بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 فروردين 1394      16:34

قیمت خودرو با اعلام تورم دوباره افزایش می‌یابد

رئیس شورای رقابت اعلام کرد درحال‌ حاضر با اعلام یک‌درصد مالیات‌بر‌ارزش‌افزوده، خودروسازان می‌توانند قیمت‌ها را بر این اساس اضافه کنند اما اگر درخواستی دارند باید منتظر اعلام تورم از سوی بانک مرکزی باشند.
اقتصاد ایرانی: هنوز چند ماهی از افزایش قیمت خودرو نگذشته است که دوباره زمزمه افزایش قیمت خودرو در سال ٩٤ شنیده می شود. روز گذشته احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، از درخواست دوباره برای افزایش قیمت خودرو خبر می دهد که به زودی به شورای رقابت ارائه خواهد شد. آنگونه که ایسنا روایت کرده، او دلیل این درخواست را افزایش هزینه های تولید خودرو در سال جدید عنوان می کند. گفته اخیر نعمت بخش بیانگر این نکته است که همان طور که خودش گفته، قیمت خودرو به زودی با افزایش همراه خواهد شد البته در صورتی که شورای رقابت به عنوان تنها نهاد قیمت گذار در این زمینه با این درخواست خودروسازان موافقت کند.  رضا شیوا، رئیس شورای رقابت طی گفت وگویی با «شرق»، گفته های نعمت بخش را تأیید کرده و می گوید: قیمت خودرو تا پایان فروردین ماه و بعد از اعلام تورم از سوی بانک مرکزی مجددا افزایش پیدا می کند. از این رو در صورتی که خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت ها دارند، باید منتظر باشند تا میزان تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شود بعد از آن شورای رقابت باید بررسی و نتیجه را مشخص کند. شیوا همچنین معتقد است: در صورتی که شورای رقابت دستورالعمل مشخصی را برای قیمت خودرو مشخص نکند و تعیین قیمت برعهده خودروسازان یا وزارت صنعت یا... گذاشته شود هرکدام از این نهادها بنابر سلیقه خود قیمت را تعیین می کند و مجددا آشفتگی در بازار به وجود خواهد آمد.
رئیس شورای رقابت درخصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در سال جدید گفت: درحال حاضر با اعلام یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، خودروسازان می توانند قیمت ها را بر این اساس اضافه کنند اما اگر درخواستی دارند باید منتظر اعلام تورم از سوی بانک مرکزی باشند.
رئیس شورای رقابت می گوید: این شورا تنها دستورالعمل قیمتی را تعیین می کند و نظارت بر اعمال نرخ ها برعهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات است، بنابراین اگر خودروسازی تخلف کند، به طورقطع با آن برخورد می شود.
بازار خودرو همچنان راکد
در این میان قیمت خودروهای صفر در حالی با میانگین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزارتومان افزایش یافته است که بررسی ها در بازار آزاد حکایت از آن دارد که به محض آغاز گرانی رسمی خودرو در سال۹۴ که با افزایش قیمت از سوی خودروسازان در نمایندگی های فروش رقم خورده، بازار آزاد خودرو همچنان راکد است و باوجود افزایش قیمت ها، همچنان حجم معاملات در بازار به سال های گذشته خود نرسیده است؛ حتی تا جایی که نمایشگاه داران خودرو پایتخت می گویند، طی روزهای پس از اتفاقات لوزان، بازار خودرو بیش از پیش به رکود رفته است. هرچند افت خرید و فروش در بازار خودرو طی ماه های فروردین و اردیبهشت طبیعی و رسم هر ساله به حساب می آید، اما کارشناسان معتقدند بیانیه لوزان بیش از پیش بر این رکود افزوده است. به گفته آنها، مشتریان به هوای اینکه قرار است در آینده نزدیک، تحریم ها لغو شوند و قیمت خودرو کاهش پیدا کند، دست از خرید کشیده و از همین رو بازار این روزها رکودی بیش از گذشته را تجربه می کند.
این در حالی است که رئیس شورای رقابت اخیرا عنوان کرده است بیانیه لوزان حتی اگر به توافق نهایی در بحث هسته ای میان ایران و غرب بینجامد، کاهش قیمت را (حداقل در کوتاه مدت) برای بازار خودرو کشور به ارمغان نخواهد آورد و پیش بینی می شود قیمت خودرو در پایان فروردین مجددا روندی صعودی داشته باشد.
قیمت خودرو توسط نهاد خاصی تعیین نمی شود
حسن فروزان مهر، مدیر بازاریابی و فروش شرکت سایپا، با اشاره به افزایش قیمت محصولات سایپا می گوید: قیمت خودرو توسط نهاد خاصی تعیین نمی شود، حتی دولت و مجلس نیز به این موضوع ورود نمی کنند بلکه شورای رقابت براساس یک فرمول، دستورالعمل قیمت خودرو را به شرکت های خودروسازی ابلاغ می کند.  به گفته وی، شورای رقابت براساس دو فاکتور تورم بخشی خودرو که از بانک مرکزی دریافت می کند و نمره کیفی خود را که از شرکت بازرسی کیفیت ایران دریافت می کند، دستورالعمل قیمت خودرو را تعیین می کند. براین اساس ما امسال تابع این فرمول هستیم و هر تصمیمی که این شورا بگیرد برای ما قابل اجراست. فروزان مهر با تأکید بر اینکه براساس دستورالعمل قیمت گذاری در سال گذشته مجوز شش تا هفت درصدی افزایش قیمت به شرکت های خودروسازی ابلاغ شده بود، تصریح کرد: ما فقط سه درصد از این مصوبه را اجرا کردیم و مابقی را به دلیل برخی ملاحظات و شرایط بازار اجرا نکردیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اگر ملاک فرمول شورای رقابت تورم سال ٩٣ باشد به طور حتم باید شاهد تغییرات قیمت خودرو باشیم»، می افزاید: درست است. ملاک شورای رقابت در دستورالعمل قیمت خودرو در سال ٩٤، تورم سال ٩٣ است که بنا بر اظهارات رئیس شورای رقابت به زودی نشستی برای بررسی این مسئله برگزار می شود و فرمول را اعلام خواهند کرد.  مدیر بازاریابی و فروش سایپا اضافه می کند: افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده تأثیرات خود را به همان نسبت در نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز می گذارد. البته برای توضیح بیشتر این هزینه ها باید بگویم هزینه های گمرکی و شماره گذاری نیز در هزینه های جانبی مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با محاسبه هزینه های جانبی قیمت خودرو سراتوی ٢٠٠٠ از ٨٩میلیون و٩٠٠ هزار تومان به ٩٠میلیون و٧٩٠ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: در مدل دنده ای این خودرو قیمت به ٧٥میلیون و ٦٠٥ هزار تومان رسیده است.
مدیر بازاریابی و فروش سایپا در رابطه با افزایش یک میلیون و ٢٠٠ هزارتومانی قیمت خودرو پارس تندر یادآور شد: در سال گذشته یکی از ایربگ های این خودرو حذف شده بود که امسال ایربگ سرنشین را اضافه کردیم و این مسئله باعث گران شدن خودرو شده است. تندر ٩٠ که پیش از این ٣٦میلیون و ٩٢٤ هزارتومان قیمت گذاری شده بود در قیمت جدید ٣٧میلیون و ٢٩٠ هزارتومان تعیین شده است. پارس تندر نیز ٣٩میلیون و٣٥٠ هزارتومان تعیین شده است.  فروزان مهر در رابطه با رکود فعلی بازار خودرو و پیش بینی وضعیت بازار می گوید: رکود فعلی بازار شاید به خاطر قیمت ها باشد اما براساس آمار این شرکت ٤٢ هزار خودرو به مشتریان تحویل داده است و در مجموع شرکت سایپا ٣٦٠ هزار دستگاه خودرو را در سال ٩٣ فاکتور کرده که این رقم نسبت به سال گذشته رشد سه درصدی را تجربه کرده است.  اظهارات این مقام مسئول در شرکت سایپا در حالی مطرح می شود که شورای رقابت در دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو که سال گذشته به شرکت های خودروساز ابلاغ کرده بود آپشن های اجباری را پیش بینی کرده و شرکت های خودروساز فقط می توانند در نصب آپشن های اختیاری هزینه های بیشتر را دریافت کنند.
متقاضیان منتظر کاهش قیمت نباشند
در این میان حسین زمانی افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، از تداوم رکود معاملات در بازار آزاد خبر می دهد و معتقد است: با وجود توافقات صورت گرفته در مذاکرات لوزان خریداران به هوای اینکه قیمت ها کاهش پیدا می کند همچنان منتظر نتایج مذاکرات هستند، این در حالی است که پیش بینی می شود قیمت خودرو بدون توجه به مذاکرات لوزان تا ماه های آینده روندی صعودی داشته باشد.
وی درخصوص تأثیر افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد معتقد است: به دلیل رکود در بازار افزایش قیمت خودرو از سوی خودرو سازی سایپا قیمت ها در بازار آزاد تغییری نکرده است به طوری که نرخ خودرو براساس قیمت های ٢٨ اسفند در بازار آزاد خریدوفروش می شود.  رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در تعیین قیمت خودرو می گوید: اجرای قانون نرخ خودرو را تنها یک درصد در بازار افزایش داده است.
به گفته افشار، درحال حاضر همه در بازار فروشنده هستند و افرادی که نیاز به خودرو دارند نسبت به خرید در بازار اقدامی نمی کنند.  رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با توجه به تشدید رکود در بازار خودروهای وارداتی خاطرنشان می کند: از ابتدای سال جاری تاکنون بازار خودروهای وارداتی با رکود همراه بوده و روزبه روز رکود موجود شدیدتر شده است. این در حالی است که شرایط حاکم بر بازار وارداتی ها تأثیری بر افزایش یا کاهش قیمت این خودروها نگذاشته است.
خریداران برای خرید خودرو اقدام کنند
از سوی دیگر قاسمیان، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل، در گفت وگو با «شرق» با اعلام اینکه هم اکنون بهترین زمان برای خرید خودرو است، معتقد است: در صورت افزایش مجدد، شرایط برای خرید خودرو صفر مناسب نخواهد بود. به گفته این کارشناس بازار خودرو، درحال حاضر رکود در بازار خودرو دامن گیر خودروهای صفر شده است به طوری که متقاضیان برای خرید خودروهای دست دوم در بازار اقدام می کنند. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل، با بیان اینکه هم اکنون خودروهایی با قیمت پایین همچون پراید، در مقایسه با دیگر خودروها تقاضا دارند، می گوید: یکی از دلایلی که موجب عدم رونق در بازار خودروهای وارداتی شده، نبود قیمت گذاری نهایی و ثابت است.  به گفته این کارشناس بازار خودرو: بازار خریدوفروش خودرو در مقایسه با سال های گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل، تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب عدم رونق در بازار خودروهای وارداتی شده، نبود قیمت گذاری نهایی و ثابت است. قاسمیان، در بخشی از سخنان خود درخصوص وضعیت خرید خودرو در بازار اضافه می کند: کارخانه ها و نمایندگی های اتومبیل مالیات هشت درصد را از خریداران دریافت می کنند و این در حالی است که نمایشگاه داران این مالیات را از مردم دریافت نمی کنند، چون تعداد خریداران آنها کاهش می یابد و مردم به مغازه هایی می روند که قیمت کمتری داشته باشند.
منتشر شده در روزنامه شرق

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir