بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 27 ارديبهشت 1394      12:17

چین به بازار‌ایران‌چسبیده است

اقتصاد ایرانی: کمتر از ۵۰ روز تا زمان توافق نهایی ایران و ۱+۵ باقی مانده و به نظر می رسد با به سرانجام رسیدن مذاکرات، پای اروپایی ها هم به بازار خودروی ایران باز خواهد شد، بازاری که اکنون عطش خودروهای جدید را دارد و به نظر می رسد که حرکت خودروسازان به سمت طراحی پلت فرم های جدید خودرو نیز به همین دلیل باشد؛ جذب رضایت مشتری. البته برخی می گویند که خودروسازان می خواهند با ورود مدل های جدید به بازار، اندکی از عطش مردم برای دیدن خودروهای جدید در خیابان ها کم کرده و توجه آنها را از خودروهای خارجی و به ویژه رقیب ارزان و سرسخت خودروهای ایرانی یعنی چینی ها کم کنند. از طرفی چین توانسته عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در دنیا را از آن خود کند، این کشور با تولید ۱۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۳۲۶ دستگاه خودروی سواری از آمریکا و ژاپن سبقت گرفته و می خواهد عنوان بزرگ ترین خودروساز دنیا را یدک بکشد. این درحالی است که تا ۱۲ سال پیش چین در رده هشتم جدول تولید قرار داشت.

به گزارش آرمان، از این رو دور از ذهن نیست که بازار ایران نیز مملو از این خودروها باشد البته نباید از امکانات زیاد و کیفیت مناسب آنها نسبت به خودرو های داخلی نیز به راحتی چشم پوشی کرد. اما به هرحال آمدن خودروسازان خارجی و شراکت با ایرانی ها به خصوص تولید را متحول کرده و علاوه بر اینکه مردم را در دیدن خودروهای جدید، راضی می کند؛ بلکه تولیدکنندگان ایرانی نیز در کنار خارجی ها، باز هم می توانند سهم بازار بیشتری را در داخل، از آن خود کرده و پای چینی ها را از بازار ایران کوتاه کنند. اگرچه تا زمانی که به صورت رسمی از سوی غرب اعلام نشود که تحریم های هسته ای ایران برداشته شده، پای هیچ خودروسازی به ایران باز نخواهد شد؛ اما به هرحال پس از صدور همان بیانیه سوئیس نیز اخباری از بازگشت خودروسازانی همچون پژو و رنو شنیده شد که این خود تاثیرات مثبتی را بر صنعت خودرو ایران گذاشته است. البته در این میان برخی معتقدند که انتشار بیانیه لوزان، ممکن است مخاطراتی را در بازار خودروی ایران به همراه داشته باشد، چرا که به هرحال اکنون خودروسازان چینی در بازار ایران به خوبی جولان می دهند و قصد خروج از این بازار را هم ندارند. خدمات پس از فروش شان هم که برای مصرف کنندگان چندان راضی کننده نیست، بنابراین به نظر می رسد که ممکن است تا زمان نهایی شدن توافقات سوئیس خودروسازان چینی با شرایط بسیار مناسب بتوانند از عطش بازار استفاده کرده و تا می توانند خودرو به ایرانی ها بفروشند.

 چین بازار ایران را از دست نمی دهد

در این راستا کارشناسان معتقدند که در صورت حضور غربی ها در بازار خودروی ایران شرکت هایی مانند پژو و رنو را می توان برندگان بازار ایران دانست و از چینی ها به عنوان بازنده ها یاد کرد. برخی دیگر از کارشناسان نیز البته ضمن رد این نظریه، بر این باورند که چین هم می تواند بازار خود را در ایران داشته باشد، همانطور که در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز جایگاه خود را دارد و خودرو می فروشد، اما در ایران ممکن است از تب و تاب قبلی خود بکاهد، اما هیچگاه بازار بکر ایران را از دست نخواهد داد و ترک هم نخواهد کرد. واقعیت این است که چینی ها تمام تلاش شان را برای حفظ و حتی ارتقای جایگاه فعلی خود در صنعت و بازار خودرو ایران خواهند کرد و به عبارت بهتر بیرون راندن شان به این سادگی ها نخواهد بود. البته به نظر می رسد با آمدن خودروسازان غربی رقابت در این بازار بالا گرفته و شاید چینی ها تاب ادامه بقاء در این بازار را نداشته باشند. از سوی دیگر قیمت پایین خودروهای چینی را نیز می توان برگ برنده ای برای آنها دانست چرا که آنها وقتی بدانند پایگاه شان در بازار ایران به خطر افتاده، از حربه کاهش قیمت استفاده خواهند کرد تا همچنان خریدار داشته باشند. بنا به گفته یک مقام مسئول در صنعت خودرو بسیاری از مشتریان ایرانی همچنان قدرت خرید اندکی در بازار خودرو دارند و این موضوع کاملا به نفع چینی هاست؛ زیرا آنها در مقایسه با خودروسازان غربی، از توانایی بیشتری در تولید محصولات ارزان برخوردارند و این «خاصیت ویژه»، بخش قابل توجهی از ایرانی ها را به سمت خودروهای چینی جذب خواهد کرد. وی بر این باور است که اگرچه چینی ها به دلیل کیفیت نه چندان مناسب خودروهای خود، به سختی در بازارهای خارجی نفوذ می کنند، اما وقتی بیایند و جایگاهی پیدا کنند، دیگر بیرون کردن شان به این سادگی ها نیست و آنها از هیچ تلاشی برای ماندن دریغ نمی کنند. بر اساس ارزیابی موسسه تحقیقاتی آی اچ اس اتوموتیو، چینی ها که در سال ۲۰۱۱، حدود یک درصد سهم بازار خودروی ایران را در اختیار داشتند، تا سال ۲۰۱۶ سهم خود را به حدود ۹ درصد از ۱۷.۱ میلیون دستگاه خودروی فروشی در ایران افزایش خواهند داد. شرکت های چری، لیفان و جیانگوای همگی دارای شرکای داخلی هستند که با استفاده از قطعات ارسالی از چین، این خودروها را مونتاژ می کنند. استفانی ویگیر، تحلیلگر موسسه آی اچ اس گفت، چینی ها «تهاجمی» به بازار آمده اند. بله آنها از تحریم ها منتفع شده اند. بله آنها در حال افزایش سرمایه گذاری های مشترک و شراکت خود با تولید کنندگان داخلی هستند. آنها جایگزین دیگر شرکت های خارجی نظیر فیات کرایسلر و مزدا موتور شده اند. اروپایی ها اکنون باید با شرکت های چینی در بازار ایران رقابت کنند. خودروهایی نظیر ام وی ام ۱۱۰، که ورژن ایرانی خودروی کیو کیوی چری است، در کنار خودروهای پراید و پژو ۲۰۶ در ترافیک خیابان های تهران زیاد به چشم می خورد. پیش از تحریم ها، فرانسوی ها بیش از هر رقیب اروپایی دیگری به ایران قطعات خودرو صادر می کردند. در سال ۲۰۱۲، پژو اعلام کرد ۴۷۳ هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته است. بر اساس گزارش آی اچ اس، این شرکت فرانسوی هنوز ۲۹ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد، زیرا شرکت های خودروساز داخلی همچنان برخی از قطعات تولیدی این شرکت را در انبارهای خود دارند و تامین کنندگان قطعات در خارج از فرانسه احتمالا به صدور قطعات به ایران ادامه می دهند. اگر تحریم ها پابرجا باقی بماند و پژو به تولید خودروهای مدل قدیمی ای که اکنون در ایران موجود است ادامه ندهد، بر اساس برآوردهای آی اچ اس سهم پژو از بازار ایران در سال آینده به ۱۱ درصد کاهش می یابد.

خطر در بازار ایران جدی است

تسنیم نوشت؛ ابوالفضل حجازی ضمن هشدار درباره نفوذ خودروسازان چینی در بازار کشور اظهار کرد: صنایع خودروسازی ما در وضعیت خطر قرار گرفته اند زیرا خودرو های چینی با وجود تعرفه واردات حضور پررنگی در بازار مصرف کشورما دارند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با مقایسه شرایط تولید دو کشور چین و ایران تاکید کرد: تسهیلات بانکی و تورم در کشور چین پایین است اما تولیدکنندگان ما تسهیلات بانکی را با سود ۲۷ درصد دریافت می کنند. وی با بیان اینکه برخی از کالاهای ما تا ۴۰ درصد هزینه سر بار دارد، ادامه داد: درصورتی که این هزینه ها حذف شود تولیدکننده ایرانی با تولیدکنندگان سایرکشور ها حتی چین می توانند رقابت کند

 انتقاد از همکاری خودروسازی ایران با چین

اما مهرماه سال گذشته نیز مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد بی سابقه از قراردادهای منعقد شده میان ایران و چین گفت: همکاری با چینی ها در اولویت دو و سه ایران خودرو قرار دارد و سقف چینی ها در کل محصولات تولیدی ما در ۴ سال آتی بیش از ۱۰ درصد نخواهد بود. این در شرایطی است که چینی ها نمی توانند برای صنعت خودروی ایران راهگشا باشند و ما به عنوان یک شریک تجاری بلندمدت به این کشور نگاه نمی کنیم. یکه زارع ادامه داد: خودروسازانی که به سمت کار با چینی ها رفته اند کار آنها در نهایت به فول CKD  ختم می شود. وی ادامه داد: اگر ما شراکت با چینی ها را تنها در حد ۱۰ درصد تعریف کرده ایم به خاطر این است که قوای محرکه محصولات تولیدی ما محصول پژو است و ما قبلا روی آن کار کرده ایم اما در آینده می توانیم برنامه دیگری را به کار بگیریم که ما برنده آن باشیم ضمن اینکه فول CKD چینی ها هم نباشد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir