بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394      12:27

آینده حکومت ها با ابزارهای هوشمند

اقتصاد ایرانی: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به بررسی تأثیر فناوری های مدرن بر توان حکومت ها در مبارزه با فساد پرداخته است. این ابزارها با پسوند هوشمند به معنای استفاده نرم افزاری و سخت افزاری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش فساد است.

***

امروزه رهبران کشورهای مختلف در سراسر جهان برای دستیابی به مدیریتی کارآمد با چالش های زیادی مواجه هستند. بدین منظور برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر برای جمعیت در حال افزایش در مناطق شهری و مدیریت موضوعات پیچیده مانند فشارهای اقتصادی و اختلافات بین المللی با محدودیت های زیادی روبرو هستند. تلاش این گزارش برای پاسخگویی به این سؤال است که آیا فناوری های روز می تواند کشورها را در حل مشکلاتی مانند فساد، نمایندگی های سیاسی، بوروکراسی، خدمات رسانی، اعتمادسازی، مدیریت، امنیت و نوآوری یاری کند؟ بدین منظور این گزارش با بهره گیری از مطالعات موردی جهانی، اطلاعات بسیار خوبی در مورد نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حل مسائل مهم مختلف مانند شفافیت اقتصادی کشورها، توانمندسازی شهروندان و کمک به غیرنظامیان ارائه کرده است. البته به مسائل احتمالی عصر دیجیتال مانند هزینه سنگین همگام بودن با فناوری، افزایش محدودیت های استفاده از اطلاعات و مسائل امنیتی هم اشاره کرده است. به طور کلی این گزارش در ۹ فصل تنظیم شده است که در زیر به اختصار در مورد هر فصل توضیح داده شده است.

  • فصل اول: تأثیرات فناوری بر اعتماد: در تعریف برای یک دولت کارآمد، اعتماد به عنوان شاخصی مهم در نظر گرفته می شود. اعتماد به معنای درجه ای از اعتبار یا اطمینانی که افراد نسبت به یکدیگر و یا سازمان ها دارند. رهبران کشورها همیشه در تلاش برای اعتمادیابی و اعتمادسازی در کشورهای متبوع خود بوده اند. این امر در کشورهای جهان سوم که فساد در آن رایج است، بیشتر به چشم می خورد. بدین منظور؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر ارتقاء کیفیت عمومی مردم و شفافیت، تسهیل مشارکت عمومی در همه زمینه ها و ارائه بهتر خدمات ضروری می تواند به عنوان عاملی مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.
  • فصل دوم: رهبری ۲.۰، تأثیرات تکنولوژی بر رهبری: علی رغم تحقیقات متعدد بر روی سبک، خصوصیات یا ویژگی های رفتاری رهبران موفق جهانی، هنوز شاخص های یک رهبر موفق مورد توافق اندیشمندان قرار نگرفته است. مدیریت و رهبری به معنای اشغال یک پست توسط فرد نیست. یک مدیر نباید فردمحور باشد، بلکه باید قدرت هماهنگی و انگیزش دیگران برای دستیابی به هدف را فراهم کند. امروزه تکنولوژی توانسته تغییرات زیادی را در اصول مدیریت در بخش های دولتی و خصوصی و حتی غیر انتفاعی ایجاد کند.
  •  فصل سوم: افزایش خدمات دولتی برای شهروندان در عصر دیجیتال: در طی دو دهه گذشته با رواج اینترنت، کشورهای جهان در تلاش برای استفاده از تکنولوژی های درحال ظهور با شیوه های خلاقانه برای بهبود ارائه خدمات عمومی بوده اند. بدون شک امروزه تکنولوژی نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره مردم و کسب و کارها دارد، به طوریکه باعث تغییر نگرش عمومی نسبت به محیط کنونی و آینده شده است. شهروندان انتظار دارند تا دسترسی سریع، امن، آسان و دقیقی به اطلاعات و خدمات در هر مکان و زمان ممکن را داشته باشند. فناوری ها می توانند کشورها را در دستیابی به این هدف یاری دهند.
  • فصل چهارم: نقش فناوری در نمایندگی سیاسی: یکی از مزیت های مهم فناوری این است که می تواند با شیوه ای مبتکرانه شهروندان را در ارائه پیشنهادات و نظرات یاری دهد. این مشارکت عمومی با کمک فناوری می تواند سریع و بسیار کارآمد صورت گیرد. برای مثال پاسخگویی آنلاین سازمان ها و شرکت ها و یا نرم افزارهایی که توانایی شناسایی مشکلات جامعه را دارند. به عبارت دیگر این نمایندگی می تواند درخواست منطقی شهروندان در مورد خدمات و سیاست ها را به مسئولان منتقل کند.
  • فصل پنجم: تأثیر فناوری اطلاعات در مبارزه با فساد: این گزارش فساد را یک سوءاستفاده یا استفاده نادرست از قدرت خود برای مصالح شخصی تعریف می کند.  البته این امر می تواند در بخش دولتی یا خصوصی و یا به صورت فردی یا سازمانی شکل بگیرد. برای مثال وقتی فرد یا سازمانی با پرداخت رشوه برای نفع شخصی یا وقتی که سازمانی دولتی با بهره گیری از نفوذ خود روند قانونی را زیر پا می گذارد. به طور کلی؛ فساد باعث منفعت فردی و ضرر عمومی و همچنین باعث خدشه دار شدن اعتماد می شود.
  • فصل ششم: راه کارهای حکومت ها برای مبارزه با نشت اطلاعات: بحران اقتصادی و مالی جهانی، تغییرات آب و هوایی، جمعیت سالمند، فجایع زیست محیطی و بهداشتی و افزایش توقعات شهروندان برای خدمات عمومی نمونه هایی است که نیاز است تا سیاست هایی در این باره اتخاذ شود. اجرای درست برنامه ها و سیاست های دولت ها بستگی به اقدام مشترک بین مدیران در سطوح مختلف و گاهی اوقات در بین مدیران هم ردیف از دیگر قوه ها دارد. بدین منظور دولت ها نیاز دارند تا در هر شرایطی از سیاست های خلاقانه خود برای مواجهه با بحران ها بهره بگیرند.
  • فصل هفتم: استفاده از تکنولوژی برای کمک به غیرنظامیان متأثر از جنگ و خشونت: پس از جنگ جهانی دوم، جنگ بین کشورها و قربانیان جنگی کاهش داشته، اما جنگ های داخلی و خشونت های فرقه ای در حال افزایش می باشد. کشورهای جهان با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانند به محافظت و حمایت از غیرنظامیان به منظور حفظ صلح، کمک های انسان دوستانه اقدام نمایند. علی رغم اینکه سازمان های بین المللی شروع به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور حفظ جان غیرنظامیان کرده اند، اما هنوز پتانسیل بیشتری وجود دارد.
  • فصل هشتم: تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری دولت ها: توانایی شناسایی و پاسخگویی هوشمندانه در برابر چالش ها برای کشورها به منظور حفظ ثبات و رشد پایدار در زمان های گوناگون ضروری است. درحالیکه محدودیت هایی مانند بودجه محدود، خطرات ژئوپلیتیکی و رقابت های تجاری باعث شده تا بخش عمومی نیاز به نوآوری به منظور موفقیت در اتمام رسالت خود داشته باشد. امروزه نوآوری به عنوان رکن اصلی رقابت پذیری خصوصاً در بخش اقتصاد دانش بنیان مطرح می باشد. این امر از طریق ایجاد شرایط مناسب اقتصادی و رفاه اجتماعی و کمک به بروز خلاقیت شکل می گیرد.
  • فصل نهم: سناریوهایی در مورد آینده حکومت ها: در این گزارش؛ تیم محققان با همکاری استراتژیست های انجمن جهانی اقتصاد به سناریوسازی در مورد آینده حکومت ها اقدام کرده اند. این سناریوها در مورد نقش و شکل آینده حکومت ها می باشد. در این گزارش هدف از سناریوسازی، دورنگری اعضای شورا در ارائه دستورالعمل های مبتکرانه و مستحکم و سپس تسهیل روابط منطقی بین ذینفعان مختلف در ترسیم و اعمال سیاست ها بوده است. در نهایت ۳ سناریوی مختلف را برای آینده حکومت ها ارائه و ویژگی های هر یک را بررسی کرده است.  

علاقمندان می توانند با کلیک روی عکس زیر، اصل گزارش را دریافت نمایند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir