بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مرداد 1394      12:11

صنعت خودروسازی پس از توافق هسته ای

بازگشایی مجدد بازار ایران یک مزیت برای خودروسازان بزرگ جهان است. بازار داخلی ایران دومین بازار بزرگ در خاورمیانه است که همین امر فرصت مناسبی را دراختیار خودروسازان بزرگ دنیا قرار می دهد.

اقتصاد ایرانی: با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران پس از امضای توافقنامه هسته ای، تولیدکنندگان خارجی بدنبال آغاز رقابتی فشرده برای سیراب کردن عطش خودرو در کشوری با نزدیک به ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستند. بازار داخلی ایران، دومین بازار بزرگ در خاورمیانه پس از مصر محسوب می شود.

بازگشایی مجدد بازار ایران یک مزیت برای خودروسازان بزرگ جهان است. فروش در آمریکا درحدود یا نزدیک اوج است و جهش سریع در اروپا در حال پایان یافتن است. در همین حال، بازارهای بزرگ در حال ظهور مانند چین و برزیل در رکود قرار دارند. فروش خودرو در ایران که سال ۲۰۱۱ با فروش ۱.۶ میلیون دستگاه به نقطه اوج خود رسید، با تشدید تحریم ها در سال ۲۰۱۳ به نصف کاهش یافت. با گرم تر شدن روابط (میان ایران و سایر کشورها) بازار نیز بطور پیوسته روند رو به رشدی را تجربه می کند. براساس پیش بینی شرکت IHS، میزان فروش خودرو در ایران طی سال جاری به ۱.۳ میلیون دستگاه و تا سال ۲۰۱۶ به ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد رسید.

خودروسازان فرانسوی که در دوره ای بازار ایران را در اختیار داشتند، بدنبال حضور مجدد در این بازار هستند. پژو سیتروئن که طی سال ۲۰۱۱ به تنهایی حدود یک سوم فروش خودرو در ایران را به خود اختصاص داده بود، و رنو که از جایگاه مناسبی برخوردار است، باتوجه به حضور خود در بازار ایران قبل از تحریم ها، بدنبال پیوستن به خودروسازان داخلی ایران هستند. پژو با شروع مجدد تولید با همکاری شریک سابق خود، ایران خودرو موافقت کرده است. رنو در حال مذاکره برای خرید سهم اقلیت یا کارخانه های پارس خودرو است. وزرای دولت فرانسه نیز برای هموار کردن راه برای شرکت های خود، بسرعت راهی تهران شدند.

این درحالیست که دولت ایران از مواضع تند فرانسه درخصوص توافق هسته ای ناراضی است. خروج سریع پژو از ایران در سال ۲۰۱۲ پس از پیوستن به اتحاد استراتژیک با جنرال موتورز همچنان عامل دلخوری است. این مسائل می توانند درب را به روی خودروسازان چینی که باوجود تحریم ها، شبکه ای از واردات خودرو به ایران راه اندازی کردند، نیمه باز نگه دارند؛ با این حال خودروهای چینی از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

اما ایران تنها هدفی برای فروش خودرو نیست؛ شرکت های اروپایی درجستجوی تولید با هزینه پایین، نخست در اسپانیا، سپس در اروپای شرقی و اکنون در شمال آفریقا سرمایه گذاری کردند. پژو در حال ساخت کارخانه جدیدی در مراکش و رنو نیز بدنبال احداث کارخانه در الجزایر است. اندکی زمان بر است، اما ایران می تواند گزینه بعدی این خودروسازان برای احداث کارخانه در منطقه ای بسرعت در حال رشد باشد.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir