بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1393      11:25

ضوابط جدید قیمت‌گذاری‌ خودروهای وارداتی

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضوابط جدید قیمت گذاری خودروهای وارداتی توضیح می‌دهد.

اقتصاد ایرانی: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی ضوابط جدیدی برای قیمت گذاری خودروهای وارداتی تعیین کرده که براساس آن، واردکنندگان خودرو از ابتدای اسفندماه ملزم به رعایت آن هستند. این اقدام در حالی از سوی این وزارتخانه انجام شده که شورای رقابت تاکید دارد که مسئول تعیین قیمت خودروهای وارداتی برعهده این شورا است؛ چراکه بازار خودروهای وارداتی در انحصار کامل است. اما با این حال، وزارت صنعت بالاخره به دعواهای قیمت گذاری خودروهای وارداتی خود با شورای رقابت پایان داد و ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در همین رابطه محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «این موضوع دو بعد دارد و شما فقط با عینک انحصار نمی توانید به صنعت خودرو یا هر صنعت دیگری وارد شوید و بگویید چون انحصاری هست یا نیست، پس این کارها را انجام دهیم.»

وی با بیان این که کشور ما مانند کشورهای غربی یا شرقی نیست، افزود: «ما یک بعد دیگر جدا از انحصار داریم و آن، بحث فضای کسب وکار است.»

صنعت خودرو درجه ای از انحصار را دارد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «به نظر من در کشور ما با توجه به این که درصد قابل توجهی از بازار خودرو در اختیار دو بنگاه بزرگ است و در مقابل نیز یکی دو بنگاه بزرگ کار واردات را انجام می دهند، درجه ای از انحصار وجود دارد، منتها فضای کسب وکار کشور به حدی سخت و سنگین است که نیاز داریم بخش خودرو و صنعت را بیشتر حمایت کنیم.»

دودانگه عنوان کرد: «ما نمی توانیم صنعتی را که در طول دهه های گذشته سرمایه گذاری های قابل توجهی روی آن شده است و اشتغال قابل توجه و وزن زیادی در اقتصاد ملی و رشد اقتصادی دارد، یک دفعه رها کنیم و بگوییم از یک طرف تعرفه را پایین می آوریم و از طرف دیگر نیز حمایت لازم را از آن نمی کنیم و شما هر کاری دوست دارید، انجام دهید. منطق و عقل این موضوع را نمی پذیرد

وی متذکر شد: «باید یک برنامه ای را دنبال کرده و پیش بینی کنیم که شورای رقابت به عنوان یک نهاد حاکمیتی تکلیف کند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف ۵ سال آینده برنامه ای بدهد که بازار خودرو از انحصار خارج شود. برای مثال، اگر در حال حاضر دو خودروساز وجود دارد که ۷۰ درصد بازار خودرو کشور را در اختیار دارند، تعداد آنها افزایش یابد تا رقابت ایجاد شود؛ اگرچه به نظر من هم اکنون این رقابت وجود دارد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «همچنین شورای رقابت به عنوان یک نهاد حاکمیتی که باید زیرساخت های ایجاد رقابت و رفع انحصار را پایش کند، می تواند به وزارت صنعت تکلیف کند که شما که متولی واردات هستید، برنامه ای ارائه دهید که برای مثال، ظرف ۵ سال تعداد واردکنندگان عمده افزایش یابد.»

دودانگه یادآور شد: «با قیمت گذاری ای که هم اکنون شورای رقابت انجام می دهد، نه تنها انحصار از بین نمی رود، بلکه مشکلی به مشکلات صنعت و بخش خودرو اضافه می کند، زیرا وقتی قیمت گذاری ها واقعی و درست نباشد، صنعتی که در طول سال های گذشته یک سرمایه گذاری های عظیمی روی آن شده، وارد زیان های آن چنانی خواهد شد که اصلا دیگر نمی تواند روی پای خود بلند شود.»

وی متذکر شد: «صنعت خودرو کشور با این قیمت گذاری ها دچار چالش جدی شده و زیان های بسیار گسترده ای را داده است.»

بازار باید قیمت ها را تعیین کند

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که من موافق افزایش یا کاهش قیمت خودرو نیستم، گفت: «من معتقدم که باید بازار قیمت ها را تعیین کند. بازار هم مطمئن باشید با توجه به تولید و واردات خودروهای مختلف، حدی از باز بودن را دارد که هر قیمتی را خودروساز نتواند روی محصول خود بگذارد.»

دودانگه افزود: «اگر یک خودروسازی بخواهد قیمت محصول خود را تعیین کند، حتما به محصولات شرکت رقیب و شرکت هایی که کار واردات را انجام می دهند، توجه خواهد کرد.»

وی عنوان کرد: «خودروساز اگر قیمت را به درستی تعیین نکند، مطمئن باشید بازار پس می زند. یعنی ما اگر اجازه دهیم مکانیزم بازار وارد سازوکار تعیین قیمت خودرو شود، هم به نفع مردم، هم به نفع خودروساز و هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.»

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «در حال حاضر شورای رقابت قیمت یک محصول را برای مثال ۳۰ میلیون تومان می گذارد، ولی قیمت این محصول به دلیل فضای نامناسب کسب وکار و محدودیت هایی که وجود دارد، در بازار ۴۰ میلیون تومان است. شما فکر می کنید این اختلاف ۱۰ میلیون تومانی دست چه کسی می رسد؟ اصلا دست مصرف کننده و تولیدکننده نمی رسد. آن ۱۰ تومان گیر واسطه ها می افتد.»

دودانگه متذکر شد: «عملا این سازوکار باعث شده که واسطه ها تقویت شوند. در واقع نه مصرف کننده به حق و حقوق خود می رسد و نه تولیدکننده. در صورتی که اگر بگذاریم مکانیزم واقعی و شرایط طبیعی بازار دنبال شود، آن زمان قیمت محصول را اگر شوای رقابت ۳۰ میلیون تومان تعیین کرده، مطمئن باشید که در بازار ۳۲، ۳۳ میلیون تومان می شود و همه مصرف کنندگان می توانند خودرو را راحت ثبت نام و استفاده کنند.»

ابهام در مکانیزم قیمت گذاری شورای رقابت

وی ادامه داد: «من می خواهم بگویم اگر قیمت گذاری شورای رقابت درست بود، چرا این همه زیان در حساب و کتاب خودروسازها ثبت شده است؟ قبول دارم که مشکل بهره وری و بعضا مشکلات مدیریتی وجود دارد، اما این مشکلات در همه صنایع و بخش های اقتصادی دیده می شود و بخشی از آن، ناشی از فضای کسب وکار است.»

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ما نمی توانیم بگوییم بازار خودرو انحصار ندارد یا صددرصد انحصار دارد، گفت: «به طور قطع درجه ای از انحصار وجود دارد، ولی باید قبول کنیم که شرایط اقتصادی کشور نیز شرایط مناسبی نیست و باید کاری کنیم که صنعت حمایت شود تا بتواند با برنامه هایی که پیش بینی و با الزاماتی که تعیین می شود، کا خود را دنبال کند.»

دودانگه افزود: «ما نمی توانیم از یک خودروساز بخواهیم که انحصار نداشته باش. خودوساز یک بنگاه است و فلسفه بنگاه این است که تولید و سودآوی بیشتری داشته باشد و بتواند در بازار سهم بیشتری را از آن خود کند.»

وی تصریح کرد: «دغدغه بازار را باید حاکمیت داشته باشد و شورای قابت باید چارچوبی را مشخص کند تا شرایطی اعمال شود که بعد از ۴ سال دیگر این شرایط را نداشته باشیم.»

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: «ما نه تنها در مورد خودرو، بلکه بعضا در محصولات دیگر نیز انحصار داریم. این انحصارها باید شکسته شود.»

دودانگه با بیان این که اگر شورای رقابت وارد قیمت گذاری شود، انحصارها شکسته نخواهد شد، متذکر شد: «اصلا به نظر من سطح شورای رقابت این نیست که وارد قیمت گذاری خودرو شود. یعنی ما با قیمت گذاری عملا خودمان را در یک سطح بسیار نازل تری قرار می دهیم و از آن دغدغه های اصلی که خارج کردن اقتصاد از انحصار است، عملا فاصله گرفتیم.»

وی یادآور شد: «کاری که در حال حاضر شورای رقابت برای قیمت گذاری انجام می دهد، سازمان حمایت با شرایط و مکانیزم های بهتر انجام می دهد. در واقع شورای رقابت برای سیاست گذاری و رفع انحصار از اقتصاد کشور ایجاد شده است.»

انحصار در واردات کالاهای اساسی را فراموش کردیم

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «هم اکنون واردات کالاهای اساسی در اختیار تعداد بسیار محدودی است. نباید دغدغه شورای رقابت این باشد که چرا این ها انحصار ایجاد می کنند؟! باید مطالبه کند و مکانیزم هایی ایجاد شود که به جای این که دو واردکننده فقط وجود داشته باشند، تعدادشان افزایش یابد، یا روال ها و قوانینی ایجاد شود که انحصار شکسته شود.»

دودانگه خاطرنشان کرد: «به طور قطع با قیمت گذاری انحصار از بین نمی رود و درست هم نیست که ما از یک بنگاه بخواهیم انحصار خود را کم کند. این اصلا نقض غرض و بی معناست؛ چراکه بنگاه باید تولید بیشتر و سهم بازار بیشتری داشته باشد.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir