بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 خرداد 1394      11:29

آسیب های تکتولوژی چینی برای ایران

اقتصاد ایرانی: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که مردم ما از کالاهای چینی ذهنیت خوبی ندارند. ممکن است در نگاه نخست این چنین به نظر برسد که ذهنیت منفی مردم فقط متوجه کالاهای مصرفی چینی است ولی اکنون صدای فعالان عرصه تولید و صنعت کشور هم از کیفیت پایین محصولات چینی بلند شده است. اما آنچه که در این خصوص جالب به نظر می رسد این است که تکنولوژی چینی که در کارخانجات کشور و در خطوط تولید آنها مورد استفاده قرار می گیرد نتوانسته رضایت فعالان تولید کشور را جلب کند.

به گزارش تعادل، البته برخی از کارشناسان و فعالان صنعتی معتقدند که این واردکنندگان ایرانی هستند که کالاهای بی کیفیت از چین وارد می کنند. در همین حال نایب رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در این خصوص می گوید: "ما برای کارخانه هایمان که تکنولوژی های قدیمی دارند الکتروموتور هایی را از چین وارد می کنیم که پنج برابرالکتروموتور هایی مصرف انرژی دارند که در اروپا تولید می شود و بعد خوشحال هستیم که هزینه تمام شده سرمایه گذاری مان پایین تر است، اما متوجه نیستیم که به اقتصاد ملی مان لطمه می زنیم."محمد پارسا رییس فدراسیون صادرکنندگان انرژی و صنایع وابسته ایران - گفت: دولت در سال 1382 حدود 10  تا 12 هزار میلیارد یارانه پرداخت می کرد، اما در دو سال قبل که نرخ نفت و بنزین بالا بود حدود 300 هزار میلیارد تومان یعنی 1.5 برابر بودجه یارانه می دادیم که در حال حاضر رقم یارانه تقریبا 60 درصد زمان گذشته یعنی حدود 180 هزار میلیارد تومان است، یارانه ای که امروز داده می شود معادل بودجه است و به ازای یارانه ای که پرداخت می شود دولت بدهکاری های زیادی دارد.وی ادامه داد: در حال حاضر دولت بیش از 250 هزار میلیارد تومان از دولت قبل بدهی به ارث برده است، این بدهی ها باید از محل فروش نفت، مالیات ها و درآمد های دیگر تامین شود در حالی که عملا اثر یارانه دادن بیهوده شده است به این دلیل که بنزین ارزان باعث شده که مصرف بنزین در اتومبیل های کشور ما 2 تا 3 برابر مصرف بنزین و گازوئیل در کشور های دیگر باشد.این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: ما بدترین موتورها را به کشور وارد و یا تولید می کنیم، امروز موتورهایی وجود دارند که 3.5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر مصرف دارند، اما در کشور ما موتور هایی استفاده می شوند که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.وی ادامه داد: عملا با این میزان مصرف حجم یارانه دادن بیشتر می شود، از سوی دیگر تکنولوژی ما در کارخانه ها قدیمی است، ما برای کارخانه هایمان الکتروموتور هایی را از چین وارد می کنیم که پنچ برابرالکتروموتور هایی است که در اروپا تولید می شوند، بعد خوشحال هستیم که هزینه تمام شده سرمایه گذاری مان پایین تر است اما متوجه نیستیم که به اقتصاد ملی مان لطمه وارد می کنیم،اقتصادی که نسبت به حجم واقعی آن تعادل و گردش مناسب نداشته باشد مانند اقتصاد ما دچار مشکلاتی چون تورم و رکود تورمی می شود.

چین مقصر نیست ما مقصریم
احمد پور فلاح عضو اتاق بازرگانی و از شناخته شده ترین فعالان صنعتی کشور در این باره می گوید: چینی ها حدودا 15 سال است که قدم به عرصه صادرات صنعتی گذاشته اند اما زیر ساخت های صنایع ما مربوط به 60 سال پیش است بنابراین واقعیت این است که برای بازسازی و نوسازی صنایعی که زیرساخت های آن مربوط به کشورهای صاحب صنعت است باید از همان کشورها کمک بگیریم.وی افزود: اما در ارتباط با صنایع جدید نمی توانیم چشم خود را ببندیم و بگوییم کلا محصولات چینی بد است. محصولات چینی حتی در بسیاری از کشورهای غربی جایگاه خود را دارند.پور فلاح گفت: اشکال ما این است که واردکنندگان ما تکنولوژی خوب و برتر چینی را وارد نمی کنند و مسئله دیگراین است که مصرف کننده ما هم به دنبال جنس ارزان تر است. وقتی که یک کشوری مثل چین بالای 1200 میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی دارد نمی توانیم بگوییم که کالاهای آن بی کیفیت است. بنابراین این ما هستیم که به دنبال کالای ارزان هستیم. البته برخی سوءاستفاده کنندگان کالای با کیفیت پایین را از چین وارد کرده و به عنوان کالای برند به مصرف کنندگان می فروشند.باید نظارت ها و کنترل ها را بیشتر کنیم. درباره این مطلب هم که گفته می شود چینی ها کپی کارند باید گفت که چینی ها این کپی را با تکنولوژی بالا انجام می دهند. وی در پایان افزود: در خصوص واردات کالاهای با کیفیت پایین، چین مقصر نیست ما مقصریم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir