بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1393      10:7

کشف قیمت خودرو در بورس ممکن نیست

اقتصاد ایرانی: در پی ابلاغ آیین نامه اجرایی دولت و آغاز بحث های آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالای ایران برای بررسی نحوه و فرایند کشف قیمت این محصول صنعتی، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش شرق، علی پناهی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، با اشاره به اینکه در مصوبه جدید دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، بر کشف نرخ کالاهای غیراساسی و غیرانحصاری توسط بورس کالای ایران تاکید شده است، گفت: با طرح بحث هایی از جمله اینکه خودرو کالایی انحصاری نیست، تلاش هایی برای خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت آغاز شده، در چنین شرایطی بورس کالای ایران به عنوان بازاری رقابتی این آمادگی را دارد تا درصورت آمادگی خودروسازان و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشف قیمت خودروهای تولید داخل را پس از طی مراحل قانونی لازم، در دستور کار قرار دهد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران درخصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: فروش رقابتی خودرو در بورس کالا می تواند در چارچوب قراردادهای رایج مرسوم از جمله نقدی، نسیه و سلف صورت بگیرد، که این امر می تواند بازار خودرو را در شرایط مختلف، متعادل نگاه دارد. از سوی دیگر فرصت طراحی قراردادهای معاملاتی خاص برای خودرو، امکان مدیریت ریسک را برای هر دوسوی بازار خودرو، یعنی خریداران و عرضه کنندگان فراهم می کند و نوسان قیمت خودرو را به حداقل میزان ممکن می رساند. پناهی افزود: همچنین خودروسازان داخلی که مدتی است با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند، می توانند از ابزارهای مالی بورس کالای ایران که امکان تامین مالی سریع و خارج از روال کند سیستم بانکی را مهیا می کند، بهره بگیرند. او تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ می شود، عرضه محصول نهایی در این بورس می تواند ضمن کمک به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی، به تکمیل زنجیره ارزش این محصول در بورس کالا نیز منجر شود. پناهی تاکید کرد: تعداد قابل توجه عاملیت مجاز فروش برای هر یک از خودروسازان بزرگ کشور و نیز افزایش سطح تولید خودروسازان داخلی تا یک میلیون دستگاه در سال، شکل گیری بازاری رقابتی را در بورس کالای ایران امکان پذیر می کند.

بورس کالا ابزار و سازوکاری برای کشف قیمت ندارد
آرش مرشد سلوک، مدیر بورس کالای کارگزاری نوین، می گوید: بورس کالا از وظایف خود دور شده است. درحال حاضر در بورس کالا، کالاهایی از قبیل باتری فرسوده و رب گوجه و... به صورت نقدی معامله می شود. این در حالی است که رسالت اصلی بورس کالا طراحی و ایجاد ابزار های نوین مالی است و برای معامله در این بازار نیاز به قیمت نقد قابل اتکا داریم. تعریف اوراق مبتنی بر کالا و ابزار های نوین مالی با ورود، عرضه و فروش کالاهای مختلف به بورس کالا محقق نمی شود. در حال حاضر هر دارایی بورسی و غیربورسی وارد بورس کالا می شود و به نظر می رسد هدف اصلی، دغدغه تامین سود در بورس کالاست. وی درخصوص چگونگی قیمت گذاری خودرو توسط بورس کالا گفت: بورس کالا امکان کشف قیمت خودرو را ندارد، خودرو یک محصول با تکنولوژی بالاست و نمی توان بر اساس مواد اولیه به کار رفته در این محصول، برای آن قیمت گذاری کرد. در ساختار بورس کالا دو هیات پذیرش و کمیته پذیرش وجود دارد، کمیته پذیرش از مدیران بورس کالا تشکیل شده است و تمایل دارد که محصولات مختلف وارد این بازار شود. این در حالی است که در بورس، تنها باید ماده اولیه خرید و فروش و کشف قیمت شود. ورود رب گوجه فرنگی و خودرو هیچ کمکی به تولید کننده، خریدار، شفافیت اطلاعاتی و... در این محصولات نخواهد کرد. وی با اشاره به بازار فرعی و خرید و فروش نقدی محصولات در بورس کالا افزود: در بورس کالا با تغییراتی که ایجاد شد، بازار فرعی بورس کالا شکل گرفته و مواد مصرفی وارد این بازار شده است. ورود یک محصول به بورس کالا نیاز به ویژگی های خاصی دارد و به طور قطع خودرو این ویژگی ها را ندارد و دیگر اینکه بورس باید سازوکاری برای کشف قیمت داشته باشد. یقینا نمی توان با برگزاری مزایده به کشف قیمت رسید. به نظر می رسد مدیران بورس کالا در هنگام ارایه این پیشنهاد به این فکر کرده اند که در سال یک میلیون خودرو با قیمتی معادل ٣٠میلیون تومان معامله می شود و نیم در هزار این گردش مالی مبلغ بالایی خواهد بود. پیش از اینها نیز این پیشنهاد توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، که در آن زمان با مخالفت شدید فعالان و کارشناسان بازار سرمایه مواجه شد. در هیچ کشوری قیمت خودرو در بورس کالا تعیین نمی شود و این محصولات بازار های مخصوص خود را دارند.
داوود میرخانی رشتی، مدیر عامل اسبق ایران خودرو، نیز با بیان اینکه تغییر جهت قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به بورس کالا هنوز قطعیت پیدا نکرده است، گفت: قیمت گذاری خودرو در بورس کالا درست نیست و هیچ کشور خارجی برای خودروهای تولید داخل در بورس قیمت گذاری نمی کند. او افزود: در حال حاضر بیشتر از ۲۰تولیدکننده خودروساز در ایران وجود دارند، که به صورت همزمان با تیراژ دو هزار تا ۳۰هزار دستگاه تولید دارند اما اینکه ایران خودرو و سایپا بیشترین سهم را در بازار در اختیار دارند و رفتار انحصاری دارند، اصلا نگاه درستی نیست، زیرا تغییر قیمت خودرو بر اساس وضعیت تیراژ تولید و حضور دامپینگ و همچنین کاهش مصنوعی قیمت ها در راستای جلوگیری از ورود رقیب به بازار، از خصوصیات انحصارگری است، که بازار خودروی ایران چنین خصوصیاتی ندارد. میرخانی با بیان اینکه نباید خودروسازان را انحصارگر تلقی کنیم، بیان کرد: اگر مصوبه شورای اقتصاد اصلاح شود، بستر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار فراهم می شود، چرا که شورای اقتصاد قبلا به تصویب رسانده بود که خودرو باید سه درصد زیر قیمت حاشیه بازار فروخته شود. او همچنین افزود: حدود هشت سال پیش بود که خودرو در حاشیه بازار پنج درصد زیر قیمت معامله می شد و بازار هم بسیار آرام بود، اتفاقی نمی افتاد و قیمت ها هم هیچ افزایش چشمگیری نداشتند. بنابراین بهتر است قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار باشد و خودروساز ها خودروی تولیدی خود را پنج درصد زیر قیمت بازار، عرضه کنند. بیشتر خودروهای وارداتی بسیار گران قیمت هستند و خودروسازان داخلی با این خودرو ها رقابتی ندارند، بنابراین واردات خودروهای گران قیمت در رقابت پذیری خودروسازان ایرانی خدشه ای وارد نمی کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir