بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1393      14:4

جاده ابریشم از قزاقستان می گذرد

قزاقستان ایده های بزرگی به وسعت سرزمین خود در سر دارد و قصد دارد به منظور پیوستن به قدرت اقتصادی چین، راه آهن جدیدی را در خاک خود راه اندازی کند.

اقتصاد ایرانی: قزاقستان در تلاش برای تبدیل جغرافیا به نفع چین برای ایجاد یک «جاده ابریشم جدید» است.

قزاق ها سرشار از پول نفت، برنامه هایی به وسعت کشور خود دارند. قزاقستان با هدف متصل کردن آینده خود به ابرقدرت منطقه ای جدید (چین)، درحال ساخت یک بندر خشک و راه آهن در منطقه خورگوس (Khorgos) در مناطق بیابانی در مرزهای شرقی این کشور با چین است که به تحقق طرح های چند میلیارد دلاری چین برای ساخت «جاده ابریشم جدید» کمک می کند.

با افزایش تمایل تولیدکنندگان چینی به بازارهای داخلی، عرضه محصولات به بازارهای اروپایی پیچیده تر شده است؛ سفر از طریق دریا به نقاط مختلف دنیا حدود ۶۰ روز بطول می انجامد، اما قزاقستان یک مسیر جایگزین پیشنهاد می کند. قطارها در مسیر ۱۰۸۰۰ کیلومتری از چونگ کینگ در جنوب غرب چین تا دویسبورگ در آلمان با عبور از قزاقستان، روسیه، بلاروس و لهستان پس از ۱۴ روز به مقصد می رسند.

راه آهن دولتی قزاقستان متعهد شده است که با صرف بودجه ۴۴ میلیارد دلاری ظرف پنج سال آینده، مدت این سفر را به ۱۰ روز کاهش دهد. در نخستین سال پس از افتتاح خط خورگوس در اواخر سال ۲۰۱۲، تعداد کانتینرهای ۴۰ فوتی که از چین و از طریق قزاقستان راهی اروپا شدند، بیش از ۸۰ درصد (۶۶۰۰کانتینر) افزایش پیدا کرد؛ قزاقستان قصد دارد این میزان را تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۰۰۰ کانتینر برساند. پیش بینی می شود که درآمد سالانه این حوزه تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۳.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

بسیاری از کانتینرها در حال حاضر از طریق دریا منتقل می شوند که این روش بطور قابل توجهی ارزان تر از روش های دیگر است (هزینه انتقال از طریق دریا ۴۰۰۰ دلار و از طریق ریلی ۹۰۰۰ دلار است)؛ اما این شکاف قیمتی از طریق ارسال محصولات گران قیمت مانند خودروهای لوکس توسط طرف های اروپایی جبران می شود. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، استفاده از راه آهن را در طرح جاده ابریشم جدید بعنوان جایگزین مسیر دریایی تحت کنترل آمریکا مدنظر دارد.

اما موفقیت در این طرح بستگی به روسیه، بعنوان رقیب چین در آسیای مرکزی دارد. در وهله اول، این اقدام یک پروژه به رهبری روسیه بود که به تسهیل حمل و نقل در سراسر اوراسیا کمک کرد. در سال ۲۰۱۱ قزاقستان به همراه روسیه و بلاروس یک اتحادیه گمرکی تشکیل دادند که قرار است در ماه ژانویه به اتحادیه اوراسیا تبدیل شود. منتقدان قزاق معتقدند که اتحاد با «ولادیمر پوتین» در حقیقت تلاش برای بازسازی مجدد اتحاد جماهیر شوروی است. بسیاری از قزاق ها از اظهارنظر پوتین درخصوص نداشتن سابقه تاریخی قزاقستان و انجام تمرینات نظامی در نزدیکی مرز این کشور دچار نگرانی شدند.

بازارهای مشترک، تعداد مأموران گمرک رشوه بگیر بین چین و اروپا ( در مرزهای قزاقستان- روسیه و روسیه- بلاروس) را افزایش داده است؛ اما اتحادیه گمرکی به از بین بردن این تنگناها و کاهش چهار تا سس روزه سفر کمک کرده است. از سوی دیگر، تنش بین روسیه و غرب این مسیر را آسیب پذیر می کند. اروپایی ها احتمالا از تکیه بر روسیه برای ارسال محصولات چندان راضی نیستند.

در ماه اکتبر، پس از اعمال تحریم های غرب بر ضد روسیه درخصوص الحاق جزیه کریمه و تهاجم به اوکراین، روسیه تهدید کرد که مسیر عبور محصولات غذایی از طریق بلاروس و قزاقستان را مسدود می کند. اثر بحران اوکراین بر منطقه و کاهش قیمت های نفت منجر به تجدیدنظر قزاقستان در هدف رشد در سال ۲۰۱۴ (کاهش یک سومی) و بازنگری در بودجه دولت شد.

طرح های بزرگ ساخت و ساز اغلب به نفع نخبگان قزاقستانی نیست، چراکه مکانیسم های ضعیفی برای تضمین توزیع شفاف بودجه دولتی وجود دارند. وجود فساد گسترده در این کشور نمی تواند منعکس کننده تصویر دولتی باشد که خواستار تجارت بیشتر و آزادتر است؛ در ۳۰ اکتبر رئیس مرز های قزاقستان به جرایم سازمان یافته و درخواست رشوه متهم شد.

یکی دیگر از پروژه های چند میلیارد دلاری در منطقه خورگوس - منطقه تجارت آزاد که سال ۲۰۱۱ افتتاح شد - می تواند یک پیش اخطار باشد؛ چینی ها در بخش خود مهمانسرا، بانک و مراکز خرید احداث کرده اند و قزاقستان در قبال تعهد خود تنها چند باجه در بیابان راه اندازی کرده است که گردشگران چینی در آنجا بستنی خریده و عکس یادگاری می گیرند. بسیاری از پروژه های زیربنایی قزاقستان بیهوده و بی نتیجه هستند و راه های زیادی وجود دارد که پروژه راه آهن نیز از خط خارج شود.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir