بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 خرداد 1394      11:55

تاثیر افزایش نرخ سوخت بر حمل و نقل

فعالان بخش حمل و نقل معتقدند افزایش نرخ سوخت بر حمل و نقل موثر است و دولت نمی‌تواند با تعیین دستوری نرخ حمل و نقل، قیمت‌ها را کنترل کند.

اقتصاد ایرانی: یکی از بخش هایی که با افزایش نرخ سوخت بیشترین تاثیر را می پذیرد، بخش حمل و نقل است، زیرا تمامی شقوق حمل و نقل از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی وابسته به نرخ سوخت است و هرگونه افزایش در این بخش می تواند بر هزینه های تمام شده آنها موثر باشد به همین جهت از روز گذشته که افزایش نرخ سوخت اعلام شد نارضایتی در میان انواع بخشهای حمل و نقل به وجود آمد.

به گزارش مهر، از آنجایی که واردات و صادرات کالاها از طریق انواع بخش حمل و نقل انجام می گیرد و سالانه میلیو ها مسافر از طریق بخش های مختلف حمل و نقل جابجا می شوند بنابراین هرگونه تغییری در سیاست های نرخ سوخت بطور مستقیم بر این بخش اثر می گذارد، ضمن آنکه هزینه تمام شده کالاها هم موثر از تغییرات بخش حمل و نقل تغییر می کند.

براین اساس بیشتر جابجایی کالا در کشور از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می گیرد و کامیون ها نقش زیادی در جابجایی کالا دارند، بنابراین افزایش قیمت سوخت می تواند هزینه تمام شده جابجایی ها را افزایش دهد و بر کالاهایی که از نقاط مختلف کشور به دست مصرف کننده می رسد، تاثیر گذار بگذارد.

از سوی دیگر، نرخ های تکلیفی که از سوی دولت برای بخش حمل و نقل تعیین می شود هم از جمله موضوعاتی است که مسئولان بخش خصوصی معتقدند بر روند کاری آنها تاثیر گذار است به دلیل اینکه نرخ خدمات آنها متناسب با قیمت سوخت بالا نمی رود بنابراین آنها به اجبار باید قیمت های پایین تری را برای خدمات خود تعیین کنند.

هرچند که دولت اعلام کرد هیچگونه افزایش قیمت در نرخ خدمات حمل و نقل وجود نخواهد داشت اما به نظر می رسد که دولت نمی تواند مدت زیادی قیمت ها را ثابت نگه دارد و بطور حتم در چندماه آینده با افزایش قیمت نرخ خدمات حمل و نقل موافقت می کند.

دولت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی کند

در این رابطه مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سوخت، هزینه تمام شده ایرلاین ها را افزایش می دهد، گفت: تاکنون نرخ سوخت برای هواپیماها هر لیتر ۵۰۰ تومان بود که با مصوبه جدید به ۶۰۰ تومان افزایش یافته است که به معنای افزایش هزینه شرکت ها است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با انتقاد از تعیین دستوری نرخ بلیت هواپیما، گفت: دولت با نرخ های تکلیفی اجازه افزایش قیمت به ما نمی دهد در حالیکه دیگر هزینه ها در حال افزایش است و این موضوع توان ایرلاین ها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت در راستای قانون پنجم توسعه باید آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی می کرد، افزود: باوجودیکه این قانون در سال های گذشته به تصویب رسیده است اما هنوز خبری از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیست و همچنان شرکت ها باید با نرخ های دستوری، بلیت را بفروشند.

دولت نمی تواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد

همچنین مسعود دانشمند فعال حوزه حمل و نقل جاده ای در گفتگو با مهر بابیان اینکه افزایش نرخ سوخت بطور حتم در حمل و نقل تاثیر گذار است، گفت: دولت وقتی بر روی قیمت سوخت دست می گذارد مشخص است که آثار آن روی قیمت کالاها و خدمات مشخص می شود و به نظر می رسد که حداقل ۱۰ درصد افزایش قیمت ها را در بخش های مختلف حمل و نقل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه سال های گذشته نشان داده که افزایش نرخ سوخت، قیمت کالاها را افزایش می دهد، اظهار داشت: افزایش قیمت کالاها هم باز به رشد نرخ خدمات شرکت های حمل و نقل برمی گردد زیرا تمامی اینها بصورت زنجیره ای به هم مرتبط هستند.

دانشمند به افزایش نرخ لوازم یدکی خودروها و وسایل نقلیه سنگین اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت تمام شده کالاها بر لوازم یدکی خودروها هم تاثیر گذار است بنابراین این چرخه پس از کالا دوباره به این بخش بازمی گردد و افزایش قیمت را به دنبال دارد.

این فعال حوزه حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اینکه نمی توان جلوی افزایش قیمت را گرفت، بیان کرد: افزایش قیمت بخش حمل و نقل ناگهانی نخواهد بود و به تدریج تاپایان سال می توان اثرات این افزایش را در بخش های مختلف دید.

وی در خصوص تعیین دستوری قیمت ها از سوی دولت، اظهار داشت: کل حمل و نقل جاده ای برون شهری در اختیار بخش خصوصی است و دولت نمی تواند تاثیر زیادی را در قیمت ها داشته باشد و اعمال نظری کند زیرا قیمتی را تعیین می کند که بخش خصوصی آن را نمی پذیرد بنابراین کالاها جابجا نمی شود.

دانشمند تصریح کرد: تعیین نرخ دستوری فقط باعث تخلف در بارنامه ها شده و مانند دور ه های گذشته که در بارنامه ها پشت نویسی می شد و یا اینکه مبلغی اضافه تر از بارنامه از صاحبان کالا دریافت می شد بازهم اتفاق می افتد که این هم در نهایت بر قیمت کالاها تاثیر گذار است و اینطور نیست که دولت بتواند با فشار به بخش خصوصی قیمت ها را کنترل کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir