بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 خرداد 1394      10:4

۶۰ درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده

اقتصاد ایرانی: وقتی سخن از خودروهای وارداتی به میان می آید ناخودآگاه بسیاری از نگاه ها به خریداران این خودروها در ایران معطوف می شود اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو سود اصلی را می برند.

به گزارش آفتاب یزد، در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.فربد زاوه اظهار کرده بود:
«در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود ۵۰۰ درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، ۵۰۰ درصد بهره مالی می برد». در همین حال مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در واکنش به خبر سود ۵۰۰ درصدی برخی از واردکنندگان خودرو تصریح کرد: من منکر اینکه اتومبیل وارداتی در ایران گران به دست مردم می رسد، نیستم اما نمی توانم سود ۵۰۰ درصدی واردکنندگان را تایید کنم. البته ممکن است واردکنندگان برخی خودروهای لوکس و خاص چنین سودهایی را هم کسب کرده باشند. وی در عین حال افزود: البته واردکنندگان خودرو نسبت به سرمایه گذاری که برای این کار انجام می دهند سود خوبی نصیب شان می شود و این به دلیل آن است که موضوع واردات خودرو در کشور ما شفاف نیست.حریری گفت البته نه فقط واردات بلکه اقتصاد ما هم شفاف نیست و این عدم شفافیت مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ما ایجاد کرده است.وی افزود: ۶۰ درصد از واردات خودرو کشور از سه برند انجام می شود که ۲ تای آن کره ای و یکی از آنها چینی است و واردات این سه برند در دست یک خانواده است. وی در پایان بار دیگر تاکید کرد اگر اقتصاد ما دارای شفافیت باشد بسیاری از مشکلات کنونی که ناشی از عدم شفافیت است را شاهد نخواهیم بود.

باید برخورد شود
علاوه بر این رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز خواستار برخورد با شرکتهای واردکننده خودرو و اجبار آنها به کاهش قیمت شده بود. محمد جعفری در این زمینه خاطرنشان کرده بود: "وقتی نمایندگی رسمی واردکننده خودرو با پول مردم خودرو را خریداری و وارد می کند دیگر نباید به دنبال سودهای آنچنانی باشد و باید این محصولات را با قیمت کمتری عرضه کند". وی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی به تعهدات خود برای تحویل خودرو در موعد مقرر عمل نکرده و خودرو فروخته شده را با تاخیر تحویل خریداران می دهند که در این زمینه نیز باید با آنها برخورد شود.

گرانفروشی خودروهای وارداتی تایید شد
در این شرایط رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرانفروشی برخی از نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی را تایید کرده است.رضا رحمانی در این زمینه اظهار کرده است:" اطلاعات مستند واردکنندگان خودرو و آمار ارزهای مرجع و مبادله ای توسط آنان را از دستگاه های مسئول دریافت کرده ایم، بر اساس اطلاعات اولیه گران فروشی شدید در برخی مدل ها و برندهای خودروهای وارداتی اثبات شده است".وی با انتقاد از عملکرد واردکنندگان خودرو خواستار نظارت جدی تر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد این شرکتها شده و خاطرنشان کرده است: "قیمت خودروهای وارداتی در کشور مبدا به اضافه هزینه های واردات آنها به داخل کشور نشان می دهد که واردکنندگان، سودهای کلانی را روی هر دستگاه خودروی وارداتی به جیب می زنند؛ با بررسی برخی برندهای خودرویی این موضوع اثبات شده است بنابراین لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کند". به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انتشار رسمی گزارش این کمیسیون از تخلفات واردکنندگان خودرو تا پایان تابستان سال جاری خبر داده است.انتقاد شدید کارشناسان از عملکرد نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی و تایید گرانفروشی برخی واردکنندگان خودرو توسط رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا از بهمن ماه سال گذشته واردات خودرو را منحصر به نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی کرده است.در این شرایط باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت چه واکنشی به اظهارات کارشناسان و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان می دهد و آیا طبق خواسته این نماینده مجلس، با واردکنندگان متخلف و گرانفروش برخورد خواهد شد یا خیر؟!


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir