بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آبان 1393      11:27

مدیران دو غول خودروسازی نظاره‌گر نقد کارشناسان

یکی از مدیران صنعت خودروسازی می‌گوید: در سال ۷۴ با پس انداز ۱۷ سال حقوق معادل حداقل وزارت کار از سوی یک کارمند یک مشتری می‌توانست خودرو بخرد در حالی که هم اکنون امکان خرید خودرو در سال ۹۲ با پس‌انداز دو ساله یک مشتری فراهم است، بنابراین قابلیت خرید خودرو برای اقشار ضعیف فراهم شده است.

اقتصاد ایرانی: سمینار نقد تنوع و کیفیت محصولات صنعت خودرو در شرایطی برگزار شد که فعالان صنعت خودرو و قطعه سازان به بیان نقدهایی نسبت به عملکرد بخش های مختلف اقتصادی کشور از جمله بانک ها و مجلس شورای اسلامی در مقابله با صنعت خودرو پرداختند در حالی که مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور در کنار رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مشاور رئیس جمهور و یکی از نمایندگان مجلس تنها نظاره گر بوده و ترجیح دادند تا پاسخی به نقدهای مطرح شده در این نشست ندهند.

زنجیره تامین قطعات خودرو خالی از اشکال نیست

به گزارش مهر، در ابتدای این نشست علی عالی نهاری مدیر مهندسی بازرسی خودرو با بیان اینکه کاهش هزینه، افزایش بهره وری و سهم بازار و نیز ارتقای اعتبار از اثرات کیفیت برای فروشنده است، گفت: از دیدگاه مشتری کیفیت پاسخی به انتظاراتش از خودروسازان مطرح می شود.

وی افزود: در خودرو مرحله طراحی، تامین قطعات، ساخت، مونتاژ و خدمات پس از فروش از جمله مراحل کیفیت به شمار می روند ضمن اینکه در حال حاضر استانداردهای مناسب در اختیار صنعت خودرو مطابق با استانداردهای روز اروپا است.

عالی نهاری تصریح کرد: به نظر می رسد مرکز آزمون جاده ای خودرو باید هر چه سریعتر ایجاد و برای طراحی استانداردهای جدید ورود پیدا کند ضمن اینکه در مرحله تامین قطعات نیز زنجیره تامین قطعات خودرو خالی از اشکال نیست و گاه خودروسازان به سمت دو یا سه منبع برای تامین مایحتاج خود می روند.

طراحی پلتفرم صندلی دنا با قابلیت نصب ایربگ

همچنین نظری یکی از مدیران ایران خودرو رضایت مشتری را تنها ارتقای کیفیت ندانست و گفت: در نظرسنجی های انجام شده طراحی و تولید محصولات جدید نیز از جمله مراحل رضایت مشتری به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پلتفرم صندلی خودروی دنا با قابلیت نصب ایربگ های جانبی بر روی صندلی در ایران خودرو طراحی شده است.

با حقوق دو سال خود پراید بخرید

همچنین محمدی یکی از مدیران سایپا نیز گفت: از سال ۸۹ در تیبا و از سال ۹۱ در کلیه محصولات تولیدی حداقل دو ایربگ نصب کرده ایم، ضمن اینکه کمربند ایمنی نیز بهبود و اصلاح یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۷۴ با پس انداز ۱۷ سال حقوق معادل حداقل وزارت کار از سوی یک کارمند یک مشتری می توانست خودرو بخرد در حالیکه هم اکنون امکان خرید پراید در سال ۹۲ با پس انداز دو ساله یک مشتری فراهم است بنابراین قابلیت خرید خودرو برای اقشار ضعیف فراهم شده است.

رگلاژ نبودن درب خودرو عامل نارضایتی ۶۴ درصد مشتریان

اسماعیلیان معاون پشتیبانی و مدیر تحقیقات مشتری شرکت بازرسی کیفیت خودرو گفت: یک دهم درصد از مشتریان خودرو در ایران مطلقا از کیفیت خودرو ناراضی هستند ضمن اینکه رگلاژ نبودن درب خودروها  ۶۳.۹ درصد نارضایتی مشتریان را تشکیل می دهد.

وی افزود: در رتبه بعدی مصرف بالای سوخت خودروها عامل نارضایتی مشتریان است ضمن اینکه در خودرو با قیمت کمتر از ۲۰  میلیون تومان میانگین رضایتمندی مشتری ۶۲۳ از هزار است.

اسماعیلیان ادامه داد: برای خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان سطح رضایت مشتری نمره ۷۹۲ از هزار را کسب کرده است.

رانت های مخفی خودرو اجازه پیشرفت به صنعت نمی دهد

نعمتی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با طرح انتقاداتی نسبت به کیفیت خودرو خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مردم از کیفیت خودروها رضایت ندارند و مدیر عاملان دو خودروساز می توانند با اعزام نمایندگانی به سراسر کشور از نظر مردم آگاهی یابند این در حالی است که خودروسازان بر اساس گزارش هایی که در این جلسه عنوان کرده اند سطح تولید خودروهای ایرانی باید هم ردیف مرسدس بنز بود.

وی ادامه داد: سالانه  ۲۸ هزار نفر در جاده های کشور کشته می شوند در حالی که خودروسازان نیز باید سهمی از آن بپذیرند.

نعمتی اظهار داشت: امسال ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است و تا پایان سال این رقم به ۱۰۰ هزار خودرو می رسد بنابراین باید به این سئوال پاسخ داد که اگر تعرفه برداشته شود آیا صنعت خودروی ایران توانایی رقابت دارد؟

وی تصریح کرد: دولت تا کی می خواهد به این شرایط حمایتی از خودروسازان ادامه دهد البته نباید توقع داشت که رانت ها و قدرت های مخفی خودرو به صنعت اجازه رشد دهند.

نعمتی خاطرنشان کرد: خودروسازان نباید دنبال چینی ها بروند چرا که به نظر می رسد خودروهای دسته دوم کره و ژاپن بهتر از چین است و دنبال کردن چینی ها در صنعت خودرو آب در هاون کوبیدن است.

همچنین در ادامه دانش مارنانی معاون اسبق وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: قوی ترین وزیر معدن صنعت و تجارت هم سکان دار اداره صنعت کشور شود هیچ گاه به نتیجه نخواهیم رسید بلکه باید وزیر اقتصاد پاسخگوی صنعت باشد چرا که همه مسائل صنعت به اقتصاد و بانکها گره خورده است.

وی با انتقاد از گفته های رئیس جمهور و اظهارنظر وی در مورد قیمت خودرو، گفت: رئیس جمهور شب عید می گوید که قیمت خودرو بالا است و نمایندگان مجلس نیز همین حرف را تکرار می کنند در حالیکه ۳ ماه فروش خودرو متوقف می شود و مردم منتظر کاهش قیمت می مانند در حالیکه این گفته منطقی نیست. شاید هم رئیس جمهور خدای ناکرده به دنبال افزایش رای خود است.

مارنانی ادامه داد: صندوق های بازنشستگی در هیچ جای دنیا اجازه سرمایه گذاری ندارند و فقط باید پول خود را در بانک بلوکه کنند در حالیکه در ایران صندوق های بازنشستگی و بانک ها خود به عاملان تجارت و سرمایه گذاری تبدیل شده اند.

وی از راه اندازی قطب سوم خودروسازی به شدت انتقاد کرد و گفت: باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد و کار را به دست افراد متخصص سپرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir