بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 8 آذر 1394      11:18

فرصت‌هایی برای تقویت کمک تجاری

اقتصاد ایرانی: مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) در گزارشی به بررسی موضوع ایجاد ظرفیت های تجاری از طریق تقویت کمک های تجاری از سوی ایالات متحده در کشورهای در حال توسعه ای که شریک تجاری آمریکا هستند، پرداخته است.

در این گزارش آمده است با وجودی که توافقنامه های تجارت آزاد و دیگر توافقنامه های تجاری واسط به کشورهای در حال ظهور اجازه می دهد تا به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند، اما بسیاری از کشورهای دارای سرانه درآمد پایین و متوسط فاقد ظرفیت لازم برای تطابق با استانداردهای جهانی هستند. نقصان های موجود در کیفیت محصولات، سرعت حمل و نقل، یا کیفیت قوانین و مقررات می توانند مانع از این شوند که این کشورها توان این را داشته باشند تا از مزایای توافقنامه های تجاری، خاصه در ارتباط با ایالات متحده منتفع شوند.

این گزارش بر این موضوع تمرکز دارد که پروژه های مرتبط با ایجاد ظرفیت های تجاری می تواند به گونه ای طراحی و هماهنگ شود تا منافع توافقنامه های تجارتی نوین را، با ایالات متحده و شرکای آن، به حداکثر برساند. توزیع منافع حاصل از توافقنامه های تجاریِ مناقشه برانگیز نه تنها برای چنین کشورهایی از اهمیت برخوردار است بلکه برای ایالات متحده هم اهمیتی حیاتی دارد. نظامی جهانی تجارت و مبادله آزاد که اجازه بهره مندی را برای همگان فراهم می کند باید در زمینه ای فراتر از منافع ملی ایالات متحده در نظر گرفته شود.

بر این اساس این گزارش، مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل توصیه های زیر را به منظور بهبود توان دولت ایالات متحده برای ارائه کمک های مورد نیاز برای ایجاد ظرفیت های تجاری ارئه کرده است:

  •  رئیس جمهوری باید یک کمیته دائمی بین وزارتی را برای بهبود هماهنگی بین تمامی نهادهای دولتی در زمینه ارائه کمک هایی برای ایجاد ظرفیت های تجاری تشکیل دهد.
  • این کمیته پس از تشکیل باید بر سر این موارد به توافق برسد:
    • ارائه تعریفی واضح و کارا از کمک های مرتبط با ایجاد ظرفیت های تجاری،
    • تعیین مجموعه ای از معیارهای راهبردی برای انتخاب کشورهای در حال توسعه شریکی که می توانند بهترین بهره گیری را از حمایت مرتبط با ایجاد ظرفیت های تجاری داشته باشند.
  • کنگره نیز باید ردیف بودجه ای برای اقدامات خارجی در زمینه فعالیت های مرتبط با ایجاد ظرفیت های تجاری تعیین و تصویب کند.
  • در سطح کشورهای هدف نیز، سفیر ایالات متحده باید به عنوان هماهنگ کننده محلی فعالیت های تحت هدایت دولت آمریکا در زمینه ایجاد ظرفیت های تجاری عمل کند.
  • سفیر ایالات متحده در کشور هدف نیز باید کمیته های مشورتی را با هماهنگی بخش تجاری دولت ایالات متحده تشکیل دهد، این کمیته در وهله اول باید شامل نمایندگان بخش خصوصی محلی و چندملیتی باشد که هم اکنون در حال کسب و کار در کشور هدف باشند. 

برای دریافت متن کامل گزارش بر روی عکس زیر کلیک کنید:

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir