بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مهر 1394      10:51

افزایش قیمت خودرو علیرغم نبود مشتری !

اقتصاد ایرانی: در حالی که بازار خودرو با شروع فصل پاییزهمچنان در رکودی سنگین به سر می برد، همزمان خبرهای جدید حاکی از افزایش قیمت برخی مدل های خودروهای داخلی است.

به گزارش آفتاب یزد، جدیدترین قیمت های بازار از افزایش قیمت کارخانه ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برخی خودروهای داخلی خبر می دهد. اما این افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی برخلاف انتظارات مصرف کنندگانی است که به دلیل عدم تناسب قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل، خواهان تغییر سیاست های مدیران خودروسازی در روند تولید هستند. در واقع متقاضیان خودروهای داخلی که کمپینی با عنوان تحریم خودروهای ساخت داخل به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین راه اندازی کرده اند، معتقدند که به دلیل سوء مدیریت روند تولید خودروهای داخلی بسیار پرهزینه است و انتظار دارند که با تغییر سیاست مدیران خودروسازی هر چه سریع تر قیمت ها تعدیل شود. اما درعین حال این افزایش قیمت خود شاید بیانگر این مسئله باشد که شاید دو شرکت خودروسازی داخلی همچنان بر ادامه رویه فعلی خود اصرار دارند و به دنبال طراحی راهکار خاصی به منظور ارتقای کیفیت و کاهش قیمت مورد انتظار مشتریان نیستند. از سوی دیگر بنا به گفته تحلیلگران و فعالان حوزه خودرو رکود سنگین حاکم بر بازار که از اواخر سال گذشته آغاز و در شش ماهه اول سال تداوم یافته اکنون به نقطه ای نگران کننده رسیده و باید هر چه سریع تر تدابیری برای رهایی صنعت خودرو از این وضعیت اتخاذ شود چرا که در غیر این صورت با قطع امید مصرف کنندگان نسبت به عدم تغییر در روند کیفی سازی و کاهش قیمت ها احتمالا دو خودروساز داخلی ورشکستگی کامل را تجربه خواهند کرد.

از خودروهای چینی چه خبر؟

در حالی که کسادی همچنان بر بازار خودروهای ساخت داخل سایه افکنده است اما ظاهرا معاملات خرید وفروش خودروهای چینی هم از رونق افتاده و این خودروها نسبت به دو سال اخیر با عدم استقبال خریداران مواجه شده است. یک فعال بازار خودرو در اینباره به آفتاب یزد گفت: رکود در بازار خرید و فروش خودروهای چینی به وضوح دیده می شود و درچند ماه اخیر افت محسوسی در میزان استقبال از آنها دیده شده است. وی در تشریح علت این موضوع توضیح داد: به نظر می رسد متقاضیان خودرو نسبت به کیفیت خودروهای چینی ناراضی هستند و بعضا برخی عنوان می کنند که کیفیت خودروهای داخلی را در مقایسه با چینی ها ترجیح می دهند. این فعال بازار خودرو با بیان اینکه در سال های گذشته بسیاری از مصرف کنندگان از میزان سطح کیفی خودروهای چینی شناخت دقیقی نداشتند، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته نسبت به کیفیت برخی مدل های چینی شناخت کاملی وجود نداشت اما هم اکنون بسیاری از این خودروها در واقع امتحان خود را پس داده اند و می توان گفت نمره قبولی کسب نکرده اند وبه همین دلیل این خودروها اقبال زیادی در کسب مشتری ندارند چرا که تقریبا یک اجماع نظری میان متقاضیان بر بی کیفیت بودن آنها به وجود آمده است. وی همچنین در خصوص وضعیت خرید و فروش خودروهای داخلی افزود: تغییر چندانی در این بخش مشاهده نشده و تحرک خاصی دیده نمی شود و اوضاع همانند ماه های گذشته است. وی ادامه داد: به نظر می رسد که بازار خودروهای داخلی در رکودی انتظاری به سر می برد و خریداران همچنان منتظر اتفاقات امیدوار کننده هستند.

وعده ای جدید به متقاضیان خرید خودروی داخلی

اما درحالی که مدیران خودروسازی داخلی در پاسخ به اعتراضات فعالان کمپین تحریم خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین وقیمت بالا تنها به چند وعده نه چندان دلچسب بسنده کرده اند که البته تقریبا هیچ کدام از آنها نیز تاکنون عملی نشده اما اینباریکی از خودروسازان داخلی وعده داده که در حال مذاکره با شرکت های ایتالیایی و کره ای است تا بتواند با همکاری آنها به تولید خودرو در کشوربپردازد. البته این مسئله در حال حاضر همچنان فقط در حد یک وعده است و باید منتظر ماند که دقیقا چه زمانی این اتفاق در صنعت خودروسازی داخلی به وقوع می پیوندد و آیا روزهای بهتر به خودروسازی کشور باز می گردد ؟

صنعت خودرو مورد اقبال مشتریان نیست

اما همزمان با تداوم رکود سنگین در بازار خودروهای داخلی ، دبیر انجمن قطعه سازان کشورنیز در جدیدترین اظهارات خود با تایید این وضعیت در جدیدترین اظهارت خود گفت: صنعت خودروسازی کشور در ماه های اخیر روزهای بدی را سپری می کند . ساسان قربانی افزود: برای بهبود کسب و کار باید فعالیت های اقتصادی تولید محور باشد اما در ایران هم اکنون هرگونه فعالیت های اقتصادی مبتنی بر واسطه گری و دلالی است و به تولید بسیار بی توجهی می شود. به گزارش ایرنا ، وی گفت: صنعت خودرو امروز مورد اقبال مشتریان نیست در حالی که این صنعت نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشور دارد، اما به علت واسطه گری و دلالی اقتصاد ایران آنچنان در کشور تمایلی برای توسعه تولید نداریم.

قربانی با بیان اینکه تولید موانع زیادی دارد و بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد سود تسهیلات بانکی هزینه های تولید را تشکیل می دهد، گفت: در ایران ۳۰ هزار دستگاه خودرو تجاری با ۲۰ برند مختلف تولید می شود، در حالی که شرکت رنو ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری خود را تنها با یک برند و با یک و یا دو موتور در جهان تولید می کند. وی افزود: برای تولید قطعه ،تیراژ تولید خودرو بسیار اهمیت دارد و امروز در جهان تولید یک قطعه توسط یک قطعه ساز مورد توجه جدی قرار گرفته، نه آنکه یک قطعه را چند شرکت، تولید کند.

درخواست وزیر صنعت از خودروسازان :قطعه بی کیفیت نخرید

وزیر صنعت از خودروسازان در جریان جلسه اخیر شورای سیاست گذاری خودرو نسبت به خرید قطعات بی کیفیت توسط خودروسازان هشدار داد. محمدرضا نعمت زاده از خودروسازان خواست که خرید قطعات بی کیفیت از قطعه سازان خودداری و از توزیع این قطعات در شبکه خدمات پس از فروش خود جلوگیری کنند.
وزیر صنعت دستور داد که هیچ یک از شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان حق ندارند قطعات بی کیفیت را از خارج از شبکه خودروساز خریداری کنند و تامین همه قطعات یدکی باید از قطعات اصلی صورت گیرد.
این عضو هیئت دولت هشدار داد که مسئولیت تامین قطعات یدکی شبکه خدمات پس از فروش خودرو با شرکت های خودروساز است و هیچ خودروسازی نباید اجازه دهد شرکت خدمات پس از فروش، قطعات بی کیفیت را از قطعه ساز دریافت و در شبکه توزیع کند.
در جلسه مذکور همچنین به بخشی از نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروسازان به دلیل عدم پذیرش خودرو در نمایندگی ها اشاره شد و در این زمینه پیشنهاد شد نمایندگی های خدمات پس از فروش در مناطق دارای حجم مراجعه بالا، به صورت دو شیفت، هم در روز و هم در شب فعالیت کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir