بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 27 مهر 1393      15:5

سبقت تولید از بازار

طبق اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو، تولیدات خودروسازان در افق سال ۱۴۰۴ باید به سه میلیون دستگاه در سال برسد.

اقتصاد ایرانی: اگرچه از نگاه کارشناسان، تحقق برنامه ریز ی های بلندمدت با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی متغیری که در کشور وجود دارد کمی دشوار به نظر می رسد، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی قبل بار دیگر بر تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا افق سال ۱۴۰۴ تاکید کرد. تاکید وزیر بر تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا یازده سال آینده در حالی است که در سند توسعه صنعت خودرو، دو میلیون دستگاه از میزان تیراژ یاد شده به بازار داخل اختصاص یافته و یک میلیون دستگاه نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است. اختصاص دو میلیون دستگاه خودرو به بازار داخلی در شرایطی است که نظرات متفاوتی در رابطه با «ظرفیت بازار خودرو» تا زمان یاد شده و همچنین «توجه بیش از اندازه به تیراژ تولید» وجود دارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که وزیر طبق سند توسعه صنعت خودرو که برخی کارشناسان آن را بلندپروازانه توصیف می کنند، بر تولید سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ تاکید دارد، برخی کارشناسان با توجه به فضای اجتماعی و اقتصادی کشور تقاضای بازار خودرو را در شرایط عادی نهایتا یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه ارزیابی می کنند. از سویی در شرایطی که صنعت خودروی کشور هنوز موفق به رسیدن به استانداردهای روز دنیا در تولید خودرو نشده است، این نگاه وجود دارد که این توجه ویژه به تیراژ محوری بوده که صنعت خودرو را از نظر کیفی عقب تر از آنچه در دنیا در جریان دارد نگاه داشته است. مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو کسی است که چندی قبل به نوعی مخالفت خود را با نگاه تیراژمحوری بیان کرد. اگرچه این یک واقعیت است که صنعت خودرو تنها با تولید انبوه است که به سود می رسد، اما هاشم یکه زارع تسلط نگاه تیراژمحوری در صنعت خودرو و ستایش این نگاه را یکی از دلایل عقب ماندن صنعت خودرو ایران در زمینه کیفیت می داند. با تمام این تفاسیر و در شرایطی که خودروسازان هنوز برنامه های خود را برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، عملیاتی نکرده اند، به نظر می رسد همچنان این نگاه تیراژمحور است که مسیر صنعت خودرو را تعیین می کند. با در نظر گرفتن تسلط نگاه تیراژ محور بر صنعت خودرو و کنار گذاشتن بحث صادرات یک میلیون دستگاهی، این سوال مطرح است که آیا بازار خودروی ایران توان جذب دو میلیون دستگاه خودرو در شرایط فعلی را خواهد داشت؟ کارشناسان برای این پرسش پاسخ های متفاوتی دارند، برخی می گویند بازار توان جذب این تعداد خودرو را ندارد مگر اینکه شرایط خاصی بر بازار حاکم باشد و برخی دیگر به طبیعی بودن جذب این تعداد خودرو در بازار ایران عقیده دارند.

هر دو نفر یک خودرو
یک مدیر ارشد صنعت خودرو در پاسخ به سوالی که مطرح شد می گوید: اگر شرایط فعلی بازار را کنار بگذاریم و فرض کنیم که قدرت اقتصادی مردم در سال های آینده افزایش پیدا می کند، یکی از مسائلی که در درازمدت مطرح می شود این است که تراکم جمعیتی که ما در یک دوره مشخص داشتیم به مرور کمتر شده و این موضوعی است که می تواند بر تقاضای خودرو موثر باشد. وی در ادامه تاکید می کند که کودکان دهه شصت در دهه ۸۰ به سن خرید خودرو رسیدند و حالا به نوعی از بازار خارج شده اند، ضمن اینکه تعدادی از آن جوان ها به دلیل مسائل اقتصادی توان خرید خودرو ندارند.
این مدیر ارشد با اشاره به اینکه تعیین ظرفیت دو میلیون دستگاهی برای بازار خودرو ایران با مطالعه دقیقی صورت نگرفته است، می گوید: بعد از انقلاب ما با سدی به نام جنگ برای تولید خودرو مواجه بودیم، از سویی جمعیت نیز در حال رشد بود به این ترتیب بازار خودروی ایران برای سال ها تشنه بود، تا جایی که در دهه ۷۰ به ازای هر ۱۸ نفر یک خودرو وجود داشت. او در ادامه می گوید: پس از جنگ به مرور شرایط اقتصادی مردم و همچنین وضعیت تولید خودرو با بهبود همراه شد و حالا شاهد هستیم که سرانه مالکیت خودرو به ازای هر ۵ نفر به یک نفر رسیده است.  به عقیده این مدیر ارشد با بررسی شاخص های اقتصادی در کشور می توان به این نتیجه رسید که سرانه یاد شده برای مالکیت خودرو در ایران عدد مناسبی است؛ زیرا قدرت خرید در کشور ما هنوز فاصله بسیاری با استاندارد کشورهایی دارد که از هر دو نفر یک نفر صاحب خودرو است.  این مدیر ارشد در حالی عقیده دارد که با به کارگرفتن راه کارهایی مانند خروج خودروهای فرسوده ظرفیت بازار در سال ۱۴۰۴ نهایتا به یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه می رسد که یک کارشناس مسائل اقتصادی عقیده دارد رسیدن به تیراژ دو میلیونی از سوی خودروسازان و جذب آن در بازار کاملا قابل تصور است.
سعید لیلاز در توضیح بیشتر می گوید: با توجه به تلاطم های اقتصادی و سیاسی که همواره در کشور وجود دارد اگرچه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو تا یازده سال دیگر کمی بلندپروازانه به نظر می رسد؛ اما چنانچه این تعداد خودرو به تولید برسد، هیچ نگرانی بابت فروش آنها در بازار وجود ندارد.
لیلاز با نگاهی به تولیدات خودروسازان در سال ۹۰ می گوید: بازار خودروی ایران حتما توان جذب دومیلیون دستگاه خودرو را خواهد داشت همان طور که در سال ۹۰ تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار، دستگاهی خودروسازان به همراه تمام خودروهایی که در آن سال وارد کشور شدند، با مشکل فروش در بازار مواجه نبودند. لیلاز با اشاره به تجربه صنعت و بازار خودرو در سال ۹۰ می گوید: خودرو کالایی است که می تواند نسبتش با تعداد جمعیت مساوی باشد؛ یعنی هر نفر یک خودرو داشته باشد، برای مثال هم اکنون در آمریکا یا در آلمان هر ۲ نفر یک خودرو دارد. لیلاز درادامه تاکید می کند که تقاضای خودرو در بازار ایران به این زودی ها اشباع نخواهد شد تا آنجا که ۱۵ میلیون دستگاه خودروی فعلی می تواند به ۳۰ میلیون دستگاه نیز افزایش یابد.
لیلاز در این زمینه عقیده دارد هم خودروسازان توان تولید این تعداد خودرو در سال را دارند و هم بازار ظرفیت جذب کافی را دارد؛ این در حالی است که بازار خودرو دارای یک تقاضای انباشته است که طی سال های ۹۱ و ۹۲ در پی بحث های قیمتی در بازار به وجود آمد و باید طی سال های آینده به آن پاسخ داده شود.
اما در حالی که نظر این دو کارشناس در مورد میزان ظرفیت بازار خودروی کشور در دراز مدت متفاوت به نظر می رسد؛ اما هر دوی آنها در رابطه با تاثیر خروج خودروهای فرسوده در رشد تیراژ خودروسازان نظر واحدی دارند. به این ترتیب این دو کارشناس با اشاره به ضرورت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور عقیده دارند درصورتی که از رده خارج شدن خودروهایی با عمر ۱۰ سال در کشور تبدیل به جریانی همیشگی شود، می توان به رشد تولید به واسطه این اتفاق نیز امیدوار شد. یک مدیر ارشد در صنعت خودرو در این زمینه می گوید: از رده خارج شدن خودروهای فرسوده در اضافه شدن به تقاضای بازار بسیار مهم است، در شرایطی که برای خروج خودروهای فرسوده به مردم وام و سوبسیدهای دولتی ارائه شود، سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده امکان از رده خارج شدن پیدا می کنند این درحالی است که جایگزین کردن این تعداد خودرو می تواند به تقاضای عادی بازار اضافه کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir