بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 10 خرداد 1394      15:44

چگونه سرمایه به قاره آفریقا سرازیر می شود؟

فعالان ابتکار رشد و توسعه آفریقا در موسسه بروکینگز در مطالعه ای که اخیرا انجام داده اند به بررسی و کشف انواع مختلف تأمین مالی خارجی و توزیع آن در منطقه زیر صحرا در آفریقا پرداختند.

اقتصاد ایرانی: از آنجایی که سیاست مداران، فعالان بخش خصوصی و سران کشورهای مختلف جهان خود را برای شرکت در سومین کنفرانس بین المللی تأمین بودجه برای توسعه در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی - طی روزهای ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵ -آماده می کنند، می توان به بررسی اشکال مختلف تأمین بودجه و سرمایه خارجی - هم در شکل سرمایه گذاری خارجی و هم کمک های رسمی برای توسعه -پرداخت که گروه های مختلفی از کشورها به منظور حمایت از اجرای دستورالعمل توسعه پس از سال ۲۰۱۵ دریافت می کنند. درک این موضوع که چه منابع متفاوتی برای تأمین مالی توسعه به بخش های مختلف قاره آفریقا سرازیر می شود ، می تواند به تعیین اولویت ها در این زمینه کمک کند.

به گزارش خبرآنلاین، فعالان ابتکار رشد و توسعه آفریقا در موسسه بروکینگز در مطالعه ای که اخیرا انجام داده اند به بررسی و کشف انواع مختلف تأمین مالی خارجی و توزیع آن در منطقه زیر صحرا در آفریقا پرداختند. (این سومین گزارشی است که موسسه بروکینگز درباره تأمین مالی برای توسعه آفریقا منتشر می کند . در گزارش های قبلی بروکینگز به کمک به زیرساخت ها در آفریقا و روند توسعه در بازارهای بورس کشورهای آفریقایی اشاره شده بود.)

خبر خوب در این ارتباط این است که ورود سرمایه خارجی به منطقه زیر صحرا در آفریقا طی ۲۰ سال گذشته به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. در حقیقت، حجم کمک های مالی خارجی به این منطقه از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ به ۱۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است. همانگونه که در نمودار شماره یک مشاهده می کنید اشکال و ترکیب این کمک های خارجی تغییرات فراوانی یافته است: دلیل اصلی افزایش کمک ها به منطقه زیر صحرا در قاره آفریقا را می توان به افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی به ابن منطقه نسبت داد که در حال حاضر بیشتر از کمک های دولتی اختصاص یافته به زیر صحرا هستند. سهم کمک های دولتی از ۶۲ درصد مجموع کمک های خارجی در سال ۱۹۹۰ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۲، ۱۷ کشور بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی دریافت کردند تا کمک های رسمی دولتی.

نمودار شماره یک؛ منطقه زیر صحرا در آفریقا: اشکال مختلف کمک های خارجی طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲

اما تغییرات در حجم و اشکال مختلف کمک های خارجی به منطقه زیر صحرا در آفریقا تا چه اندازه سبب می شود کشورهای منطقه به صورت برابر از آنها بهره مند شوند؟ آیا همه این کشورها به یک اندازه از این کمک ها بهره مند می شوند؟

آیا همه کشورها به بک اندازه قادر به جذب سرمایه گذاری خارجی هستند؟ و در نهایت این که، چگونه می توان کمک های مالی خارجی را با کمک های داخلی مقایسه کرد؟

کارشناسان موسسه بروکینگر برای پاسخ دادن به این سوالات کشورهای واقع شده در منطقه زیر صحرا را در طبقه بندی های مختلف جای داده و به بررسی این موضوع پرداخته اند که این کشورها از حیث انواع سرمایه های دریافتی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. این کارشناسان همچنین به مقایسه این کشورها از لحاظ در آمد های دولتی پرداخته اند. کارشناسان این کشورها را از نظر سطح درآمد، عملکرد رشد اقتصادی، دسترسی به بازارهای سرمایه در سطح بین المللی، جغرافیا، پیشینه استعماری و جامعه اقتصادی منطقه ای طبقه بندی کردند تا دریابند ورود سرمایه به این منطقه چه تفاوت هایی با دیگر بخش های مختلف این قاره دارد. برای نمونه، همان گونه که در نمودار شماره دو مشاهده می کنید، کارشناسان دریافتند که ورود سرمایه خارجی به کشورهای دارای منابع ضعیف و کم درآمد با ورود سرمایه به کشورهای دارای درآمد متوسط و همچنین صادرکننده نفت به شدت تفاوت دارد.

نمودار شماره دو. منطقه زیر صحرا در آفریقا: ورود سرمایه خارجی بر اساس سطح درآمد کشورها

آنچه که کارشناسان موسسه بروکینگز دریافتند این است که تغییر در حجم و اشکال سرمایه های خارجی به منطقه زیر صحرا به صورتی عادلانه به نفع همه کشورهای منطقه نیست. آنها همچنین دریافتند ورود سرمایه های خارجی تنها به نفع شمار کمی از کشورهای منطقه زیر صحراست و ارسال پول برای برخی از کشورها اهمیت بسیار فراوانی دارد و افزایش سرمایه های خارجی بدین معناست که کشورهای منطقه زیر صحرا باید نوسانات مرتبط با ورود چنین سرمایه هایی را نیز مدیریت کنند.

در مجموع، این کارشناسان دریافتند:

کشورهای شکننده در زمینه دسترسی به کمک های خارجی و همچنین تأمین بودجه داخلی از دیگر کشورها عقب تر هستند.

حتی کشورهای غنی، که قادر به جذب حجم زیادی از سرمایه های بخش خصوصی هستند، با در نظر گرفتن حجم دریافت سرمایه های خارجی با حجم اقتصادشان، میزان کمی سرمایه دریافت می کنند. علاوه بر این، این کشورها - حتی با آن که در مقایسه با دیگر کشورها درآمدهای داخلی و دولتی بیشتری دارند - از مشکلاتی برخوردارند زیرا آنها از درآمدهای مالی مرتبط با نوسان بهای کالاها بهره مندند.

کشورهایی که به زبان فرانسوی صحبت می کنند - هم در جامعه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به WAEMU و هم در جامعه اقتصادی آفریقای مرکزی موسوم به CEMAC-  قادر نیستند همان اندازه سرمایه بخش خصوصی را جذب کنند که دیگر کشورهای واقع در منطقه زیر صحرا جذب می کنند.

ورد سرمایه برای کشورهای با درآمد متوسط بالاست.

زمانی که سرمایه گذاری خارجی با تأمین مالی داخلی تناقض پیدا می کند به نظر می رسد کشورها منطقه زیر صحرا در مقابل خطرات ناشی از معکوس شدن روند ورود سرمایه مصونیت ندارند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir