بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 آبان 1394      11:23

نگاهی اجمالی به وضعیت فناوری چین

رشد اقتصادی چین به موضوع قرن تبدیل شده است و باوجود آمار نگران کننده رشد طی ماه های گذشته، این کشور همچنان نقطه کلیدی اقتصاد جهانی است.

اقتصاد ایرانی: رشد اقتصادی چین به موضوع قرن تبدیل شده است و باوجود آمار نگران کننده رشد طی ماه های گذشته، این کشور همچنان نقطه کلیدی اقتصاد جهانی است. چین به نقطه عطفی دست یافته و در تلاش برای گذار از اقتصاد مبتنی بر تولید و ساخت و ساز به سمت اقتصاد مبتنی بر صنایع با فناوری بالا است. نمونه این تلاش، گسترش شرکت تولیدکننده تلفن همراه سیاومی (Xiaomi) در آسیا و ثبت شرکت اینترنتی علی بابا (Alibaba) در نیویورک است. از شهر شنژن در جنوب چین با نام "سیلیکون ولی شرق" یاد می شود؛ مرکز شرکت های فناوری و سرمایه گذاری با نزدیک به 10 درصد بازار سرمایه در بورس اوراق بهادر شنژن که یکی از پنج بورس بزرگ آسیا محسوب می شود. فناوری چین چه اهدافی را دنبال می کند و چه برنامه ریزی برای دستیابی به این اهداف شده است؟

روند تجمیع فناوری

شروع فعالیت شرکت های فناوری چین را می توان از طریق گسترش بازارهای آنلاین با ظهور اینترنت مشخص کرد.  در گذشته، مالیات بالای واردات و عدم تضمین کیفیت محصولات، مصرف کنندگان چینی را وادار به سفر به کشورهای همسایه مانند هنگ کنگ و ژاپن برای خرید می کرد. اما تجارت الکترونیک این امکان را برای مصرف کنندگان چینی فراهم کرد تا محصولات خارجی را بصورت آنلاین مشاهده و خریداری و درب منزل تحویل بگیرند. این شرایط با افزایش صادرکنندگان تجارت الکترونیک مانند علی بابا و JD.com و واردکنندگانی مانند تائوبائو (Taobao) و Tmall رونق گرفت. به تدریج این شرکت ها خدمات خود را گسترش داده و تقریبا تمامی جنبه های زندگی اینترنتی شده یک شهروند چینی شامل برنامه های پیام رسان، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و تلفن همراه هوشمند را پوشش دادند.

همانند شیوه ای که مارک زوکربرگ از اتاق خوابگاهش در دانشگاه هاروارد، (فعالیت) فیس بوک را آغاز کرد و استیو جابز از گاراژ منزل والدینش، اپل را شکل داد، غول های فناوری مدرن نیز فعالیت خود را بصورت شرکت های نوپای کوچک آغاز کردند. با این حال، روند تجمیع در بین غول های فناوری موجود، در حال ایجاد یک بازار انحصاری و ایجاد مانع بر سر راه ورود بیشتر شرکت های نوپای چینی هستند. این روند را می توان در دو شرکت اینترنتی بزرگ چین، علی بابا و تنسنت (Tencent) مشاهده کرد. بعنوان مثال، Kuaidi Dache و Didi Taxi بعنوان شرکت های تابعه علی بابا و تنسنت، در بخش کرایه تاکسی فعالیت دارند؛ با این حال، ورود شرکت (آمریکایی) اوبر (شبکه کرایه تاکسی بر پایه برنامه نرم افزاری بر روی موبایل) به بازار چین، منجر به ادغام دو شرکت چینی در ماه فوریه برای کاهش هزینه ها و تحکیم سهم بازار شد. نمونه دیگر، ادغام دو شرکت Meituan و Dianping برای ایجاد یک پلت فرم آنلاین به آفلاین تلفیقی برای ارائه خدمات سرگرمی مانند تهیه بلیط سینما یا رزرو میز در رستوران هستند.

ورود متخصصان مالی به صحنه فناوری

این موضوع پیش از این در غرب مطرح شده بود که شرکت های فناوری اقدام به فریب بانکداران ارشد با وعده یک محیط کاری با آزادی فردی برای رشد بیشتر می کنند. بعنوان مثال، روت پورات مدیرعامل سابق بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی، این بانک را برای پیوستن به شرکت گوگل ترک کرد. شرکت های فناوری چینی این استراتژی را آموخته و از مدل غربی تبعیت می کنند.

همزمان با سرازیر شدن پول نقد به سمت شرکت های فناوری چین، افزایش فشار بر بانکداران ارشد در منطقه آسیا- اقیانوسیه برای کاهش هزینه های داخلی و ایجاد محدودیت در پرداخت پاداش در بانک های سرمایه گذاری، بسیاری از بانکداران ارشد چینی به شرکت های فناوری این کشور پیوستند؛ بعنوان نمونه می توان به کاترین لیو، رئیس سابق بخش فناوری بانک کردیت سوئیس و وینستون چنگ، عضو هیئت مدیره Asia TMT که به ترتیب به شرکت های Qihoo360 و Leshi پیوستند، اشاره کرد.

هیئت تجاری اخیر که به همراه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به آمریکا سفر کردند، عمدتا از شرکت های فناوری بودند که اراده این کشور را برای واگذار کردن نقش تاریخی بعنوان کارخانه جهان و تبدیل شدن به صنایع با فناوری بالا نشان می دهد. همچنان که چین به سمت یک اقتصاد مبتنی بر دانش با محوریت فناوری پیش می رود و در حال جذب متخصصان بخش مالی به سمت شرکت های فناوری داخلی است، انتظار داریم که توسعه پایدار بخش فناوری را بعنوان سهمی از اقتصاد چین در آینده نزدیک شاهد باشیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir