیم صهیونیستی بابت هرگونه توافق هسته ای با ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، این مقام رسمی دولت آمریکا طی اظهاراتی گفت: «من معتقدم که اوباما تنها توافق نامه ای را با ایران امضا می کند که برای همه ازجمله امنیت اسرائیل خوب باشد.»

پیامدهای اقتصادی لغو تحریم بانک مرکزی
دادگاه اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد تصمیم سال ۲۰۱۲ شورای اروپا برای تحریم و انسداد دارایی های بانک مرکزی ایران باید لغو شود. به گزارش خبرگزاری ها، این حکم توسط شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا صادر شده و به معنی لغو فوری تحریم بانک مرکزی ایران توسط این اتحادیه نیست و قابل تجدیدنظر است اما دادگاه اتحادیه اروپا در بیان دلیل لغو تحریم بانک مرکزی اعلام کرده است: «شورای اروپا برای ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرده و به هیچ نقل و انتقال مشخصی اشاره نکرده است و از این رو این تصمیم باید لغو شود.» شورای اروپا، در ژانویه 2012 تصمیم گرفت که به دلیل «نگرانی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران» خرید نفت از ایران را قطع کند و بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار دهد که  به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران دارایی های این بانک نیز در اروپا مسدود شد. این گزارش با بررسی تاریخی ماجرا و زمان آغاز تحریم ها، تلاش کرده آثار اعمال و لغو تحریم ها را بر نظام بانکی و اقتصاد ایران بررسی کند.

مبدا وضع تحریم ها
تحریم های اتحادیه اروپا به دنبال قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل وضع شد که محدودیت هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با «برنامه هسته ای ایران» عنوان کرده است. پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 2008 این شورا از دولت های عضو سازمان ملل خواسته بود در رابطه با فعالیت های بانک های ایرانی که در سرزمین آنها فعالیت می کنند «دقت کافی» به عمل آورده و همچنین دولت های عضو را ملزم کرده بود که دارایی های برخی بانک ها را مسدود کنند. اما «تحریم های اتحادیه اروپا» علیه ایران، فراتر از آن چیزی بود که سازمان ملل متحد مقرر کرده بود. برنامه تحریم های اتحادیه اروپا از یک سلسله اسناد قانونی تشکیل می شود (این اسناد عبارتند از یکسری تصمیمات و یکسری مقررات اجرایی که به طور مستقیم در قلمرو دولت های عضو قابل اجرا هستند). اسناد مزبور شامل «احکام مسدود کردن دارایی ها» و «ممنوعیت مسافرت در قلمرو اتحادیه اروپا» می شوند و همچنین ممنوعیت های دیگری در خصوص برخی انواع تجارت و معامله در آنها وضع شده است. در حقیقت هدف تحریم های اتحادیه اروپا این موضوع بوده است که بر دولت ایران فشار وارد شود تا به برنامه هسته ای خود پایان دهد. شورای اتحادیه اروپا (که نهاد مسوول تحریم ها در اتحادیه اروپا است) در ژوئن سال 2008 تمامی منابع مالی متعلق یا تحت کنترل افرادی را که در فهرست اشخاص و نهادهای معین شده در اتحادیه اروپا قرار داشتند توقیف کرد و مانع از آن شد که وجوه یا منابع اقتصادی، در اختیار آنها قرار گیرد. شورای اتحادیه اروپا از آن زمان تاکنون، اشخاص، نهادها و بانک های دیگری را نیز به فهرست مذکور افزوده است. یکی از مهم ترین تحریم های شورای اتحادیه اروپا، تحریم بانک مرکزی ایران و 15 بانک ایرانی دیگر بوده است. اتحادیه اروپا در ژانویه سال 2012 (بهمن 90) تحریم هایی را در جهت محدود کردن «خرید نفت از ایران» و «فعالیت های بانک مرکزی» وضع کرد. مهم ترین دلیل این تصمیم «نگرانی از برنامه هسته ای ایران» عنوان شده بود. در نتیجه این تحریم، دارایی های بانک مرکزی  ایران در اروپا مسدود شد. در آن مقطع زمانی این شورا اعلام کرد: «یکی از دلایل «تحریم بانک مرکزی ایران» نیز کمک این نهاد مالی به دورزدن تحریم های بین المللی علیه ایران بوده است.» که این تحریم ها، واکنش بانک مرکزی ایران و شکایت در دادگاه اتحادیه اروپا را در پی داشت. بانک مرکزی ایران شکایت خود را در سه محور ارائه کرده بود. نخست اینکه تحریم اتحادیه اروپا، «حق داوری عادلانه» را نقض کرده است؛ زیرا هنگامی که نهادی تحریم می شود باید اطلاعات مربوط به تحریم آن منتشر شود. محور دوم این موضوع است که در تحریم مذکور، «حق مالکیت» نیز نقض شده است، زیرا دارایی های بانک مرکزی در اتحادیه اروپا مسدود شده است. بانک مرکزی محور سوم را «اثرات غیر متناسب و سوءجانبی» عنوان کرده است؛ زیرا تحریم های اتحادیه اروپا علیه بانک مرکزی بر فعالیت های اقتصادی مردم و وضعیت زندگی آنان نیز اثر خواهد گذاشت.

پیامدهای تحریم برای بانک مرکزی ایران
تحریم بانک مرکزی از سوی اتحادیه اروپا عواقب گوناگونی را برای اقتصاد ایران در پی داشته است. یکی از مهم ترین عواقب تحریم بانک مرکزی ایران از سوی اتحادیه اروپا، «انسداد دارایی های بانک مرکزی در اتحادیه اروپا» بوده است. به طور کلی انسداد دارایی ها عبارت است از ممنوعیت معامله با وجوه و منابع اقتصادی متعلق به اشخاص مشمول تحریم یا وجوه و منابع اقتصادی که تحت تملک یا کنترل اشخاص مذکور قرار دارند. البته باید تاکید کرد که مسدود کردن دارایی ها به هیچ وجه بر مالکیت دارایی ها تاثیر ندارد و صرفا جابه جایی و نقل و انتقال دارایی هاست که در این تحریم ها منع می شود. برخی از بررسی ها نشان می دهد حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران در اتحادیه اروپا بلوکه شده باشد. علاوه بر این، برآورد شده حدود 80 تا 100 میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران در حساب هایی خارج از کشور بلوکه شده است. عمده این پول در چین و هند غیرقابل دسترسی مانده است. البته بخش کوچکی از این دارایی ها (2/4 میلیارد دلار) در قالب توافق نامه ژنو به حساب بانک مرکزی واریز شده است. علاوه بر انسداد دارایی ها، تحریم های اتحادیه اروپا باعث شد که دسترسی ایران به سیستم نقل و انتقالات مالی بین المللی-سوئیفت- نیز قطع شود. از سوی دیگر تحریم های اتحادیه اروپا باعث شده بود که کلیه فعالیت ها اعم از نقل و انتقال و مالکیت دارایی در حوزه یورو، با مشکل روبه رو شود. به بیان دیگر، هنگامی که تحریمی از سوی اتحادیه اروپا وضع می شود، نمی توان هیچ دارایی از جنس یورو نگه داشت؛ زیرا اگر قرار باشد در قلمرو اروپا تسویه شود، این امر با مشکل روبه رو خواهد شد. اما عواقب تحریم بانک مرکزی از موارد مذکور نیز گسترده تر بوده است. در مواردی که دارایی های بانک مرکزی ایران مسدود شد، با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران در تامین مالی تجارت خارجی نقش مهمی داشته است، باعث شد که در مسیر قراردادهای تجاری مانند «تجارت مواد خوراکی»، «تجهیزات پزشکی»، «محصولات کشاورزی» و سایر موارد مشکلاتی به وجود آید.
علاوه بر این تحریم بانک مرکزی باعث شده بود بانک های اروپایی، روابط خود را با برخی از بانک ها و موسسات مالی ایران و کارگزاری آنها که در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار نداشتند، محدود کند. اگرچه این بانک ها محدودیتی در همکاری با بانک های اروپایی نداشته اند، اما با توجه به اینکه درآمدهای ارزی ایران، عمدتا از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی است که به حساب های بانک مرکزی واریز می شود و بانک های تجاری برای تامین مالی واردات، باید ابتدا از بانک مرکزی ارز لازم برای این کار را خریداری کنند، در عمل تحریم بانک مرکزی، منجر به این می شد که حتی بانک های تجاری مزبور نیز نتوانند نقش خود را در تامین مالی واردات دارو، غذا و محصولات کشاورزی ایفا کنند.

واکنش دادگاه اتحادیه اروپا
اما دادگاه اتحادیه اروپا به دلیل نقص مدارک محرمانه ای که اتحادیه اروپا در پی شکایت ایران در اختیار دادگاه گذاشته بود، حکم به لغو تحریم های اروپا علیه بانک مرکزی ایران داده است. دادگاه اتحادیه اروپا به دلایل مطرح شده برای تحریم بانک مرکزی، از جمله «دست داشتن در عملیات دور زدن تحریم ها» و «کمک به دولت ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای این کشور» اشاره کرده و افزوده است: «بانک مرکزی ایران در ۲۶ مارس ۲۰۱۲ رسما این اتهامات را رد کرده است.» بر این اساس، شورای اروپا در اوت ۲۰۱۲ اعلام کرد که دلایل خود را برای متهم کردن بانک مرکزی ایران به این نهاد مالی ایران ارائه خواهد کرد، اما یک ماه بعد ایران اعلام کرد اروپا به تعهدات خود برای ارائه مستندات لازم جهت اثبات دست داشتن بانک مرکزی ایران در دور زدن تحریم ها و کمک به توسعه برنامه هسته ای ایران عمل نکرده است. دادگاه اروپا سپس از پیگیری مجدد ایران از شورای اروپا برای ارائه مستندات اتهامات علیه خود خبر می دهد که اواخر سال ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا می گوید به خاطر «محرمانه بودن منابع مستندات»، نمی تواند اطلاعات لازم را در اختیار ایران قرار دهد. دادگاه «عدالت» اروپا در واکنش تحریم های بانک مرکزی می گوید: «شورای اروپا برای این ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرده، به هیچ نقل و انتقال مشخصی اشاره نکرده و از این رو این تصمیم باید لغو شود.»  دادگاه اتحادیه اروپا واقع در لوکزامبورگ در متن حکم خود آورده است: «دلایلی که اتحادیه اروپا بر مبنای آن بانک مرکزی ایران را تحریم کرده آنچنان مبهم و فاقد جزئیات است که نمی توان بر اساس آنها حکمی صادر کرد.» مقامات اتحادیه اروپا ادعا کرده اند به دلیل وجود سازوکارهای دیگر، این حکم نتیجه ای عملی برای ایران نخواهد داشت. با این حال روزنامه فایننشیال تایمز در مقاله ای در این مورد اشاره می کند که حکم دادگاه اتحادیه اروپا در هر حال نمادی از افزایش فشارها در مورد وضع تحریم ها علیه ایران است. شورای اروپا که نمایندگی 28 عضو اتحادیه اروپا را در اختیار دارد، اکنون دو ماه فرصت دارد که به این حکم اعتراض کند البته در ادامه مقاله این روزنامه ادعا شده است: «حتی در صورتی که ایران در مورد تحریم های بانک مرکزی به پیروزی بزرگی دست یابد، تضمینی نیست که بقیه سرمایه های بلوکه شده ایران بلافاصله به چرخه مالی این کشور بازگردد. ایران از نظام بین المللی سوئیفت کنار گذشته شده تا انتقال پول برای این کشور دشوار شود. بانک های غربی مانند بی ان پی پاریباس و اچ ای بی سی به دلیل کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها با جریمه های سنگینی روبه رو شده اند.»

راند آخر
اما در صورتی که تحریم های اتحادیه اروپا برداشته شود، موانع نقل و انتقال مالی ایران و کشورهای حوزه یورو نیز به حداقل خواهد رسید. ایران می تواند حجم تجارت ها و دادوستدهای خود را با کشورهای اروپایی افزایش داده و هزینه نقل و انتقال مالی نیز به حداقل رسیده و سرعت تبادلات مالی افزایش می یابد. بنابراین می توان پیش بینی کرد که با حکم دادگاه اروپا، بر حجم رفت وآمد های اروپایی به داخل کشور افزوده شود.  اما نکته آخر این که هنوز شورای اروپا یک دلیل دیگر نیز برای تحریم ها دارد. دلیل دوم این است که شورای اروپا مدعی شده «بانک مرکزی از دولت حمایت می کند و بانکدار دولت ایران است.» برای این موضوع نیز قرار است دادگاهی در تاریخ 21 سپتامبر در خصوص ادعای اتحادیه اروپا رای دهد. حال آنکه در همین زمینه نیز ایران دفاعیات خود را ارائه داده و در صورت صدور حکم به نفع ایران، می توان مدعی شد که تحریم های اتحادیه اروپا از نظر قانونی مبنایی ندارد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir