بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 ارديبهشت 1394      11:15

خودروسازان چینی بازار ایران را از دست می‌دهند

صاحبنظران و مسئولان چهره صنعت خودرو پس از لغو تحریم ها را ترسیم کردند.

اقتصاد ایرانی: سید محمد بیاتیان: اگر توافق نهایی صورت گیرد صنعت خودرو به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیروی کار می تواند پایگاه تولید خودرو در منطقه شود.
الیاس طاهری: با برداشته شدن تحریم ها اولین صنعتی که رشد در تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت، صنعت خودرو است.
علی خاکساری: اقتصاد ایران تحریم خودرویی نبوده است بلکه جاده مخصوصی ها روندی را پیش گرفتند که صنعت خودرو با چنین شرایطی روبه رو شده است.
هاشم یکه زارع: برای نخستین بار یک شرکت خودروسازی (پژو) قصد دارد در ایران سرمایه گذاری کند و این امر گویای آن است که ما نمی خواهیم مانند سال های گذشته بازار فروش خودروهای خارجی شویم.
سعید مدنی: صنعت خودرو با افزایش تولید کیفی و کمی خود آینده خیلی خوبی دارد.
از سه سال پیش که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت میزان تولید خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. از اینرو خودروسازان برای آنکه سرپا بمانند به سراغ کشور چین رفتند و این همکاری باعث شد که قطعات مورد نیاز خودرو از چین وارد کشور شود. قطعاتی که بعضاً کیفیت بسیار پایینی دارد و مردم را نسبت به خودروهای داخلی بی اطمینان کرد. از طرفی کشور چین در صادرات خودرو هم بیشترین تلاش را کرد و اکنون سهم چینی ها در بازار خودرو رو به گسترش است. البته خودروسازان کشورمان نیم نگاهی هم به قطعه سازان داخلی داشتند اما به علت نبود تکنولوژی بالا این بخش هم نتوانست مشکلات صنعت خودرو را حل کند. حال با بیانیه سوئیس این سؤال ایجاد می شود که چهره صنعت خودرو بعداز لغو تحریم ها چگونه خواهد بود.

به گزارش ایران، کارشناسان از زوایای مختلف به این امر پرداختند که در ادامه می آید.

صنعت خودرو هیچ زمان تحریم نبوده است
دکتر علی خاکساری استاد دانشگاه نیز درباره لغو تحریم های صنعت خودرو نگاهی دیگر دارد و معتقد است اقتصاد ایران تحریم خودرویی نبوده است بلکه جاده مخصوصی ها روندی را پیش گرفتند که صنعت خودرو با چنین شرایطی روبه رو شده است.وی افزود: طی بیست سال گذشته دو مجموعه ایران خودرو و سایپا مشکلات کمیت و کیفیت تولید خودرو را بر مردم تحمیل کردند.مردم مجبورند به بهانه تحریم ها، هزینه های زیادی را برای خرید خودرو پرداخت کنند.بازار خودرو به گونه ای تنظیم شده است که هر خودروی بی کیفیت داخلی با هر قیمتی فروخته می شود. این توضیحات نشان می دهد که برداشته شدن تحریم ها نمی تواند اثر چشمگیر و خاصی بر صنعت خودرو بگذارد و یا اینکه مردم احساس برداشته شدن تحریم ها را در این صنعت ببینند. خاکساری ادامه داد: صنعت خودرو هیچ زمان تحریم نبوده است. بر این اساس باید بگویم که صنعت خودرو ایران به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در  دست فرانسوی ها بوده است لذا هر زمان که آنها خواستند، آمدند و هرزمان که خواستند با استفاده از ابزارهای تحریم  رفتند.مشکل اصلی صنعت خودرو انحصار است و تا زمانی که این انحصار شکسته نشود لغو تحریم ها نمی تواند اثرگذار باشد.
این استاد دانشگاه گفت:اگر انحصار صنعت خودرو وجود نداشت خودروسازان نمی توانستند محصولات خود را به مردم تحمیل کنند. از این رو می توان این گونه تعبیر کرد که مردم در تحریم خودروسازان داخلی بودند. وی درباره همکاری ایران با چین بعداز لغو تحریم ها گفت: مسأله این نیست که چون ما تحریم هستیم سراغ چین رفتیم، بلکه واقعیت اقتصاد جهانی حرکت به سوی چین را دیکته می کند. خیلی از کشورها سال آینده با چین همکاری های خود را گسترش می دهند؛ چرا که این کشور سرمایه گذاری های عظیمی در تولید خودرو کرده است و بازار جهانی را از آن خود می کند. وی تأکید کرد: اگر ما هم می خواهیم با چین همکاری کنیم باید روال فعلی خود را تغییر دهیم. ایران خودرو و سایپا باید خودروهای باکیفیت چین را وارد کشور کنند. تا زمانی که انحصار در تولید و واردات خودرو باشد نمی توان افق خوبی را برای صنعت خودرو متصور بود. وی افزود: ضعف های مدیریتی مشکلات صنعت خودرو را ایجاد کرده است. سؤال این است چرا مردم با ۴ برابر قیمت باید بابت خودروهای چینی پول پرداخت کنند. خودرویی که در چین ۶ الی ۷ هزار دلار است چرا در ایران خریداران ۸۰ میلیون تومان پرداخت می کنند. خودروهای مناسب و کیفی چین را می توان با قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مردم رساند لذا جهش قیمت در این بخش به نفع کیست؟ وی گفت: ما در بعد صنعت خودرو هیچ زمان تحریم نبودیم. لذا لغو تحریم نمی تواند بر کیفیت و یا قیمت خودرو اثر بگذارد. دولت باید به دنبال انحصار شکنی در این بخش باشد.

سهم چینی ها در بازار خودرو کاهش پیدا می کند
هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو درباره احتمال لغو تحریم ها در صنعت خودرو به خبرنگار «ایران» گفت: با برداشته شدن تحریم ها صنعت خودرو می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد چرا که اولویت ما سرمایه گذاری مشترک و وارد کردن تکنولوژی های جدید است.وی افزود: برای نخستین بار یک شرکت خودروسازی (پژو) قصد دارد در ایران سرمایه گذاری کند و این امر گویای آن است که ما نمی خواهیم مانند سال های گذشته بازار فروش خودروهای خارجی شویم.وی تصریح کرد:ایران برای حضور خودروسازان خارجی شروط خاصی دارد و این امر در نتیجه تحریمی بود که وضع شد. از این رو همانطور که گفته شده است فرش قرمز برای خودروسازان خارجی پهن نخواهیم کرد و تمام همکاری ها از این پس به صورت برد- برد است. وی با بیان اینکه در زمان تحریم برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید قطعات خودرو انجام شد افزود: حمایت از بخش خصوصی در طراحی، تولید خودرو و مجموعه ها و قطعات با هدف ارتقای فرآیند طراحی و توسعه محصول را برای سال جاری هدف گذاری کردیم و قصد داریم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. بر این اساس از همکاری و توسعه فعالیت ها با شرکای خارجی غافل نخواهیم ماند.
یکه زارع ادامه داد:صنعت خودرو باید به سمت همکاری های مشترک به گونه ای گام بردارد که ضمن سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران امکان صادرات ۳۰ درصد محصولات تولیدی فراهم شود.وی درباره همکاری با چین گفت: چین نمی تواند شریک خوبی برای خودروسازان ایرانی باشد چرا که شرکت های تولید کننده خودرو در این کشور حاضر به سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی نیستند از این رو ما برنامه ای برای افزایش سهم آنها در توسعه همکاری ها نخواهیم داشت. وی ادامه داد: سهم چین در بازار نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد لذا خودروسازان باید توان خود را در شروع همکاری با برندهای بنام بگذارند تا در این مسیر و با لغو تحریم ها بتوانیم صنعت خودرو را به جایگاه اصلی اش برسانیم.

صنعت خودرو چشم انداز خوبی دارد
سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: صنعت خودرو با افزایش تولید کیفی و کمی خود آینده خیلی خوبی دارد از این رو خودروسازان باید توان خود را در ارتقای تکنولوژی این صنعت به کار ببندند. وی افزود: قطعه سازان داخلی نسبت به سال های گذشته شرایط بهتری دارند و این نشان می دهد که دو مجموعه خودروسازی و قطعه سازی می توانند در کنار یکدیگر فعالیت های خود را توسعه دهند. وی با بیان اینکه لغو تحریم ها باعث استفاده از تکنولوژی های جدید خواهد شد تصریح کرد: اولویت خودروسازان و قطعه سازان انتقال تکنولوژی است بدین جهت در این خصوص برنامه های متعددی تدوین خواهد شد.

سهم خودروهای چینی کمتر از پنج درصد می شود
سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره اینکه لغو تحریم ها چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت، گفت: اگر توافق نهایی صورت گیرد صنعت خودرو به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیروی کار می تواند پایگاه تولید خودرو در منطقه شود و این امر با همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا امکانپذیر است. وی افزود: با حضور شرکت های قوی خودروسازی دیگر خودروهای بی کیفیت چینی نمی توانند در بازار ایران جولان دهند و آنها مجبور هستند برای ماندن بر کیفیت خود بیفزایند. بیاتیان تأکید کرد: صنعت خودرو بعد از لغو تحریم ها می تواند صادر کننده خودرو هم شود. در قراردادهای جدیدی که خودروسازان قرار است با شرکت های خارجی منعقد کنند ۳۰ درصد از حجم کل تولیدات باید صادر شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: از وقتی که قدرت خرید مردم کاهش یافت خودروهای چینی در بازار جایگاه پیدا کردند و خودروسازان نیز برای آنکه حاشیه سود خود را حفظ کنند قراردادهای  خود را با خودروسازان چینی منعقد کردند اما با لغو تحریم ها این روند تغییر خواهد کرد. وی عنوان کرد: با لغو تحریم ها ما شاهد افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود و این به منزله آن است که خودروهای چینی دیگر مورد استقبال قرار نمی گیرد. ما حق انتخاب خواهیم داشت و با توجه به افق چشم انداز بیست ساله می توانیم با شرکت های خودروساز جهانی قرارداد ببندیم. در حال حاضر نیز شنیده شده است که شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. وی با بیان اینکه سهم خودروهای چینی بعد از توافق هسته ای در بازار به کمتر از پنج درصد خواهد رسید، تصریح کرد: مردم به دلیل نبود تنوع خودروهای جدید و گران بودن برندهای دیگر به سراغ خودروهای چینی رفتند. لذا اگر خودروسازان جهانی به ایران بیایند به علت تنوع خودروها، گرایش مردم نسبت به خرید خودروهای چینی به کمترین درصد خواهد رسید.

بازار از رکود خارج خواهد شد
الیاس طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره اینکه اگر تحریم ها لغو شود صنعت خودرو چه آینده ای خواهد داشت، گفت: اکثر مشکلات پیش آمده در صنعت خودرو مربوط به تحریم ها است لذا با برداشته شدن تحریم ها اولین صنعتی که رشد در تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت، صنعت خودرو است.
وی افزود: خودروسازان کشور به واسطه تحریم به سمت خودکفایی حرکت کردند از این رو با ایجاد شرایط جدید می توانند فعالیت های خود را به نحو مطلوبی توسعه دهند.یکی از مشکلاتی که صنعت خودرو در پی تحریم با آن روبه رو شد ورود خودروهای بی کیفیت چینی  به کشورمان بود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:خودروسازان با لغو تحریم ها دیگر نباید با خودروسازان چینی همکاری کنند.آنها نشان دادند که شرکای خوبی برای ایران نیستند.اگر خودروسازان می خواهند بازار خودرو از شرایط پیش آمده رکود خارج شود تنها راه حضور برندهای معتبر با خودروهای به روز است.البته خودروهایی که از نظر قیمتی در رده خودروهای لوکس قرار نگیرند.
وی تأکید کرد: بعد از لغو تحریم ها صنعت خودرو می تواند ارزآوری خود را با گسترش صادرات ادامه دهد و در این میان بر کیفیت محصولات داخلی افزوده خواهد شد. وی با بیان اینکه لغو تحریم ها بهانه خودروسازان در دیر تحویل دادن خودرو و افزایش هزینه ها را از بین می برد گفت: اگر می خواهیم صنعت خودرو به طور واقعی شکل بگیرد باید انحصار موجود آن شکسته شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir