بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 آذر 1393      10:46

معجزه اقتصادی آینده چین را بشناسیم

در چند سال اخیر اغلب شرکت های بزرگ و کوچک چین ناچار به استفاده از اینترنت برای خریدهای خود شدند.امروزه اینترنت وارد تمامی حوزه های اقتصادی شده است،از خرید و فروش مستغلات تا تجارت های کلان الکترونیک.

اقتصاد ایرانی: چین با داشتن ۶۳۲ میلیون کاربر اینترنت به بزرگترین بازار خرده فروشی الکترونیک (e-tailing) جهان با بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۱۳ تبدیل شده است. تغییر دیجیتال چین تازه آغاز شده است و طی چند سال آینده، دومین اقتصاد بزرگ جهان مسیر کسب و کار خود را تغییر خواهد داد. تغییر (از پذیرش بازاریابی آنلاین و مدیریت زنجیره عرضه تا ابداعاتی مانند تجزیه و تحلیل داده های عظیم و اینترنت اشیاء) می تواند منجر به رشد ۲۲ درصدی تولید ناخالص داخلی چین تا سال ۲۰۲۵ شود. تحقق این مسئله بستگی به توانایی دولت چین برای ایجاد یک محیط سیاسی حمایتی، تمایل شرکت ها برای دیجیتالی شدن و سازگاری کارگران دارد.

از سال ۲۰۱۲ درحدود یک چهارم شرکت های کوچک و متوسط چین، استفاده از اینترنت را برای کارکردهایی مانند خرید، فروش و بازاریابی آغاز کرده اند. آنلاین شدن، منجر به توسعه و بزرگ تر شدن شرکت ها و درنتیجه یافتن روش های جدید برای همکاری و گسترش فعالیت از طریق تجارت الکترونیک خواهد شد. این نوع تغییرات از طریق صنایع سنتی خارج از بخش فناوری آغاز شده و به معنی رشد سریعتر بهره وری هستند.

در بخش املاک و مستغلات، مردم چین برای جستجوی خرید یا اجاره خانه به سایتی مانند SouFun.com مراجعه می کنند که ترکیبی از فهرست خانه ها و تبلیغات را در اختیار مردم قرار می دهد. توانایی شناسایی سریع خریداران قطعی، باعث تسهیل جستجو و معامله، کاهش بازاریابی دلالان و درنتیجه کاهش هزینه می شود. دولت های محلی در حال حاضر قادر به انجام مزایده آنلاین زمین هستند. پیمانکاران و هتل های زنجیره ای بخش عمده خرید مصالح ساختمانی، تجهیزات و دکوراسیون را از طریق پلت فرم های تجارت الکترونیک انجام می دهند که باعث کاهش ۵.۳۰ درصدی هزینه ها شده است. شرکت های مدیریت املاک در حال آزمایش جوامع آنلاین برای برقراری ارتباط با ساکنان، با هدف انجام امور اداری، تعمیر و نگهداری منظم یا ارائه خدمات ارزش افزوده هستند؛ درنتیجه، پیمانکاران املاک قادر به حفظ ارتباط مستمر با ساکنان و کسب درآمد بیشتر از طریق این رابطه خواهند بود.

فراتر از اثرات بر تولید ناخالص داخلی و بهره وری، اینترنت قادر به ایجاد شفافیت در بخش های پنهان اقتصاد است؛ بطور مثال، خرده فروشی الکترونیک با مدل پرداخت پول نقد در زمان تحویل کالا آغاز بکار کرد، اما سیستم پرداخت اینترنتی باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و عرضه کنندگان خدمات آنلاین شد. بازار خودروهای دست دوم چین در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما در عین حال از طریق تجارت الکترونیک، اطلاعات کاملی درخصوص هر خودرو و معامله را در دسترس مشتریان قرار می دهد. ابزار اینترنت جدید می تواند به وام دهندگان برای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اعتبار وام گیرندگان کمک کرده و منجر به جریان بهتر سرمایه برای توسعه کسب و کارهایی با بهره وری بالاتر شود.

شرکت های چینی به سمت تولید انبوه حرکت می کنند، اما مجبور به تمرکز بر روی تجربه های انفرادی در یک بازار دیجیتالی شده هستند. اینترنت قابلیت های جدیدی در اختیار این شرکت ها قرار می دهد که امکان بررسی دقیق دیدگاه های مشتریان، تماس با طیف وسیعی از تأمین کنندگان و تولید متنوع تر محصولات را فراهم می کند. در یک دنیای دیجیتال، مشتریان تنها با چند کلیک ساده قادر به مقایسه طیف مختلفی از خدمات ارائه شده هستند؛ این مسئله به کاهش قیمت ها و بهبود کیفیت محصولات منجر خواهد شد. با استفاده از فناوری های اینترنت، هزینه های شرکت ها نیز کاهش پیدا می کنند.

اینترنت، بازارهای جدید چندین میلیارد دلاری ایجاد خواهد کرد که بازارهای قدیمی تر را از بین خواهد برد. همچنین رقابت بین شرکت های چینی بیش از گذشته خواهد شد؛ بطور مثال در بخش مالی، تعداد شرکت های فناوری بعنوان رقیب جدید برای بانک های فعلی افزایش خواهند یافت. با استفاده از قابلیت های تجزیه و تحلیل و پایگاه اطلاعات کاربران، شرکت های فناوری براحتی قادر به ارائه خدمات جدید از جمله وام های کوچک برای شرکت های کوچک و متوسط خواهند بود.

کارگران چینی با توسعه بازارهای اینترنتی دچار مشکل خواهند شد. برخی مشاغل بطور خودکار از بین خواهند رفت و برخی شرکت ها با کمبود استعداد در حوزه دیجیتال مواجه خواهند شد. موفقیت یا شکست شرکت ها، به تمایل کارکنان برای یادگیری مهارت های جدید و تطبیق پذیری با نقش های جدید بستگی دارد. دولت چین و فعالان کسب و کار باید مسئله بازآموزی کارگران و کارآمدی نظام آموزش و پروش برای آموزش مهارت های دیجیتال مورد انتظار در اقتصاد دیجیتالی شده را مدنظر قرار دهند. با این حال، با تکامل انقلاب دیجیتالی، اینترنت با ایجاد بازارهای جدید و تخصیص سرمایه به مناطق رقابتی و سازنده تر، فرصت های شغلی تازه ای ایجاد خواهد کرد.

کسب و کارهای کوچک و متوسط چین یک منبع مهم اشتغال محسوب می شوند. اینترنت می تواند موانع پیش روی این شرکت ها را کاهش داده و مسیر را برای کارآفرینان با ایده های جدید و با هزینه کمتر هموار کند. محاسبات ابری نیاز به سرمایه گذاری سنگین در سیستم های IT را کاهش داده و بازاریابی آنلاین می تواند برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان خاص مورد استفاده قرار گیرد. بازارهای تجارت الکترونیک، دسترسی فوری و مستقیم به مشتریان، در کنار خدمات پشتیبانی از قبیل پرداخت و تدارکات را فراهم می کنند. اینترنت حتی به بهبود قابلیت های صادراتی منجر می شود؛ بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط چین به شرکت های چند ملیتی کوچکی تبدیل شده اند که مشتریانی مختلفی در کشورهای دیگر دارند. غول های اینترنتی بزرگ چین مانند Alibaba و Tencent شرکت های نسبتا جوان و تازه کاری در این حوزه محسوب می شوند.

نخستین گام برای مهار پتانسیل اینترنت برای افزایش بهره وری و تولید ناخالص داخلی، ایجاد زیرساخت های دیجیتالی مورد نیاز است. نفوذ پهنای باند خانگی در چین در سال ۲۰۱۳ تنها ۳۹ درصد بود، اما هدف دولت دستیابی به نفوذ ۵۰ درصد و پوشش ۳۲.۵ درصدی اینترنت نسل سوم تا سال ۲۰۱۵ است.

بخش زیادی از ارزش بالقوه اینترنت ناشی از به اشتراک گذاری داده ها است؛ بطور مثال در بخش بهداشت و درمان، به اشتراک گذاری سوابق پزشکی الکترونیک بیماران منجر به تداوم مراقبت های بهداشتی و مدیریت موثرتر بهداشت عمومی خواهد شد.

اما سیاست گذاران باید تعادل بین به اشتراک گذاری داده ها و قوانین حفظ حریم خصوصی را برقرار کنند. سال ۲۰۱۲ دولت چین مجموعه قوانین اولیه ای برای حریم خصوصی آنلاین شامل جلب رضایت کاربر برای جمع آوری و استفاده از اطلاعات را تصویب کرد؛ اما اقدامات تکمیلی مانند پیامدهای نقض قوانین و چارچوب مقررات مخابراتی و اینترنت مورد نیاز است.

بسیاری از بخش ها در انتظار دستور العمل های رسمی برای تعیین میزان استفاده شرکت ها از اینترنت هستند؛ بطور مثال در بخش خدمات مالی، میزان فعالیت آنلاین بانک ها بستگی به مقررات حاکم دارد که اجازه انجام معاملات خاص توسط افراد را مشخص می کند.

مسئله اساسی برای سیاست گذاران چین، نظارت بر نحوه گسترش بازار برای اطمینان از حداکثر بهره وری اقتصادی است. یک مکانیزم شفاف بازار می تواند مدیریت ریسک در میان صاحبان کسب و کار را تقویت کند؛ علاوه بر این حمایت از مالکیت معنوی و ترکیب ایده های جدید، به تحقق نوآوری کمک خواهد کرد.

برای دو دهه چین بر سرمایه گذاری سنگین و گسترش نیروی کار برای افزایش تولید و بهره وری متمرکز بود، اما امروز موتورهای توسعه به سوخت دیگری نیاز دارند. مرحله بعدی توسعه دیجیتال بدون شک با خطرات و اختلالاتی همراه خواهد بود، اما اینترنت می تواند مسیر چین را برای دستیابی به یک مدل اقتصادی پایدارتر هموار کند.

منبع: فارن افرز

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir