بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 خرداد 1394      13:58

راز موفقیت شرکت های چینی در عرصه جهانی

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش با تأکید بر عامل نوآوری به عنوان رمز موفقیت شرکت های چینی، در مورد مباحثی از جمله حجم و موارد سرمایه گذاری و همچنین نمونه های موفق آنها بحث می کند.

اقتصاد ایرانی: در چند دهه گذشته، اقتصاد چین رشد قابل ملاحظه ای در بین تمامی کشورها داشته است. در اواخر دهه ۱۹۹۰، دولت چین با اجرای سیاست باز اقتصادی، شرکت های چینی را به سرمایه گذاری خارجی در منابع مهم و تکنولوژی در بازارهای نوظهور تشویق نمود. در سال های اخیر نیز، چین سیاست هایی نوینی را به نفع شرکت ها اعمال کرده تا شرایط سرمایه گذاری شرکت های چینی در خارج از کشور در حوزه های فناوری، تجهیزات و پرورش استعداد بهبود یابد. علاوه بر این دولت چین، یک دستورالعملی راهنماگونه برای سرمایه گذاری منتشر کرده است. برای مثال می توان به موضوع همکاری های منطقه ای مانند کمربند اقتصادی کشورهای جاده ابریشم (از مناطق ساحلی چین شروع و تا به مناطق آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپای مرکزی امتداد دارد) اشاره کرد. شرکت های چینی به محض اجازه تجارت با جهان نه تنها به سمت بازارها و منابع مهم خارجی جذب شدند بلکه قدرت رقابت پذیری خود را افزایش دادند تا مسیر پایدار اقتصادی را برای خود هموار کنند. برای حصول به چنین هدفی، "نوآوری" در پیشبرد کسب و کار، ملکه ذهن آنها شد و کارکردهای خود را در این امر خلاصه کردند.

این گزارش کارکردها و اقدامات نوآورانه توسط شرکت های مهم چینی را به طور خلاصه شرح می دهد. با مرور این گزارش، خوانندگان می توانند به رابطه بین نوآوری و جهانی شدن پی ببرند و مثال هایی عینی موفق در این زمینه را مشاهده نمایند. این گزارش با حجم ۳۶ صفحه، چهار بخش اصلی و سه مطالعه موردی می باشد.

بخش اول: "انگیزه شرکت های چینی برای جهانی شدن و نوآوری": علیرغم بحران مالی جهانی در سال های اخیر، شرکت های چینی تمرکز بر ادامه جهانی شدن و همکاری بین المللی دارند. شواهد نشان می دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در طی دهه گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است. تحلیل روند سرمایه گذاری شرکت های چینی نشان می دهد که علیرغم توجه سنتی به بخش های انرژی و تولیدی، شرکت های چینی در جستجوی فرصت سرمایه گذاری در صنایع با ارزش افزوده هستند. این نوع نگرش، باعث شده تا صرفاً شرکت های چینی بر بازارها و منابع پایه تمرکز نکنند بلکه بر فناوری ها و پتانسیل های آینده بیشتر توجه کنند. این بخش از گزارش در مورد حجم و حوزه سرمایه گذاری شرکت های چینی هم بحث کرده است.

بخش دوم: "نوآوری: عامل اصلی برای طرفداران جهانی شدن در چین": گزارش قبلی در سال ۲۰۱۴ نتیجه گرفته که تمرکز بر جهانی شدن به این معنا نیست که حتماً پیامدهای مثبتی خواهد داشت. همچنین سال گذشته، تحقیقات مجمع نشان داد که شرکت های موفق چینی آن چنان که باید موفق نبوده اند. به همین خاطر این شرکت ها، عامل نوآوری را با تمرکز بر بینش جهانی ادغام کرده تا بتوانند متفاوت تر از رقیبان باشند. عامل نوآوری باعث شده تا این شرکت ها بر مسائلی تأکید کنند که در آینده جهان با آنها روبرو خواهد شد.

بخش سوم: "بهترین کارکردهای شرکت های نوآور چینی": شواهد نشان می دهد که شرکت های چینی برای موفقیت در عرصه جهانی چهار قدم مهم را برداشته اند. الف: نوآوری در استراتژی حضور در عرصه جهانی؛ ب: همسانی استراتژی نوآورانه با چالش های جهانی؛ ج: تعادل بین قطب داخل و خارج کشوری؛ د: برنامه نوآروانه بلندمدت برای توسعه جهانی شدن. سپس در این بخش در مورد هر یک از این قدم ها به معرفی و آمارهایی مرتبط پرداخته تا چارچوب کلی راه موفقیت شرکت ها را روشن نماید.

بخش چهارم: "یادگیری از شرکت های موفق": بررسی دقیق علل موفقیت شرکت های چینی در عرصه جهانی چندین نکته کلیدی را خاطر نشان می کند. در این دنیای در حال تغییر و غیرقابل پیش بینی، شرکت های موفق چینی خود را مواجه با چالش های مشخصی می بینند. بینش جهانی به درک بهتر این چالش ها و به تبع آن باعث اجرای اقدامات سنجیده می گردد. بنابراین باید به گونه ای استراتژی خود را تعریف کنند که هماهنگی حداکثری با چالش های منطقه ای، ملی و بین المللی داشته باشد. همچنین تأکید بیش از حد بر موضوع تحقیق و توسعه باعث شده تا نسبت به رقبا از اوضاع بازار و آینده، اطلاعات بیشتر داشته باشند.

مطالعه این گزارش برای شرکت های سرمایه گذار خصوصی داخلی و محققان وزارتخانه های دولتی مرتبط با همکاری های بین المللی توصیه می گردد.

گزارش مورد نظر را می توانید با کلیک بر روی عکس دانلود نمائید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir