بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394      15:31

حمایت دولت از ایرانیان علاقه‌مند به فعالیت در اروپا

رئیس مرکز تجارت ایران در اروپای سازمان توسعه تجارت ایران از برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت در اروپا خبرداد و گفت: آلمانی‌ها باید خود را مجاب کنند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

اقتصاد ایرانی: شاهرخ میرزا حسینی در همایش کاربردی تجارت با آلمان با اشاره به علاقه مندی و توانمندی شرکت های ایرانی برای حضور در بازار اروپا، گفت: دولت پشتیبانی های لازم از شرکت های ایرانی که تمایل دارند در دیگر کشورها فعالیت کنند و در بازار اروپا متمرکز شوند، صورت خواهد داد. بر این اساس، به دنبال فرصت هایی برای تجارت موفق با کشورهای اروپایی هستیم.

به گزارش مهر، رئیس مرکز تجارت ایران در اروپای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مسئولیت حمایت از شرکت های ایرانی علاقه مند به بازار اروپا به این مرکز داده شده است و بنابراین تمام تلاش خود را برای حمایت از شرکتها به کار خواهیم بست.

وی تصریح کرد: فرهنگ روابط دوجانبه با اروپایی ها به خصوص میان شرکت های ایرانی و آلمانی در حال شکل گیری است و با توجه به اینکه ایران، بازاری جوان و دارای نیروهای متخصص است، می تواند فرصت مناسبی محسوب شود؛ لذا فاکتورهای مذکور، بازار ایران را برای اروپایی ها جذاب می کند.

به گفته میرزاحسینی، با برداشته شدن تحریم ها مانعی برای بازسازی روابط وجود ندارد و وظیفه این مرکز در سازمان توسعه تجارت ایران، نزدیک کردن زبان تجارت بین اروپا و ایران است، البته ایران در روابط جدید خود با دنیا، به دنبال تجارت بلند مدت و شرایط دوسربرد است، ضمن اینکه مسئله انتقال تکنولوژی به ایران از موضوعاتی است که همه بخش ها پشتیبان آن هستند و ما به دنبال توسعه روابط با مراکز و آکادمی های علمی و شرکت های آلمانی هستیم تا این روابط با شرکت های ایرانی تقویت شود و سرمایه گذاری موضوع مهمی است که می تواند کمک زیادی به این موضوع کند.

وی با بیان اینکه شرکت های آلمانی ذهنیتی از ریسک و خطرپذیری در روابط خود با ایران ندارند، اظهار داشت: به طور شفاف نمی دانیم آلمانی ها در زمینه تجارت با ایران به دنبال چه چیزی هستند و اینجا جمع شدیم تا این مسائل را با یکدیگر در میان بگذاریم تا روابط بهتری با آلمان داشته باشیم و می توانیم رابطه پایداری را ضمانت کنیم.

میرزاحسینی گفت: آلمانی ها هم باید دولت خود را مجاب کنند که سرمایه گذاری هایی در نواحی مختلف تجاری ایران انجام دهند. در عین حال وظیفه داریم به صادرات محصولات ایرانی کمک کنیم که برای این موضوع چندین پایگاه هماهنگ سازی در اروپا تاسیس می کنیم، همچنین از شرکت های ایرانی و شرکت های اروپایی که تمایل به فعالیت دارند، پشتیبانی های لازم را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه از سوی وزارتخانه وظایف مختلفی به ما داده شده که یکی از آنها انجام شدن اقداماتی در حوزه معدن است، افزود: جلساتی بین ایران و شرکت های بین المللی دیگر در آینده خواهیم داشت.

همچنین رضا عباسقلی نیز در این همایش گفت: توفیقات حاصله در مذاکرات هسته ای و توافق نامه برجام اقداماتی که طرفین برای عملیاتی کردن این تفاهم نامه ایجاد کردند شرایط خوبی را ایجاد کرده که باید با مدیریتی هوشمند آن را جلو ببریم.

وی با بیان اینکه حضور هیات های تجاری به فاصله چند روز نشان از درک صحیح این فرصت ایجاد شده دارد، تصریح کرد: روزهای بسیار امیدوارکننده ای در پیش داریم و جایگاه آلمانی ها در میان شرکای تجاری و صنعتی ما کاملا مشهود و روابط اقتصادی و تجاری ما با آلمان قوی بوده است.

عباسقلی اظهارداشت: با نگاهی به بازار کالاهای ایرانی به این نتیجه می رسیم که مصرف کنندگان ایرانی کالاهای ساخت آلمان را با کیفیت بالا تلقی می کنند و تاجران آلمانی نیز می توانند از این فرصت در زمینه ی مبادلات تجاری با ما فعالیت کنند.

مدیر کل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت ادامه داد: امروز دیگر شرایط برای توسعه مبادلات تجاری مانند سال گذشته نیست و ما مجدانه در این زمینه گام برمی داریم و سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی نشان دهنده اراده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است و جذب و سرمایه گذاری های خارجی و از طرفی سرمایه گذاری مشترک و همکاری در زمینه ی صادرات مجدد کالاهای اروپایی و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه از مهم ترین اهدافی است که در این زمینه دنبال می کنیم.

وی افزود: واردات کالاهای مصرفی و یا صادرات کالاهای خام بدون شک از دستور کار دولت خارج شده و آنچه که اتاق های بازرگانی دو کشور می توانند فعالیت کنند تنوع بخشی به کالاهای مورد مبادله بین دو کشور است.

به گفته عباسقلی، از هیات های تجاری اعزامی به ایران به خصوص آلمانی ها دعوت می شود از کارخانجات ما و همین طور مناطق آزاد و ویژه بازدید کنند، چون ایران با داشتن منابع غنی نفت، گاز و نیروی انسانی متخصص می تواند بهترین همراه برای تولید کالاها و صادرات مجدد آن به منطقه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در روابط تجاری ایران و آلمان باید بازبینی مجددی صورت گیرد، ادامه داد: امروزه انتخاب رایزنان بازرگانی به عنوان نخبگان تجاری در دستور کار کلیه دولت ها قرار دارد و این شاخصی برای تصمیم جدی کشورمان در زمینه ی توسعه صادرات به ویژه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید دارد.

مدیر کل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: قرار است به کشور آلمان دو رایزن اعزام شود که این نشان دهنده اهمیت روابط تجاری ایران به آلمان را دارد که تا حدود دو ماه آینده در آلمان مستقر می شوند و با رصد کردن بازار به طور دائم امکان صادرات کالاهای ایرانی را به آنجا فراهم می کنند.

همچنین عباس خالقی تبار، مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش گفت: حجم تجارت خارجی آلمان با جهان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ از ۹۳۵ میلیارد دلار به ۲۸۶۶ میلیارد دلار رسید که از این رقم ۱۵۴۷ میلیارد دلار صادرات آلمان به سایر کشورها و ۱۳۱۹ میلیارد دلار آن واردات این کشور از جهان بوده و دارای تراز مثبت به نفع این کشور است.

وی با اشاره به مقاصد مهم صادراتی آلمان گفت: فرانسه، آمریکا، هلند، انگلستان، ایتالیا، چین، اتریش، بلژیک و سوییس از جمله مقاصد مهم صادراتی آلمان است و اقلام مهم صادراتی شامل ماشین آلات، خودرو، مواد شیمیایی، ذوب آهن، مواد غذایی و پارچه است.

به گفته خالقی تبار، همچنین این کشورها مهم ترین شرکای وارداتی آلمان هستند که اقلام مهم وارداتی این کشور از جهان شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی، انواع وسائل نقلیه، فلزات و منسوجات است.

وی اظهار داشت: مصرف کنندگان ایرانی همواره نگاه مثبتی به تولیدات آلمان داشتند، به این معنا که دوام و کیفیت محصولات آلمانی همواره مورد توجه عامه مصرف کنندگان بوده و از سوی دیگر صنعتگران کشور نیز کالاهای سرمایه ای و واسطه ای آلمان را به دلیل کارکرد مطلوب و کیفیت عالی بر تولیدات دیگر کشورها ارجح می دانند.

خالقی تبار گفت: در راستای توسعه روابط دوجانبه و تکمیل بستر همکاری ها اسناد مهمی نظیر موافقت نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، بیانیه همکاری گمرکی بین دو کشور و موافقت نامه های دیگری نیز به امضای طرفین رسیده است.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور براثر تحریم های ناعادلانه با کاهش شدیدی مواجه شده اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع تر با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم ها دو کشور بتوانند متناسب با پتانسیل های تجاری خود روابط فی مابین را گسترش دهند.

خالقی تبار گفت: براساس برآوردها هم اکنون در حدود ۳۰ درصد از توان صنعتی ایران برپایه فناوری آلمان شکل گرفته و ظرفیت های صنعتی و معدنی ایران و صنعت مدرن آلمان می توانند زمینه های همکاری های فراوانی بین دو کشور به وجود آورند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir