بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1393      11:18

مردم در تضاد با تئوری های اقتصاد

گزارشی که اخیراً بانک جهانی منتشر کرده است جنبه‌های جدیدی از رفتار انسان‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنها را نشان می‌دهد.

اقتصاد ایرانی: بانک جهانی اخیرا گزارشی با عنوان WDR۲۰۱۵ منتشر کرده است که در آن تاکید دارد رفتار انسان ها در واقعیت، متفاوت تر از آن است که تئوری های اقتصادی فرض می کنند.
به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش آمده است که مردم در واقعیت، آنقدر که این تئوری ها فرض می کنند پیگیر، مشتاق، آینده نگر و خودمحور نیستند. آنها گاهی علایق شخصی خود را دنبال نمی کنند و بیش از اندازه سخاوتمند می شوند.
نکته ای که این گزارش بر آن تاکید دارد این است که به دلیل این تفاوت ها، باید در به کارگیری بی چون و چرای این تئوری ها برای تعیین استراتژی رشد کشورها احتیاط کرد. این گزارش تاکید دارد این نگرش جدید به رفتار انسان ها، نه تنها می تواند به دولت ها برای تعیین استراتژی های موثر تر توسعه کمک کند که حتی می تواند نحوه مدیریت بنگاه ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در کشورها و خانواده های فقیر یا با درآمد پایین، تصمیم گیری برای ثبت نام کودکان در مدرسه، تصمیم مهمی است که در بسیاری موارد منتهی به عدم ثبت نام می شود.
تحقیقات نشان داده اگر تاریخ ثبت نام و شروع مدارس در خانواده های کشاورز، فاصله زیادی با فصل برداشت (که در آن خانواده بخش اعظمی از درآمد سال خود را به دست می آورد) داشته باشد، ثبت نام کودکان در مدارس به شدت کاهش می یابد.
مطالعه ای که در کلمبیا انجام شد نشان داد پرداخت نقدی به خانواده ها در فصل ثبت نام (حتی اگر این وجه قبلاً از خود آن خانواده در فصل برداشت گرفته شده باشد) می تواند ثبت نام کودکان در مدارس را افزایش دهد. یعنی سرپرست خانوار، آنقدر دوراندیش و آینده نگر نیست یا آنقدر تحلیل هزینه و فایده کاملی ندارد که بتواند خود، در فصل برداشت، بخشی از درآمدش را برای ثبت نام فرزندش ذخیره کند.
این گزارش ادعا دارد انسان ها اجتماعی فکر می کنند (بر اساس نُرم های اجتماع و رفتار دیگران الگوی رفتاری خود را تعیین می کنند نه بر اساس فقط منافع خودشان) و از الگوهای فکری پیروی می کنند. (در هیچ زمینه ای بر اساس داده های موجود مدل تعیین نمی کنند بلکه حتی در صورت تفاوت در شرایط از مدل های از پیش موجودی که در الگوهای رفتار اجتماعی از قبل وجود دارد استفاده می کنند) در بسیاری از خریدها، حتی وقتی این خرید مربوط به مسائل بهداشتی و بیماری های واگیردار باشد، احساس تشخص اجتماعی انگیزه بیشتری برای خرید در آنها ایجاد می کند تا حفظ سلامتی یا پولی که باید بپردازند. مردم در قیمت های برابر، خرید بروشور و کتابچه ای را که اطلاعات کمتری را به طور سر راست در اختیارشان می گذارد به خرید بروشوری که داده ها را به آنها ارائه کرده و نتیجه گیری را به خودشان واگذار می کند، ترجیح می دهند. این گزارش بیشتر بیان مواردی این چنینی است که نشان می دهد جامعه و روانشناسی نیز می تواند و باید به اندازه اقتصاد در تعیین استراتژی های رشد اقتصادی، سلامت، مبارزه با فقر و ... لحاظ شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir