بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393      10:55

شما به کدام گروه از کارآفرینان تعلق دارید؟

از ریچارد برانسون و مارک زوکربرگ به عنوان کارآفرین یاد می شود اما این دو فرد شباهت چندانی به یکدیگر ندارند.

اقتصاد ایرانی: واژه "کارآفرین" چند سالی است که کاربرد بسیاری یافته و روزانه در رسانه های چاپی و دیجیتال توصیه های بسیاری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق منتشر می‏شود. هرچند که معمولا قوانینی کلی برای موفقیت کارآفرین ها تجویز می‏شود و همه آن ها یکسان در نظر گرفته می‏شوند اما بررسی های جو آبراهام در مورد بیش از هزار کارآفرین که در کتاب "دی ان ای کارآفرینی" (Entrepreneurial DNA) به چاپ رسیده نشان می‏دهد که می‏توان چهار گونه متفاوت کارآفرینی را در نظر گرفت به طوری که تفاوت های میان آن ها باعث می‏شود که اگر شیوه ای برای یکی از آن ها کاربرد داشته باشد برای کارآفرین دیگر چندان مفید نباشد.

به گزارش خبرآنلاین، جو آبراهام به طور مشخص از چهار نوع کارآفرین نام می‏برد:

۱- کارآفرین سازنده.

کارآفرینان سازنده در کوتاه مدت توجه چندانی به سود دهی نشان نمی‏دهند و بخش اصلی درآمدهای نخستین را به توسعه زیرساخت های کسب و کارشان اختصاص می‏دهند. چنین کارآفرینانی به شدت فردگرا هستند و معمولا ترجیح می‏دهند که به تنهایی مدیریت کسب و کار را بر عهده داشته باشند. کارآفرینان سازنده منافع بلندمدت را به منافع کوتاه مدت ترجیح می‏دهند و به همین خاطر اگرچه سوددهی آن ها در کوتاه مدت شیب ملایمی دارد اما با گذشت زمان بر میزان رشد سوددهی آن ها افزوده می‏شود. جف بزوس، مدیر شرکت آمازون، را می‏توان در میان کارآفرینان سازنده جای داد، چرا که بزوس برای سال های ترجیح داد که از سود کسب و کارش بکاهد تا بتواند به توسعه آن کمک کند.

۲- کارآفرین فرصت طلب.

کارآفرینان فرصت طلب به خوبی فرصت های سرمایه گذاری را تشخیص می‏دهند و از آن بهره می‏برند. تخصص این نوع کارآفرینان در فروش است و آن ها به میزان سودی که کسب کرده اند به عنوان میزان اصلی سنجش موفقیت خود می‏نگرند. چنین کارآفرینانی روابط اجتماعی خوبی دارند و از آن برای توسعه کسب و کارشان بهره می‏برند. همچنین کارآفرینان فرصت طلب در تصمیم گیری ها نیز بیشتر به طور غریزی عمل می‏کنند و به همین خاطر نمودار سودآوری آن ها را سودهای کلان و البته شکست های بزرگ تشکیل می‏دهد. از ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین، می‏توان به عنوان یکی از نمونه های موفق کارآفرینان فرصت طلب نام برد. برانسون در شاخه های مختلفی از کسب و کار مانند فضانوردی، تلویزیون و مواد خوراکی وارد شده و البته در برخی از آن ها نیز شکست خورده و در برخی دیگر نیز به شدت موفق بوده است.

۳- کارآفرین متخصص.

کارآفرینان متخصص به واسطه تخصصی که در یک بخش دارند وارد بازار کسب و کار می‏شوند و البته استعداد چندانی نیز در بازاریابی و فروش ندارند. چنین کارآفرینانی اصولا ریسک گریز هستند و تنها در شرایطی حاضر به سرمایه گذاری هستند که خطر چندانی سرمایه آن ها را تهدید نکند. به همین خاطر نمودار سودآوری کسب و کار آن ها رشدی کند و البته پایدار خواهد داشت. ناآشنایی با قواعد مربوط به موفقیت در بازار اصلی ترین خطری است که چنین کارآفرینانی را تهدید می‏کند.

۴- کارآفرین نوآور.

کارآفرینان نوآور همان کاری از انجام می‏دهند که به شدت از انجام آن لذت می‏برند و در واقع عاشق آن هستند. برای این افراد، راه اندازی کسب و کار بیش از آنکه برای کسب سود باشد جایی برای تحقق آزادانه ایده های خلاقانه است. این افراد شیفته طراحی و نوآوری هستند. چنین کارآفرینانی در صورت موفقیت تاثیر بسزایی بر سبک زندگی انسان ها می‏گذارند. از مارک زوکربرگ، بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس بوک، می‏توان به عنوان یکی از مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان نوآورد یاد کرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir