بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 خرداد 1394      12:3

مخالفان و موافقان باشگاه‌داری خودروسازها

اقتصاد ایرانی: با برگزاری چهارمرحله مزایده و ارائه چهار پیشنهاد برای خریداری باشگاه های ورزشی استقلال و پرسپولیس سرانجام طلسم خصوصی سازی این دو باشگاه پرطرفدار شکسته شد. هرچند در سه مزایده نخست به دلیل ارائه نشدن پیشنهاد یا واریز نکردن مبلغ پیش پرداخت زمینه فروش نهایی این تیم های فوتبال فراهم نشده بود ولی در چهارمین مزایده سه خریدار برای باشگاه پرسپولیس و یک خریدار برای باشگاه استقلال مبالغ پیشنهادی خود را اعلام کردند که امروز نتیجه بررسی اهلیت متقاضیان نهایی و این دو باشگاه صاحبان جدید خود را خواهند شناخت.
به گزارش ایران، در حال حاضر شرکت «نیوان ابتکار» که زیرمجموعه شرکت سایپا است برای خرید پرسپولیس اقدام کرده و شرکت «سرمایه گذاری سمند» نیز که زیرمجموعه شرکت ایران خودرو است برای خرید استقلال پیشقدم شد.هردو شرکت پیشنهاد قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید دو باشگاه را اعلام کرده اند. اما برای پرسپولیس دو رقم دیگر نیز ارائه شده است. بهنام پیشرو کیش رقم ۳۲۹ میلیارد تومان و استیل آذین هم رقم ۳۳۲ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده است.
اما با مشخص شدن ارتباط دو پیشنهاد دهنده خرید سرخابی ها به دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا بحث های بسیاری میان موافقان و مخالفان این واگذاری به خودروسازان درگرفت. به گفته مخالفان ضمن اینکه این باشگاه ها باید به بخش خصوصی واقعی برسد اعتقاد دارند که شرکت های خودروسازی به دلیل بدهی کلان خود به شرکت های قطعه سازی و همچنین کیفیت پایین محصولات خود باید به جای تیمداری به فکر پیشرفت طرح های خود و تسویه بدهی ها باشند. ولی در مقابل موافقان نیز معتقدند که خرید باشگاه توسط خودروسازها باعث افزایش سودآوری آنها می شود. به طور متوسط هر یک از این دو باشگاه ورزشی سالیانه به بودجه ای بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارند و البته نیاز مالی باشگاه ها بیش از این مبالغ است. ایران خودرو و سایپا دو خودروساز بزرگ کشور که طی دو سال گذشته به واسطه تحریم با کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید مواجه شدند با امضای بیانیه سوئیس به حل مشکلات خود امیدوار شدند و در مرحله نخست با رشد تولید قابل قبولی مواجه شدند. اما اعلام خبر حضور این دو خودروساز برای خرید باشگاه های استقلال و پرسپولیس واکنش های بسیاری از سوی مردم و کارشناسان در پی داشت. البته خرید و ایجاد باشگاه های ورزشی بخصوص فوتبال در بخش های صنعتی تاریخ طولانی در ایران دارد و این نخستین باری نیست که موضوع رسیدن باشگاه ها به بخش های صنعتی مورد پیگیری قرار می گیرد. پیش از این نیز طی سال های ۷۲ تا ۷۶ وزارت صنایع وقت هدایت باشگاه پیروزی را در دست داشت. یکی از کسانی که از واگذاری تیم ها به بخش صنعت خاطره های زیادی دارد حسین محلوجی است. سال های ( ۷۶ تا ۷۲ ) که محلوجی وزیر صنعت بود تیم پرسپولیس به این بخش واگذار شد. او از تجارب خود می گوید: سال هایی که باشگاه پرسپولیس به وزارت معادن و فلزات سپرده شد ما برای جذب سرمربی خارجی تلاش های زیادی کردیم و حتی سه مربی را به ایران آوردیم. در آن وقت که مدیریت باشگاه پرسپولیس واگذار شد هدف ما ایجاد تیمی مانند منچستر یونایتد بود، همان زمان بود که تصمیم گرفتیم بازیکنان خود را به لیگ دسته اول اروپا بفرستیم. وی ادامه داد: مدیریت باشگاه پرسپولیس قبل از آنکه به وزارت معادن و فلزات برسد مشکلات مالی و مدیریتی زیادی داشت لذا با تزریق پول و مدیریت مناسب توانستیم آن را حفظ کنیم. دو تیم استقلال و پرسپولیس که ده ها میلیون نفر طرفدار دارند یک سرمایه هستند.
وزیر پیشین معادن و فلزات افزود:داشتن پول و خرید یک باشگاه هنر نیست،داشتن یک برنامه مهم است.اگر انتقادهایی صورت می گیرد که خودروسازان نباید در این بخش ورود پیدا کنند من می گویم اگر برنامه جامع دارند اتفاقاً این حضور مناسب است چرا که سرمایه گذاری خوبی است. وی تصریح کرد: واگذاری تیم های فوتبال به خودروسازان منافاتی با هزینه و بدهی آنها ندارد و هر بخشی می تواند مستقل عمل کند.در آن زمان ما تیم های مس سرچشمه، ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد اهواز را ایجاد کردیم و اکنون با ورق زدن کارنامه آن می بینید که همه این تیم ها موفق هستند.
محلوجی گفت: بخش صنعت می تواند ده ها تیم فوتبال راه اندازی کند ولی به شرط آنکه با برنامه ریزی باشد و به فکر ایجاد جایگاه برای تیم ها باشیم نه درآمدزایی صرف.

ایران خودرو یک ریال هم برای تیم استقلال هزینه نخواهد کرد
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به نقدهایی که درباره حضور این مجموعه در خرید تیم استقلال می شود گفت: ایران خودرو یک ریال هم برای تیم استقلال هزینه نخواهد کرد. شرکت سرمایه گذاری سمند یک بنگاه خصوصی است و قطعاً با توجه به شرایط خود در این مزایده حضور پیدا کرده است. وی درباره اینکه گفته می شود خودروسازان بدهی دارند و این امر با تولید و توسعه صنعت خودرو در تضاد است افزود:هر بنگاه صنعتی بدهی دارد اما ما بدهی معوق داریم حتی در همکاری با قطعه سازان هم طبق قرارداد در حال حرکت هستیم.لذا حضور یک شرکت خصوصی منافاتی با بحث صنعت خودرو ندارد. یکه زارع افزود:خرید باشگاه استقلال برای شرکت سرمایه گذاری سمند سودآور است.از سویی خرید تیم استقلال به منزله آن نیست که قیمت خودرو یا کیفیت خودروها دستخوش تغییر شود.همچنین باید تأکید کنم که ما هیچ هزینه ای نخواهیم کرد.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به سایپا و ایران خودرو حاشیه ها را زیاد می کند
اما نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظر دیگری دارد. وی با بیان اینکه این کمیسیون مخالف واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو است، گفت: این واگذاری ضمن افزایش حاشیه، رکود را هم به دنبال داشته و خصوصی سازی را محقق نمی کند. وی افزود: واگذاری این دو شرکت موجب می شود که مردم به شرکت ها رنگی نگاه کنند و ضمن افزایش حاشیه ها موجب نوعی رکود می شود. وی همچنین اظهار کرد: دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز دارای حاشیه هستند و این واگذاری حاشیه ها را بیشتر می کند و از طرف دیگر نمی تواند خصوصی سازی را محقق کند.
قاضی پور با بیان اینکه این دو شرکت خصوصی سازی باید به وظایف خود عمل کنند، گفت: مخالف نظر وزیر صنعت برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شرکت های خودروسازی هستیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir