بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مهر 1394      11:18

چرا کالاهای ایرانی رقابت‌پذیر نیستند؟

اقتصاد ایرانی: کارشناسان اقتصادی بارها عنوان کرده اند که قیمت تمام شده کالاهای ایرانی بالاست و همین موضوع، مهمترین دلیل در رقابت پذیر نبودن بسیاری از کالاهای ایرانی با مشابه خارجی آنهاست. در مقابل فعالان صنعتی و تولیدکنندگان هم می گویند نوسانات نرخ ارز، نامشخص بودن سیاست های واردات، فرسودگی ماشین آلات، عدم تامین مالی مناسب بنگاه ها و... موجب شده تا هزینه تولید بالا برود و در نتیجه رقابت پذیری کالاهای ایرانی کاهش یابد. اما به راستی چه عواملی در بالابودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی موثر هستند؟

راهکارهای کاهش قیمت تمام شده

به گزارش آفتاب یزد، در همین حال، محمود دو دانگه مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که راهکارهای کاهش قیمت تمام شده، گسترده و متنوع بوده و هم در سطح کلان و هم در سطح خرد و درون بنگاه ها می تواند مطرح شود. دودانگه گفت: بخشی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده به سیاست ها و مقررات در سطح کلان برمی گردد تا از این طریق، بنگاه ها بتوانند کالاهای خود را با کیفیت و قیمت مناسب و رقابت پذیر عرضه کنند. راهکارهایی نظیر اینکه نرخ ارز، سود تسهیلات و نرخ مالیات چگونه تنظیم شود همچنین مقررات مربوط به قانون کار و سیاست های تعرفه ای چگونه باشد؟ همه این موارد کمک می کند تا بنگاه رقابت پذیر عمل کرده و کالاهایش را با قیمت مناسب عرضه کند. البته تصمیم گیران و کسانی که این سیاست ها را اتخاذ می کنند باید ببینند که آیا این تصمیمات بنگاه های تولیدی را رقابت پذیر خواهد کرد یا خیر؟ وی افزود: از طرف دیگر، اقداماتی هم باید در درون بنگاه ها صورت گیرد. بنگاه ها باید به دنبال راهکارهایی برای عرضه کالاهای خود با قیمت و کیفیت مناسب باشند. از جمله این راهکارها، استفاده از تکنولوژی مناسب، بازاریابی قوی، برندینگ و فروش مناسب، تامین مالی و استخدام نیروی انسانی توانمند است. بنگاه ها باید در این موارد درست و سنجیده عمل کنند تا محصولات آنها رقابت پذیر باشد. دودانگه گفت: نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که الان اگر از بنگاه ها بپرسید که چرا محصولات شما رقابت پذیر نیست، می گویند که دلیل این موضوع این است که سیاست ها و تصمیم ها در سطح کلان کمکی به رقابت پذیری بنگاه ها نمی کند. اگر چه این حرف ممکن است درست باشد اما با یک بررسی دقیق تر ملاحظه می کنیم که در یک صنعت که سیاست های کلان به طور یکسان بر واحدهای فعال در آن تاثیر می گذارد یک بنگاه، بهره ورانه عمل می کند و یک بنگاه مشکلات متعددی دارد. اینکه سیاست های کلان برای بنگاه ها مناسب نیست دلیلی نیست که بنگاه ها مناسب نیست دلیلی نیست که بنگاه ها خودشان برای کاهش قیمت تمام شده تلاش نکنند.

نتیجه گیری

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد افزایش رقابت پذیری کالاهای ایرانی موضوعی نیست که راهکار آن، اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی در سطح کلان باشد بلکه خود بنگاه های تولیدی هم در این خصوص وظایف مهمی دارند و باید با افزایش هر چه بیشتر بهره وری در واحدهای خود در جهت کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی شان حرکت کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir