بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 شهريور 1394      12:1

وضعیت بازار فروش خودرو در چین

کاهش فروش خودرو در چین تهدید جدی برای نمایندگان خودروسازان خارجی محسوب می شود. پس از یک رشد دو رقمی در دهه گذشته، حجم فروش بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد ایرانی: کاهش فروش خودرو در چین تهدید جدی برای نمایندگان خودروسازان خارجی محسوب می شود.

پس از یک رشد دو رقمی در دهه گذشته، حجم فروش بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. بانک بارکلیز (Barclays) به تازگی پیش بینی رشد برای سال ۲۰۱۵ را از ۸.۵ درصد به تنها ۱.۷ درصد کاهش داده است. گروه دیگری نیز معتقدند، فروش بیش از این کاهش پیدا می کند. نمایندگی های فروش خودرو در چین که اغلب تازه واردان به این تجارت و بیش از حد متکی به فروش خودروهای جدید هستند، سخت درحال مبارزه با شرایط موجود هستند.

زمانیکه فروش خودرو در چین از رونق زیادی برخوردار بود، خودروسازان دیوانه وار شبکه فروش خود را گسترش دادند و در حال حاضر این کشور بطور کامل اشباع شده است. براساس گزارش شرکت تحقیقاتی سانفورد سی برنشتاین (Sanford C. Bernstein)، تا پایان سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۲۶۴۰۰ نمایندگی فروش خودرو در چین مشغول فعالیت بودند که ۶۰ درصد بیشتر از تعداد نمایندگی ها در آمریکا است؛ با این حال فروش خودروهای جدید در چین تنها ۴۰ درصد بالاتر از آمریکا است. شرکت های آلمانی موفق به ایجاد یک شبکه کارآمد برای فروش خودرو شدند، اما حتی نمایندگان آنها نیز برای جلب مشتری مجبور به جنگ داخلی با یکدیگر هستند.

حدود ۱۰۰ نمایندگی بزرگ فقط یک پنجم کل بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده اند. تقریبا سه پنجم آنها عملکرد یک طرفه دارند و اغلب توسط یک کارآفرین محلی با سرمایه محدود و ایده های کم فعالیت می کنند. اغلب این شرکت ها در برابر خودروسازانی که قادر به پرداخت هزینه های سنگین برای برگزاری نمایشگاه هستند، ناتوانند.

مشکل اینجاست که نمایندگان فروش خودرو در چین کسب و کارهای فرعی، از بیمه و وام تا خدمات تعمیر و قطعات یدکی که بخش زیادی از سود همتایان غربی را تشکیل می دهند، را نادیده گرفته اند. نمایندگان چینی فاقد تجربه معامله خودروهای دست دوم هستند که مانند سیل، روانه بازار شده اند. خودروهای دست دوم حدود ۱۴ درصد سود نمایندگان فروش خودرو در آمریکا را به خود اختصاص داده اند، درحالیمه این میزان در چین تنها ۲ درصد است.

ناکامی نمایندگان فروش خودرو برای استفاده از این فرصت ها، شرایط را برای بهره برداری دیگران فراهم کرده است. مراکز ارائه خدمات مستقل که به فروشندگان خودرو وابسته نیستند، در این زمینه خلاق بوده اند. قیمت های بالایی که از سوی نماینگان فروش خودرو برای عرضه قطعات یدکی اصلی ارائه می شود، مالکان خودرو را به سمت مراکز عرضه کننده قطعات ارزان تر سوق داده است. وب سایت های فروش خودروهای دست دوم نیز بسرعت در حال گسترش هستند.

قیمت های پایین نمایندگان برای خودروهای جدید و ناکامی در بدست آوردن سود از حاشیه، خودروسازان را دچار مشکلات مالی کرده است. بی ام و، آئودی، فولکس واگن و تویوتا برای جبران ضرر و زیان در سال جاری، مجبور به کمک مالی به نمایندگان شده اند. همچنین خودروسازان با تأخیر، شروع به کمک به نمایندگان برای توسعه خدمات پس از فروش و معامله خودروهای دست دوم کرده اند.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir