بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 شهريور 1394      11:14
لیلاز در گفت و گو با اقتصاد ایرانی

تحولات صنعت و بازار خودرو

گفتگو از :
سیده فاطمه شعار

اقتصاد ایرانی: مدتی است کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است علت اصلی ایجاد کمپین نخریدن خودرو، اعتراض به قیمت های گزاف اتومبیل های داخلی در عین بی کیفیت و ایمنی بسیار پایین، تحویل طولانی مدت خودرو، خدمات پس از فروش ضعیف، از رده خارج بودن پلتفرم های این محصولات و انحصاری بودن بازار خودروی کشور بوده است. خودروسازان تحریم شده نیز ایران خودرو و سایپا هستند که به خاطر سوءمدیریت مسئولین و تحریم های بین المللی تولیداتشان مطلقاً انحصاری است. اصلی ترین محرک برای ایجاد این کمپین حصول توافق ژنو ایران و ۱+۵ بود که امیدهای مردم را برای رهایی از شرایط انحصار و افزایش کیفیت خودروها در عین کاهش قیمت گزافشان زنده کرد. اما با توجه به عدم حصول این اتفاق و همین طور درخواستهای مکرر خودرو سازان از دولت برای افزایش مجدد قیمت خودرو، مشخص شد که این احتمال وجود ندارد. همین مسئله باعث شد تا مردم با ایجاد فراخوان در شبکه های اجتماعی یک ائتلاف مردمی علیه شرایط حاکم ایجاد کنند.در همین رابطه اقتصاد ایرانی گفت و گویی با سعید لیلاز انجام داد که توجه شما را به خلاصه ای از آن جلب میکنیم:

اقتصاد ایرانی: با توجه به وضعیت پیش آمده در بازار خودرو و به راه انداختن کمپین نخریدن خودرو، این شرایط را چطور ارزیابی می کنید؟

به وجود آمدن هر کمپینی بیش از اثر اقتصادی تأثیر سیاسی و اجتماعی دارد زیرا کمپین ها بازتاب نارضایتی مردم در حوزه های کلی تری هستند مثل کمپین کالای سعودی نخرید یا خرید کالای چینی ممنوع.

اما اتفاقی که جریان یافت و پیش تر هشدار آن را داده بودیم تضعیف شدن قدرت خرید مردم در سایه رکود اقتصادی کشور است، کاهش توان مالی و تداوم رکود اقتصادی از سالهای ۹۰ به بعد توان خرید خوردو را از مردم گرفته است و از آن طرف هم در 2 سال گذشته تولید خودروسازی ها به شدت افزایش پیداکرده است به طوری که می توان گفت این میزان تا سه برابر رشد داشته است، بنابراین افزایش تولید خودروسازی ها ازیک طرف و کاهش تقاضا برای خرید از طرف دیگر عامل نامیزانی کفه عرضه و تقاضا در بخش صنعت شده است.

اقتصاد ایرانی: وظیفه مسئولین برای ایجاد تعادل در این وضعیت چیست؟

تنها کاری که مسئولین می توانند انجام دهند اتخاذ تدابیر کلی برای مدیریت و برقراری تعادل در این وزنه است به نحوی که با کنترل میزان تولید بهینه، قدرت خرید مردم را افزایش دهند.

همچنین، دولتمردان باید در مورد رکود اقتصاد ایران فکری کند وگرنه صنعت خودروسازی ممکن است اختصاصاتی برای خریداران بگذارد زیرا صنعت خودروسازی در کنار صنعت خانه سازی جز صنایع پیشران اقتصاد است و می تواند رکود را جبران کند اما راه حل کاهش قیمت منتفی است ممکن است تولید خودروسازها متوقف شود اما نباید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم.

به عبارت بهتر، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است. این نوع کمپین ها واکنشی به رکود در اقتصاد است. تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است. خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و ۳ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۲ درصد فرصت های شغلی کشور را تأمین می کند.

گفتنی است؛ هرسال حدود ۲۰ هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند. هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مؤمنی، جانشین رئیس پلیس ایران " ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست و این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است."

چندی پیش؛ فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیرعامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته عذرخواهی کند، و بگوید ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.

 

*متن کامل این گفت و گو را در روزهای آتی از اقتصاد ایرانی بخوانید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir