بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 20 مهر 1393      12:23

اقتصاد ایران چگونه از رکود خارج می شود؟

محمد مهدی راسخ، رئیس کمیسیون تشکل ها و امور اجتماعی اتاق بازرگانی تهران در رابطه با بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود توضیح می دهد.

اقتصاد ایرانی: بسته رکود از راه رسید. دولت یازدهم که در سال اول حضورش برنامه کاهش تورم را در سر می پروراند که البته بدون اغراق موفق بود و توانست نرخ حدود 50 درصدی تورم دولت احمدی نژاد را به 20 درصد برساند، حال دغدغه اش خنثی کردن رکود سنگینی است که سایه اش مدت زمان زیادی است بر سر اقتصاد کشور افتاده است. محمد مهدی راسخ، رئیس کمیسیون تشکل ها و امور اجتماعی اتاق بازرگانی تهران معتقد است که در بسیاری از بندهای آن نیاز به شفافیت و اطلاعات بیشتری است تا جان دوباره به بخش تولید کشور بخشید.

به گزارش خبرآنلاین، راسخ با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصاد این روزهای کشور به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «واقعیت این است که اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد. تورم ایران تورمی بسیار مزمن است که در چند سال اخیر هم بالای 40 درصد بوده است این در حالی است که شاید اگر بخواهیم به تنهایی مشکلات تورم یا رکود را حل کنیم، معادله کمی آسان تر شود. اما متاسفانه این امکان وجود ندارد چرا که اقتصاد کشور دچار رکود تورمی است و هر دوی این مشکلات را در کنار یکدیگر دارد. این در حالی است که شرایط رکود تورمی بسیار پیچیده تر از هر شرایط دیگری است و شاید بتوان گفت که بدترین حالت بیماری اقتصادی در دنیا است که کشور ما هم گرفتار آن است. به همین منظور هم دولت می خواهد تلاش کند بدون اینکه تورم دوباره افزایش پیدا کند نرخ رکود را کاهش دهد که البته کار بسیار سختی است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص بسته رکود گفت: «حال پای بسته رکود برای نجات از رکود اقتصادی در ایران به میان آمده است و دولت در اقدامی بی سابقه و برای اولین بار طرح هایش را به نقد و بررسی قرار داد. این در حالی است که تاکنون امکان پایش وجود نداشت. دولت این بسته را تدوین کرده و مهم تر از همه به نقد گذاشت. البته این کار به دلیل پیچیدگی های بسیار کار بسیار سخت و البته شدنی است.»

وی در ادامه افزود:« این بسته 177 بند سیاستی دارد که چیزی حدود 30 مورد آن نیاز به مصوبه مجلس و البته اصلاح قانون دارد و 50 مورد آن نیز نیاز به مصوبه هیات دولت دارد. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که خود ساختار اجرایی این طرح ها بسیار زمان بر است و دولت باید به سرعت نقدها را دریافت کند و به سرعت هم وارد عمل شود در کنار تمامی این اقدامات باید همه دستگاه ها را موظف کند که طرح ها را سریع اجرایی کنند.»

راسخ محتوای بسته رکود را غیر شفاف می داند و در ادامه گفت:« در خصوص محتوای بسته رکود باید عنوان کنم که در بسیاری از بندهای آن نیاز به شفافیت و اطلاعات بیشتری است. به طور مثال در مورد مشوق های صادرات غیرنفتی که مطرح شده است به هیچ عنوان بودجه آن معلوم نیست. یا بحث حمایت از تولید نیز به همین شکل است و شفافیت در توضیحات آن وجود ندارد. این در حالی است که مخصوصا عدم شفافیت در خصوص موارد بانکی بیشتر مشخص است و در این مورد بسته رکود بسیار ضعیف عمل کرده است.»

وی خاطر نشان کرد:« در مواردی که مربوط به محرک های خروج از رکود است بحث ساختمان و مسکن بسیار حائز اهمیت است که از دیدگاه من باید توجه بیشتری به آن شود. زیرا بخش مسکن می تواند صدها شغل ایجاد کند. زمانی که بخش مسکن را رونق ببخشیم، بخش عظیمی از صنایع و خدمات را به حرکت درآورده ایم.»

رئیس کمیسیون تشکل ها و امور اجتماعی اتاق بازرگانی تهران، گردشگری را یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور می داند و در ادامه افزود:« بخش دیگری که مدنظر من واقع شده است گردشگری است. زیرا گردشگری به سرعت چرخ های رونق اقتصاد را به حرکت در می آورد. در بخش معدن کشور ما حدود 60 درصد دارای ذخایر هستیم و البته امکانات بسیار خوبی هم داریم و به نوعی در رده های بالای دنیا قرار گرفته ایم.چرا نباید از این موقعیت خوبی که وجود دارد استفاده نکنیم؟»

راسخ درخصوص کاستی های بسته رکود گفت:« اما نکته ای که در این بسته وجود ندارد جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور است که البته بحث بسیار به ظاهر پیش پا افتاده اما مهمی است. همه ما به خوبی می دانیم که در شرایط بد اقتصادی کشور سرمایه گذاری کردن بسیار سخت و دشوار است اما با امکاناتی که در اختیار داریم و مشوق ها و اعتماد سازی در این خصوص این سرمایه های به ظاهر خارج از کشور را دوباره باز گردانیم. سرمایه ها اگر باز گردند قطعا واحدهای تولیدی هم رشد خواهند کرد.»

وی تصریح کرد:« در بخش انرژی هم جا برای رشد بسیار زیاد است. با توجه به اینکه از لحاظ داشتن منابع گاز و نفت جز اولین ها در دنیا هستیم باید وزارت نفت اجازه دهد بخش خصوصی نیز وارد میدان شود این در حالی است که سرمایه گذاری در پتروشیمی ها بسیار پایین است اما ورود بخش خصوصی می تواند نفس تازه ای به این مجموعه بخشد. برداشت از ذخایر مشترک نیز مهم است که باید این امر هر چه سریع تر اتفاق بیفتد و ما بتوانیم از این ذخایر حق خود را برداریم. باید عنوان کنم که خصوصی سازی در این بخش بسیار ضعیف بوده است.»

راسخ با اشاره به تاثیرات بخش سرمایه به تولید کشور گفت:« در بخش سرمایه و بازار سرمایه باید تلاش کنیم که ابتکار در مکانیزم های جدید بازارهای مالی را جا بیندازیم تا این امر به رونق واحدهای تولیدی کشور نیز کمک کند. بخش نقدینگی واحدهای تولید باید مورد بررسی قرار گیرد.»

او افزود:« اما در پایان می خواهم به دولتمردان بگویم که دولت باید همیشه قبل از اجرا کردن طرح هایش همانند بسته رکود عمل کند. دولت باید یک نظام پایش در نظر بگیرد زیرا باید به صورت مستمر این امکان وجود داشته باشد که پیشرفت سیاست های این چنینی مورد پایش قرار گیرد، آنوقت اگر هر دستگاهی تخلف یا کم کاری انجام دهد کاملا مشخص است و در نهایت هم یک اطمینان از اجرای سیاست ها به وجود می آید. در کشورمان قوانین بسیار خوبی تصویب شده است اما متاسفانه بسیاری از این موارد به مرحله اجرا در نیامده است اما اگر نظام پایش خوبی وجود داشته باشد و البته رسانه ها هم پی گیر باشند قطعا دیگر خبری از طرح های خاموش وجود نخواهد داشت.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir