بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 شهريور 1393      10:50

معماری مجدد نظام بانکی

بانک مرکزی با هدف تغییر تعریف کسب‌وکار بانکداری در ایران، طراحی و معماری مجدد این نظام را کلید زد.

اقتصاد ایرانی: هدف ازاین طرح که با همکاری دو بخش وابسته به این بانک تهیه می شود؛ «اجرایی شدن نظام شفافیت» و «تمرکز اطلاعات» در این نظام است. با عملیاتی شدن این مدل، چارچوب ، تعاریف و طبقه بندی بانکداری «به روز» و «مشخص و واحد» می شود. همچنین ریل گذاری این طرح به نحوی است که حرکت از سوی بانکداری سنتی (کسب منافع از سپرده گیری و تسهیلات دهی) به سوی بانکداری نوین (خدمات متنوع و کسب کارمزد) تغییر می کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، دو مجموعه وابسته به بانک مرکزی ماموریت یافته اند در قالب طرحی جامع مدل های بانکی در ایران را باز تعریف کنند. این ماموریت در قالب پروژه ملی و راهبردی«تدوین مدل های کسب و کار بانکداری در ایران» (مبنا) و پس از تکلیف قانون برنامه پنجم و دولت به بانک مرکزی مبنی بر اجرایی شدن نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات تعریف شده است. با هدف انجام این ماموریت و برنامه ریزی برای تدوین مدل بانکی نوین، دو بازوی علمی و اجرایی بانک مرکزی (پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک) عصر روز شنبه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
هدف از برنامه ریزی و طراحی «مبنا» این است که چارچوب های بانکی به روز و تعاریف بانکی مشخص و واحد شوند. قرار است تمامی مدل های بین المللی بانکی در حوزه های مختلف بررسی شود و پس از آنکه نمونه ای قابل تطبیق و کاربردی در ایران انتخاب شد این نمونه به تدریج در کشور شکل اجرایی به خود گیرد. در حال حاضر الگوی کسب و کار در نظام بانکی به شکل سنتی دنبال می شود. در این چارچوب تمرکز اصلی بانک ها بر سپرده گیری و تسهیلات دهی است، در حالی که در دوره کنونی بانک ها به سوی تعریف خدمات مختلف و کسب کارمزد حرکت کرده اند. بر اساس اظهارات مسوولان، پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک تلاش دارند با تغییر فرآیندها و خدمات بانکی ریل گذاری جدیدی را برای حرکت نظام بانکی در دوره های پیش رو طراحی کنند. در این طراحی مدل تلاش بر این است وضعیت سنتی کنونی که فاقد چارچوب منسجم و مشخصی است، به سمت یک نظام دارای چارچوب، استاندارد و مقایسه پذیر منتقل شود.

اعوجاجات بانکی؛ مانع از تحقق اهداف
محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در مراسم افتتاح رسمی پروژه تدوین مدل های کسب و کار بانکداری در ایران (مبنا) نظام بانکی را دارای اعوجاجاتی دانست که موجب شده اهداف مورد نظر محقق نشود. وی یکی از آسیب های این اعوجاجات را دور شدن از بانکداری متمرکز و نبود نظارت کافی عنوان و اظهار کرد: با شروع به کار «مبنا» نظام بانکی براساس چارچوب های بین المللی و نوین بازنویسی می شود.
کارشناسان یکی از عوامل ناهمخوانی نظام بانکی در ایران را با سایر کشورها قابل مقایسه نبودن طبقه بندی موسسات پولی می دانند. در حالی که در دنیا در کنار بانکداری جامع، بانکداری خرد، شرکتی و اختصاصی با تابع هدف مشخصی تعریف شده است؛ در ایران کارکرد و نوع خدمات دهی بانک های توسعه ای و تجاری مشابه یکدیگر است.
دبیرکل بانک مرکزی نیز با پذیرش این اشکال که در حال حاضر میان نظام بانکی در ایران و دیگر کشور ها یک زبان مشترک (مدل جامع) برقرار نیست ابراز امیدواری کرد: مدل جدید به گونه ای طراحی شود که در کنار مقایسه پذیری نظام بانکی با دیگر کشورها، ایجاد زمینه برای سلامت نظام بانکی، آزاد سازی فرصت های جدید در حوزه بانکداری و همسویی با بانکداری بین المللی فراهم شود
احمدی ادامه داد: خروجی های این مدل و دستاوردهای آن از طریق بانک مرکزی مشخص شده و به شبکه بانکی ابلاغ و نظارت خواهد شد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی همواره بایدها و نبایدها را برای نظام بانکی مشخص کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس در مدل کسب و کار بانکداری نیز الزامات را تعیین می کند، اما نمی گوید که چه امکاناتی باید برای حرکت در چارچوب استفاده شود.

حکیمی: بانک مرکزی نرم افزار نمی نویسد
در بخش دیگری از این مراسم ناصر حکیمی - معاون فناوری و اطلاعات بانک مرکزی - با اشاره به تکالیف قانونی بانک مرکزی برای استقرار نظام یکپارچه بانکی گفت: در مورد مبنا که می تواند به دستیابی بانک مرکزی به این اهداف کمک کند، بحث این نیست که بانک مرکزی برای بانک ها نرم افزار بنویسد؛ بلکه مساله اصلی تعیین چارچوب های مشخص و تعیین تکلیف برای بانک ها وشرکت هایی است که می خواهند در نظام بانکی حضور داشته باشند. وی افزود: مدل های کسب و کار بانکداری موجب می شود تا آشفتگی ها و بی نظمی های موجود کمتر شده، دانش های پراکنده متمرکز و بخشنامه ها و قوانین نیز یکپارچه شوند تا روش مشخصی در نظام بانکداری به وجود آید.

نیلی: شفافیت نظام بانکی ما چندان قابل قبول نیست
در این نشست فرهاد نیلی - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی - نیز با بیان اینکه تا زمانی که چارچوب مشخصی برای بانکداری وجود نداشته باشد نظام بانکی ما در مسیر استاندارد حرکت نخواهد کرد، افزود: بر این اساس خبرگان بانکی باید دانش و دستاوردهای خود را در قالب مدلی تدوین و در اختیار نظام بانکی قرار دهند تا زیرساخت ها و نهادهای مناسبی ایجاد شود. وی با بیان اینکه تدوین مدل مبنا پس از تکلیف دولت به بانک مرکزی مبنی بر اجرایی شدن نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات در دستور کار این بانک قرار گرفت، ادامه داد: بانک مرکزی نیز برنامه ریزی برای تدوین مدل بانکی نوین را از طریق دوبازوی علمی و اجرایی خود یعنی پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک اجرایی خواهد کرد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به دستاوردهای اجرای مدل مبنا یادآور شد: یکپارچگی فرآیندها، تطابق نظام بانکی کشور با چارچوب های بین المللی بانکداری و تدوین مدل های مرجع با مشارکت خبرگان بانکی و فناوری کشور از مزیت های این مدل است. نیلی با بیان اینکه شفافیت موجود در نظام بانکی ما قابل قبول نیست، گفت: این درحالی است که باید به سمتی پیش رفت تا بانک ها به راحتی صورت های مالی خود را تکثیر کرده و دیالوگ بین مدیران بانکی به راحتی انجام شود.

نجفی: سختی های بانکداران برطرف می شود
نجفی - مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک - با اشاره به شعار این شرکت در سال جاری مبنی بر «پیوند بانکداری و فناوری» گفت: براین اساس طبق استراتژی شرکت خدمات انفورماتیک وظایفی را که بانک مرکزی بر عهده ما گذاشت آغاز کرده و تلاش کردیم تا با ایجاد استانداردها بحث داده ها، فرآیندها و سرویس های مدنظر بانک مرکزی را متمرکز و ساماندهی کنیم. وی با بیان اینکه اکنون کارگروه مشترکی بین شرکت های خدمات دهی و به صورت بومی طراحی شده است، افزود: بر این اساس نظارت بانک مرکزی ساده تر شده و بانک ها می توانند پیچیدگی هایی را که در کسب و کار خود با آن روبه رو بودند به طور آسان تری مدیریت کرده و سرویس های جدیدتری را به مشتریان خود ارائه دهند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir