بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 16 دى 1391      0:47
یک:بحران اقتصاد ایران با فرهنگ چه کرد؟

هدفمندی سینما را از ریل خارج کرد

منوچهر محمدی- تهیه کننده سینما

 موضوع اصلی برای ما هدفمندی یارانه ها است. وقتی حامل های انرژی با قیمت نسبتا آزاد فروخته شد، تورمی در سطح عمومی قیمت ها شکل گرفت که مشکلاتی را برای سینما ایجاد کرد. آن زمان خاطرم هست، مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بود که تورمی 50 درصدی با اجرای هدفمندی یارانه های به وجود می آید اما دولت مدعی بود این اتفاق رخ نمی دهد و فقط 10 تا 12 درصد بار تورمی خواهد داشت در شرایطی که آنچه امروز در زندگی روز مره می بینیم حتی بیشتر از پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس رخ داده است. البته تحریم ها هم در این زمینه موثر بوده اند. این موضوع مشکلات اقتصادی و ارتباطی بانکی با دنیا را ایجاد کرده که خروجی آن اقتصاد مقاومتی است. مفهوم آن این است که بودجه های نهادها و وزارت خانه ها کاهش پیدا کرده است. دولت ناچار به تعیین اولویت ها شده است. در موضوع اختصاص ارز هم این اتفاق رخ داده است و برخی کالاهای اساسی با نرخ مرجع ارز دریافت می کنند، بخشی دیگر با ارز مبادله ای و برخی هم با ارز آزاد وارد می شوند. با آن تعریفی که راجع به جایگاه سینما در بخش خدمات ذکر کردیم. بنابراین به طور طبیعی حداکثر لطفی که به سینما می توانند بکنند این است که با نرخ مبادله ای وضعیت ارزی سینما را که بخشی از نیازها را پوشش می دهد، تامین کنند. در رابطه با تورمی که بر روی سایر اجزای تولید اثرگذار بوده، دولت نمی تواند کاری انجام دهد. این موضوع شامل دستمزدها و سایر هزینه های مختلف تولید از حمل و نقل تا پذیرایی، ساخت دکور و تهیه اجزای صحنه را شامل می شود. این تورم به نقطه ای رسیده که باید بسیاری از ایده ها و فکرها را در تولید فیلم کنار گذاشت. به عنوان مثال در تولید فیلمی که مدتی است در نظر داریم مخیر بودیم بین ساخت دکور یک خانه و یا انتخاب یک خانه با مختصاتی که مورد نظر فیلمنامه است. ساخت دکور بیشتر ما را به هدف می رساند. به همین دلیل از یک طراح صحنه تقاضای برآورد مالی هزینه کردم. ایشان به من اطلاع داد که اگر تصمیم جدی باشد و از همین امروز آغاز کنیم، ساخت دکور یک خانه که زمین 400 متری دارد و ساختمان 250 متری دارد، 700 میلیون تومان هزینه دارد. در این شرایط ما انصراف دادیم و به دنبال خانه واقعی رفتیم. این موضوع دیگر ربطی به معاونت سینمایی ندارد. تورمی که شامل مصالح ساختمانی شده است، روی آن اثر گذاشته است.

مجموع شرایط اقتصادی به علاوه یک مدیریت بی برنامه و فاقد طراحی و انسجام فکری در وزارت ارشاد که بخصوص در دولت دهم شاهد آن هستیم، شرایطی را به وجود آورده که نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای گذر از این بحران مهیا نشده بلکه ریشه های این بحران را عمیق تر می کند. معاونت سینمایی آقای شمقدری ورود به سینما را با خط کشی های سیاسی آغاز کرد و این بزرگترین سم را به سینما تزریق کرد. به جای اینکه بعد از سال 88، سینما به علت شرایط اجتماعی حاکم بهه سمت وحدت حرکت کند و فرمایش مقام رهبری در زمینه جذب حداکثری و دفع حداقلی را مورد نظر قرار دهد، معاونت سینمایی از بدوو ورود با شعارهای صرفا سیاسی دارای مصرف داخلی کار را آغاز کرد. گفتن این حرف ها که یک عده ای رانت خوار هستند، یک عده ای شاه نشینند، یک عده ای سیاسی اند و الی آخر. نتیجه این نگاه خاص منجر به تعطیلی خانه سینما و مقابله اصناف با دولت به خاطر این تصمیم غلط شکل گرفت. بسیار تلاش شد این معنا به معاونت سینمایی منتقل شود که اتفاقا وقتی در چنین شرایطی قرار داریم مثل یک کشوری که در معرض خطر تهاجم قرار می گیرد ما باید به سمت انسجام بیشتر پیش برویم تا در مقابل خطرات بیرونی، مقاومت بیشتری داشته باشیم اما در عمل به سمت خط کشی های سیاسی پیش رفتیم که این موضوع به چند دستگی بین اهالی سینما منجر شد و در نتیجه توان داخلی سینما هم در مقابل هجوم های بیرونی و بحران های به وجو آمده، تحلیل رفته است.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir