بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394      12:30

معادله چندمجهولی برندسازی در ایران

اقتصاد ایرانی: چند سالی است که توجه به مساله برندسازی برای محصولات تولید داخل به یکی از مقوله های مهم اقتصاد تبدیل شده است، این درحالی است که تولیدکنندگان باید همزمان به کیفی سازی هر چه بهتر محصولات خود بپردازند. به عبارت دیگر، تنها متولی برندسازی تولیدکنندگان هستند و در این زمینه دولت برای ارتقای برند هیچ نقشی ندارد. در واقع صنعتگر نیز زمانی مشتاقانه به سمت و سوی برند سازی حر کت می کند که سرمایه کافی در دست دارد و بعد از گذر از موانع موجود، همانند قوانین دست وپا گیر، شروع به کیفی سازی محصولات خود می کند.
به گزارش تعادل، بیژن پناهی زاده، عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران در این باره می گوید: سرمایه زیاد منجر به افزایش تولید و در نتیجه کاهش قیمت نهایی محصول می شود. در چنین شرایطی، تولید کننده به افزایش کیفیت محصول تولیدی خود و برندسازی می پردازد. در واقع در چنین مقطع زمانی با وجود کیفیت بالای محصولات، نوع قیمت هم راستای کیفیت سازی افزایش می یابد.
وی در پاسخ به اینکه چرا شاهد قیمت بالای محصولات برند دار و در عین حال کیفیت نه چندان مطلوب این محصولات هستیم، می افزاید: اگر چه در کشور با افزایش حجم تقاضا مواجه هستیم و این شرایط باید به افزایش تیراژ و سرشکن شدن قیمت محصول نهایی منجر شود، اما متاسفانه همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم. به عنوان مثال، هزینه تولید محصولات ایران خودرو و سایپا به عنوان دو صنعت ملی، دو برابر محصول خارجی تمام می شود. در این میان، پرسید آیا در زمینه کیفیت هم حرفی برای گفتن دارند؟ بنده که شخصا کلمه یی جز «هیچ» نمی توانم بگویم.
پناهی ادامه می دهد: متاسفانه در این سال ها نمایندگی های این دو تولید کننده، قطعه های لازم برای تعمیر ماشین های فروخته شده را تولید نکرده و در دسترس مصرف کنندگان قرار نداده اند. اکنون با توجه به تیراژهای بالای این صنعت، خدمات مناسبی تا به امروز به مصرف کنندگان ارایه نشده است. این در حالی است که تولیدکنندگان در این باره حرف از ورشکستگی و افزایش قیمت تمام شده می زنند. در واقع اگر ورشکسته واقعی هستند، تولید خود را رها کنند و به سمت و سوی دیگر بروند.

گرانفروشی زیر لوای برند
عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران بیان می کند: در بخش تولید پوشاک نیز ما شاهد چنین اقدامات نابهنجاری هستیم متاسفانه صنعتگران دارای برند به این فکر هستند که اگر محصول نهایی خود را با افزایش قیمت بالاتری به فروش برسانند، دارای مشتری بیشتری هستند؛ به نظر بنده صنعتگران باید افزایش قیمت را هم راستای با میزان کیفیت مدنظر قرار دهند. به عنوان مثال، در کشورمان یک نمایندگی پوشاک، برند هزینه اجناس خود را دو برابر قیمت محصول نهایی اجناس با کیفیت ترک به فروش می رساند! در واقع صنعتگران انگشت شماری در کشورمان هستند که به دلیل نبود رقابت در بخش تولید و برند، محصولات خود را به قیمت سرسام آوری به فروش می رسانند، در فضای امروزی تولید کنندگان باید به سمت و سوی رقابتی شدن پیش روند و دولت نیز باید نظارت کافی بر قیمت ها داشته باشد، چرا که متاسفانه اقتصادکشورمان وابسته و دستوری است.

برند سازی نیازمند زیرساخت
محمدرضا دیانی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به رواج برندسازی در صنعت کشورمان می گوید: رواج برندسازی آن هم در صنعت تنها در صورتی به تحقق می انجامد که ما نیز زیرساخت های لازم را برای صنعتگران فراهم کرده باشیم. امروز به دلیل نبود زیرساخت ها قطعا نمی توانیم مانوری در زمینه محصولات تولیدی خود ارایه دهیم.
به اعتقاد دیانی، متاسفانه سیاست کشورمان به جای اینکه به تقویت چند تولید کننده برتر بپردازد، به تکثر صنعتگران بی تجربه در تولید لوازم خانگی کمک می کند. این در حالی است که زمانی ما می توانیم در تولید دارای برند، حرفی برای گفتن داشته باشیم که دولت به صاحبان تولیدات باکیفیت بیشتر تمرکز و توجه کند. در غیر این صورت، زایش تکثری کارخانه ها هیچ کمکی به امر برندسازی ملی و تولید با کیفیت نخواهد کرد.
دیانی می افزاید: در واقع ما باید به ظرفیت های بازار توجه کنیم و به دنبال مقیاس اقتصادی باشیم. در واقع، اگر این نوع پیش شرط ها را از قبیل تولید میلیونی در هر صنعت با ظرفیت های بالقوه نیندیشیده و رعایت نکنیم، نه تنها به آرمان های لازم در امر تولید دست نخواهیم یافت بلکه در زمینه برندسازی نیز شکست خواهیم خورد.
به اعتقاد وی، زمانی امر برندسازی در زمینه صنعت کشورمان محقق می شود که مقیاس اقتصادی و تولید انبوه در آن رعایت شود؛ در واقع توجه به تولیدکنندگان محدود و کیفی ساز یکی از مقوله های اساسی در امر ترویج برند به شمار می رود، این در حالی است که در فضای کنونی کشور تاسیس تولیدکنندگان کوچک با مقیاس تولید بی کیفیت را شاهد هستیم.

ضرورت ادغام کارگاه های کوچک
دیانی تصریح می کند: تجمیع تولیدکنندگان کوچک باید جزو یکی از سیاست های لاینفک مسوولان و تشکل های اقتصادی تلقی شود تا در آینده نه چندان دور شاهد ورود محصولات به بازار های بین المللی و جهانی باشیم.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی، درباره ضرورت برندسازی در محصولات تولید داخل می گوید: در این باره صنعتگران نیازمند سرمایه گذاری هستند. متاسفانه ما بخشی از سرمایه گذاری ها را به بخش سخت افزار تعمیم می دهیم. درحالی که برند سازی اقدامی نرم افزاری است؛ یعنی سرمایه گذاری در بخش های تحقیق و توسعه، تبلیغات و بازاریابی محسوب می شود. در واقع صنعتگران تا به امروز هیچ حمایتی از سوی دولت یا نهادهای مسوول در زمینه اقدامات غیر نرم افزاری صورت نگرفته است به همین دلیل تا به امروز نتوانسته ایم به این امر دست پیدا کنیم.
وی اظهار می کند: در حال حاضر ابزارهای فرهنگی ما همانند رسانه ها و شهرداری ها، برندهای خارجی را در کشور تبلیغ می کنند. این در حالی است که در محفل های مختلف مسوولان حرف هایی را در زمینه نبود اشتغال و رکود تولید داخل به میان می آورند. درواقع، تبلیغات محصولات خارجی اجازه انتخاب تولید داخل را از مردم سلب کرده است که امیدواریم این نوع رویکردها در این سال های پرازدحام محصولات وارداتی تغییر کند.

ورود به بازارهای جهانی با برندینگ
علیرضا شجاعی کارشناس مسایل راهبردی نیز در زمینه نبود نشان تجاری معتبر در صنعت کشورمان می گوید: در چند سال گذشته طرح در زمینه ایجاد خوشه های صادرات گرا یا تجمیع بنگاه های کوچک تولیدی مطرح شد. براساس این طرح، قرار بود بنگاه های یادشده از حمایت های دولتی برخوردار باشند. ضمن اینکه با تجمیع این بنگاه ها انتظار می رفت افراد فعال در هر بخش، تامل و تعاملی در زمینه برند داشته باشند تا این محصولات علاوه بر افزایش کیفیت و رواج استفاده در داخل به بازارهای کشورهای هدف نیز ورود پیدا کنند.
به گفته وی، استقبال از فروشگاه های زنجیره یی آن هم در چارچوب یک سری قوانین و مقررات مشخص باعث می شود که محصولات با کیفیت و قابل رقابت در تولید نمایان شوند و این گامی است به سوی توسعه بازار و فروش محصولات. در واقع کالاهای ما زمانی به بازارهای بین المللی ورود پیدا خواهند کرد که به موضوع برندینگ محصولات توجه ویژه یی داشته باشیم و اقداماتی در این راستا با کمک مسوولان دولتی (وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و تشکل های خصوصی) برای ارتقای تولید کشورمان ارایه دهیم.
شجاعی می گوید: ایجاد برند نیازمند فضای رقابتی است اگر در میان محصولات رقابت بیشتری داشته باشیم معنای برند در آنجا نمایان می شود در واقع در چنین فضاهای موجودی برند جلوه ویژه دارد. اما متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم برای تولیدات داخلی خود چنین فضایی را در جامعه و جوامع صنعتگر ایجاد کنیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir