بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دى 1393      11:14

خودروسازان ایرانی از چشم‌بادامی‌ها عقب ماندند

اقتصاد ایرانی: با تغییر ذائقه برخی از مصرف کنندگان ایرانی برای خرید خودروی شاسی بلند ارزان قیمت، دو شرکت مدیران خودرو و کرمان خودرو ۸۰ درصد بازار خودروهای شاسی بلند را در اختیار گرفته اند و در مقابل سهم غولهای خودروسازی ایران از این بازار کم است.

به گزارش ایسنا، تسخیر بازار خودروهای سواری شاسی بلند در ایران از سوی چشم بادامی ها در حالی است که در سال های اخیر استقبال مصرف کنندگان ایرانی از این خودروها افزایش یافته است.

به نظر می رسد خودروسازان چینی زودتر و بهتر از خودروسازان بزرگ داخلی این تغییر ذائقه بخشی از مصرف کنندگان ایرانی را متوجه شده اند و از طریق شرکای ایرانی خود (مدیران خودرو و کرمان خودرو) دو خودروی شاسی بلند X60 و X33 را در سال های اخیر روانه بازار ایران کرده و معادل ۸۰.۳ درصد سهم بازار این کلاس خودرو در کشور را از آن خود کرده اند.

وجه تمایز دو خودروی شاسی بلند چینی عرضه شده در بازار ایران، پایین بودن قیمت این محصولات در مقایسه با نمونه های وارداتی دیگر است به گونه ای که قیمت خودروهای شاسی بلند چینی حدودا ۳۰ درصد ارزان تر از ارزان ترین خودروی شاسی بلند غیرچینی عرضه شده در بازار ایران است.

به عنوان مثال دو خودروی ام وی ام X33 و لیفان X60 به قیمت حدود ۶۳ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می رسند در حالیکه قیمت شاسی بلند رنو داستر نیز حدود ۹۰ میلیون تومان است. قیمت باقی خودروهای شاسی بلند موجود در ایران نیز بیش از صد میلیون تومان است.

همین تفاوت قیمت باعث شده که بخشی از مصرف کنندگان ایرانی که تمایل به سواری با خودروهای شاسی بلند را دارند اما به هر دلیلی نمی توانند و نمی خواهند از نمونه های گران تر استفاده کنند به نمونه های چینی این خودروها روی بیاورند.

نمونه های چینی که البته در حوزه کیفیت عملکرد قابل قبولی ندارند و رتبه های پایین جدول رده بندی کیفی خودروهای تولیدی در کشور را به اختصاص داده اند با این حال به دلیل قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروهای شاسی بلند موجود در ایران توانسته اند جای پای خود را در این بازار محکم کنند.

در این شرایط این سوال وجود دارد که آیا دو غول خودروسازی کشور که ادعای پیشرو بودن در بازار خودروی ایران را دارند در سال های گذشته نمی توانستند با پیش بینی تغییر ذائقه برخی از مصرف کنندگان ایرانی، به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند ارزان قیمت پرداخته و این بازار مهم و رو به رشد را به رقبای چشم بادامی واگذار نکنند؟

نکته مهمتر و اساسی تر این است که چرا چینی ها توانستند این کار را بکنند و ۸۰ درصد بازار خودروهای شاسی بلند ایران را به خود اختصاص دهند اما غول های خودروسازی کشور نتوانستند. چه کسی می تواند و باید به این پرسش پاسخ دهد؟.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir