بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1393      11:58

۳ تغییر در دیپلماسی تجاری

اقتصاد ایرانی: هر چند مشکلات صادرکنندگان در یک سال گذشته تا حد زیادی مورد بررسی قرار گرفته و شورای عالی صادرات نیز پس از احیا، توجه ویژه ای به این موضوع داشته، اما به نظر می رسد صادرات آن طور که باید و شاید براساس برنامه های پیش بینی شده، رونق نگرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در آستانه روز ملی صادرات که امسال دو روز زودتر از همیشه برگزار می شود (۲۷ مهرماه) آخرین اخبار این حوزه را از زبان ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت جویا شدیم تا دلایل این موضوع را بررسی کنیم. وی معتقد است گره های کور گاه با مذاکرات، گاه با تذکر و گاه با تصویب و لغو قوانین غیرضروری باز شده، اما هنوز هم ابهاماتی در این حوزه وجود دارد و تنگناهای مختلف از قبیل تحریم ها سبب شده حجم صادرات ایران کاهش و هزینه دادوستد افزایش یابد.
سال ها است که توسعه صادرات غیرنفتی دغدغه مسوولان بوده، اما این موضوع آن طور که باید و شاید محقق نشده است. موانع اصلی برسر راه توسعه صادرات چیست که در طول این سال ها ادامه داشته است؟
صادرات غیرنفتی همواره مورد تاکید مسوولان بود و در سند چشم انداز هم به طور ویژه به صادرات غیرنفتی توجه شده و برنامه پنج ساله پنجم هم بر این موضوع تاکید دارد و حتی در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم که نگاه کنیم باز تکیه بر صادرات غیرنفتی است. بخش عمده برنامه خروج از رکودی که دولت تهیه کرده هم به توسعه صادرات غیرنفتی برمی گردد و همه اسناد بالادستی ما بر این موضوع تاکید دارد. تا به حال از طریق طرح مسائل به صورت دوجانبه با دستگاه های اجرایی سعی در حل موانع صادرات غیرنفتی داشته ایم. اگر موضوع نیازی به مصوبه دولت داشته باشد آن را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هیات وزیران می فرستیم و اگر نیازی به قانون باشد از طریق لایحه دولت آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه می دهیم.
در این میان گفته می شود یکسری موانع، جدی هستند. به عنوان مثال صادرکنندگان می گویند تهیه اسناد مختلف برای صادرات، نقل وانتقال پول، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که هنگام صادرات از آنها اخذ می شود و با گذشت سه ماه هم از طرف سازمان امور مالیاتی بازگشت داده نمی شود، از جمله موانع دست وپاگیر در این مسیر است. آیا سازمان توسعه تجارت در این زمینه اهرم برخورد دارد یا فقط می تواند پیشنهاددهنده باشد؟
بخشی از این مسائل خارج از اختیار ما است. ما تردیدی نداریم که تحریم ها سبب شده تجارت کشور در تنگنا قرار گیرد و منکر آن هم نیستیم. به ویژه تحریم نظام بانکی موجب شده حجم تجارت خارجی کشور کاهش پیدا کند و هزینه های دادوستد افزایش یابد که در نتیجه رقابت پذیری کاهش می یابد، اما برخی از موانع مربوط به دستگاه های اجرایی است که در این راه چاره ای جز مطرح کردن این مشکلات در شورای عالی صادرات نداریم.

آیا ایجاد یک صندوق قانونی برای حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان کمک کننده خواهد بود؟
خیر. چون به استناد قانون وقتی حقوق ورودی دریافت می شود، باید به حساب خزانه دولت برود. مالیات بر ارزش افزوده که از صادرکننده دریافت می شود باید از طرف سازمان امور مالیاتی باز پس داده شود. سازمان امور مالیاتی سازوکار لازم را برای بازپرداخت این پول ندارد و صادرکننده هم حق دارد بگوید من توان رقابت را ندارم. ما برای حل این مشکلات تنها می توانیم با دستگاه های ذی ربط نامه نگاری کنیم.
یکی از چالش های دیگر صادرات، تسهیلات مالی است. صادرکننده تسهیلات بانکی را با نرخ سود ۲۵ تا ۲۸ درصد دریافت می کند که مقرون به صرفه نیست و قدرت رقابت را از آنها می گیرد، اما در کشورهایی مانند ترکیه و کره تسهیلات با نرخ ۴ درصد به صادرکننده داده می شود. برای رفع این مشکل صادرکنندگان چه کرده اید؟
نمی دانم کشورهای دیگر واقعا با این نرخ سود به صادرکننده تسهیلات می دهند یا خیر. ممکن است در این کشورها به طور کلی نرخ تسهیلات بانکی پایین باشد. ما باید تلاش مان این باشد که تولید در جامعه توسعه یابد. حال این تولید ممکن است کشاورزی، صنعتی یا معدنی باشد. افزایش تولید با هدف صادرات تا حدی وابسته به کمک بانک ها است. به طور ویژه بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان حمایت می کند، اما سرمایه کمی دارد که در همین راستا در شورای عالی صادرات مصوب شد سرمایه این بانک افزایش یابد. اگر سرمایه این بانک یک میلیارد دلار افزایش یابد، بانک توسعه صادرات قادر خواهد بود در حد گسترده به صادرکنندگان تسهیلات دهد.
یکی از مواردی که می تواند به بهبود روند صادرات کمک کند، تغییر سیاست دولت است. چقدر سیاست دولت یازدهم در عرصه صادرات غیرنفتی با دولت های گذشته متفاوت است؟
من تصور می کنم سیاست این دولت با دولت های گذشته ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. ما در روابط خارجی مان در حال تنش زدایی هستیم که اصل مهمی برای برقراری روابط اقتصادی است. دوم اینکه تصمیم گیری های اقتصادی بر منطق علم اقتصاد استوار است نه تصمیم گیری های یک شبه و لحظه ای. نکته سوم این است تصمیماتی که گرفته می شود از طریق همفکری با فعالان عرصه اقتصاد اتخاذ می شود و اگر تصمیمی اثرات وضعی بر اقتصاد کشور داشت، حتما با لحاظ کردن زمان مناسب اجرا می شود. مثلا اگر قرار است عوارضی بر صادرات وضع شود سه ماه بعد از تصویب اجرایی خواهد شد تا صادرکننده بتواند برنامه ریزی های لازم را داشته باشد. دیگر اینکه تمایل به ثبات در سیاست ها داریم. درخواست ما از تجار و بازرگانان این است که برای ورود به بازار یک کشور بنا را بر ماندگاری در بازار بگذارند، نه سود کوتاه مدت. به کیفیت و خدمات پس از فروش کالاهایشان توجه کنند. چون مردم به برند معتبر و برندی که خدمات مناسبی پس از فروش ارائه می دهد بسیار توجه می کنند.
اشاره کردید که برندسازی در صادرات بسیار موثر است. برنامه ای برای ترغیب صادرکنندگان برای ایجاد برند صادراتی دارید؟
بخش کوچکی در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده که به طور تخصصی در زمینه برند و برندسازی کار می کند و تسهیلات ویژه و مشوق هایی را در اختیار کسانی قرار می دهد که در این راستا فعالیت می کنند.
یکی از مواردی که می تواند صادرات ما را رونق دهد عضویت در سازمان تجارت جهانی است که از ابتدا مورد توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بود. آیا در حال حاضر زیرساخت ها برای الحاق آماده است؟
در حال حاضر حداقل ۱۶۰ کشور عضو سازمان تجارت جهانی هستند. در بلوک بندی های منطقه ای هم بین خودشان بلوک های کوچک تری ایجاد کرده اند که ترجیحات تعرفه ای و تخفیفات مبادله کالا در نظر می گیرند. اگر ورود ما به سازمان تجارت جهانی با تاخیر بیش از این انجام شود، قطعا در آینده برای صادرات کالا دچار مشکل جدی خواهیم شد. ورود به سازمان تجارت جهانی را باید جدی بگیریم و تمهیدات لازم را اعمال کنیم. در حال حاضر، کالاهایی که در کشورهای عضو مبادله می شود از تعرفه پایینی برخوردار است و کشورهایی که عضو نیستند تعرفه سنگینی برای این کالاها می پردازند و در نتیجه «قدرت رقابت» را در بازارهای جهانی از دست می دهند. در این راه باید توافق نامه تعرفه ترجیحی را با کشورهای همسایه برقرار کنیم تا ببینیم اگر فردا دیوار تعرفه مان را کوتاه کردیم، کالاهای تولید داخل تا چه حد قدرت ماندگاری در بازار دارند و تا چه حد می توانیم آن کالا را در کشورهای دیگر عرضه کنیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir